Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.6818

Kulcsszavak:

nyelvi tudatosság, a fonológiai tudatosság fejlődése, metaanalízis, óvodáskor, fejlesztés, olvasás-előkészítés

Absztrakt

Tanulmányomban a nyelvi tudatossággal, azon belül is szorosan a fonológiai tudatossággal foglalkozom. Amellett érvelek, hogy a fonológiai tudatosságnak a magasabb szintjei is kialakíthatók már iskoláskor előtt, ami kedvezően  hat az olvasástanulásra és az olvasáselsajátításra. Tanulmányomban olyan méréseket vontam a vizsgálatomba, amelyek a fonológiai tudatosságot óvodáskorban, még iskoláskor előtt mérték. Bemutatom a különféle módszereket és a feladattípusokat, amelyekkel adott fonológiai tudatosság meglétét vagy hiányát vizsgálják a különböző kutatások, valamint értelmezem a rímtudatosság fogalmát a magyar nyelv típusára vonatkozóan, hiszen a magyar kutatások elsősorban az angol nyelvű szakirodalmakból indultak ki. Elsősorban a hazai kutatásokban talált eredményeket és az abban használt feladatszövegezéseket (négyéves kortól hatéves korig) írom le, majd bemutatom, hogy az iskolába lépés előtt a különféle módszertannal és feladattípusokkal dolgozó vizsgálatok milyen eredményre jutottak a fonológiai tudatosság fejlettségére vonatkozóan. Ezekben a kutatásokban csak egyetlen olyat találtam, amely egy tízhetes fejlesztés után is visszamérte a gyerekek fonológiai tudatosságának a fejlődését nagycsoportosoknál. A tízhetes fejlesztés összességében 60%-nyi fejlődést eredményezett a gyerekeknél. Az összes többi mérésnél alapvetően azt vélelmezem, hogy a gyermekek spontán fejlődését mérték (még akkor is, ha a vizsgálatok, mérések előtt volt valamiféle rátanítás a feladatokra). Tanulmányom végén néhány alapgyakorlatot ismertetek a fonológiai tudatosság óvodáskori fejlesztéséhez

 

Információk a szerzőről

  • Juhász Valéria, Szegedi Tudományegyetem Alkalmazott Humántudományi Intézet, SZTE AHI

Hivatkozások

Adamik Tamásné (1990): Van-e az olvasásnak jövője? A Tanító 28(1), 9–11.

Adamikné Jászó Anna (2019): A helyesírás és az olvasástanítási módszer összefüggésé-ről. In: Bozsik Gabriella–Ludányi Zsófia (szerk.): Szabályzat, oktatás, gyakorlat: he-lyesírásról sokszínűen: a 2015-ös és a 2017-es Nagy J. Béla helyesírási verseny előadásai, feladatai és egyéb tanulmányok. Eger: Líceum Kiadó, pp. 33–49. https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/4790/1/33_49.pdf (Letöltés: 2024. 06. 10.)

Blomert, Leo – Csépe Valéria (2012): Az olvasástanulás és -mérés pszichológiai alapjai. In: Csapó Benő és Csépe Valéria (szerk.): Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus ér-tékeléséhez. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 17–85. http://pedagogus.edia.hu/sites/default/files/olvasas_tartalmi_keretek.pdf (Letöltés: 2021. 04. 21.)

Caravolas, Markéta et al. (2012): Common Patterns of Prediction of Literacy Develop-ment in Different Alphabetic Orthographies. Psychological Science 23(6) 678–686. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797611434536

Chall, Jeanne S. (1967): Learning to read: the great debate. New York: McGraw-Hill.

Clark, Eve V. (1989): A gyermek nyelvi tudatossága. In: Kalmár Magda (szerk.): Fejlődés-pszichológia szöveggyűjtemény II. Budapest: Tankönyvkiadó, pp. 236–258.

Csépe Valéria (2006): Az olvasó agy. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Csépe Valéria – Szűcs Dénes – Lukács Ágnes (2002): Beszédészlelés és a nyelvi rendszer – fejlődés és fejlődési zavar. In: Czigler István, Halász László és Marton L. Magda (szerk.): Az általánostól a különösig. Budapest: Gondolat Kiadó, MTA Pszichológiai Kutatóintézet, pp. 109–131.

Donmall-Hicks, B. Gillian (1997): The history of language awareness in the United King-dom. In: van Lier Leo & Corson David (szerk.): Encyclopedia of Language and Educati-on. Knowledge about language. 6. köt. Dodrecht: Kluwer Academic Publishers, pp. 21–30.

Fazekasné Fenyvesi Margit (2021): A beszédhanghallás fejlesztése óvodában, iskolában. Szeged: Mozaik Kiadó.

Fizel Natasa (2022): Az óvoda-iskola átmenet problematikájának megjelenése a magyar pedagógiai szaksajtóban. Módszertani Közlemények 62(4), 21–32. DOI: https://doi.org/10.14232/modszertani.2022.4.21-32

Hawkins, Eric W. (1984): Awareness of language: an introduction. Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Heuß, Gertraud E. (1971): Vorschule des Lesens, Wahrnehmungs- und Sprachtraining. München: R. Oldenbourg.

Jordanidisz Ágnes (2009): A fonológiai tudatosság fejlődése az olvasástanulás idősza-kában. Anyanyelv-pedagógia [online], URL: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=222 [2024. 10. 11.].

Jordanidisz Ágnes (2015): Magyar anyanyelvű gyermekek fonológiai tudatosságának fej-lődése 4 és 10 éves kor között. [PhD-értekezés] Budapest: ELTE. URL: http://doktori.btk.elte.hu/lingv/jordanidiszagnes/diss.pdf [2024. 10. 11.]

Jordanidisz Ágnes (2017): Magyar anyanyelvű gyermekek fonológiai tudatosságának fejlődése 4–10 éves kor között. In: Bóna Judit (szerk.): Új utak a gyermeknyelvi kuta-tásokban. Budapest: Eötvös Kiadó, pp. 203–220. URL: http://www.eltereader.hu/media/2017/11/Bona_Gyermeknyelv_READER.pdf [2024. 10. 11.]

Jordanidisz Ágnes (2018): Nyelvi készségek fejlesztése NILD-terápiás szemlélettel. Gyermeknevelés Online 6(3) 159–162. doi: https://doi.org/10.31074/20183159162

Jordanidisz Ágnes (2022): A fonológiai tudatosság szerepe az iskolakészültségben: Óvodáskorban alkalmazható dalos, játékos feladatok az olvasás és írás elsajátításá-nak előkészítéséhez. Gyermeknevelés, 10(1), 161–167. DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.1.161.167

Jordanidisz Ágnes – Mohai Katalin – Mihály Orsolya – Winget Cheryl (2020): Static Ver-sus Dynamic Screening of Phonological Awareness Skills Among Hungarian- Speaking 5- to 6-Year-Old Kindergarteners with Typical and Atypical Language Deve-lopment. In: Babatsouli Elena (ed.): On Under-reported Monolingual Child Phonology. Bristol & Blue Ridge Summit: Multilingual Matters, pp. 324–346. DOI: 10.21832/9781788928953-017. https://www.degruyter.com/document/doi/10.21832/9781788928953-017/

Juhász Valéria (2023): A beszédfejlődés segítése, a nyelvi tudatosság fejlesztése a sikeres olvasásért és tanulásért. Papír-ceruza-dobókocka játékgyűjteménnyel óvodásoknak és kisiskolásoknak. Szeged: JGYF Kiadó.

Juhász Valéria – Kálló Veronika (2017a): Fonológiai tudatosságot alapozó szókincsfej-lesztő feladatsor – Játéksor az m fonémára 5-6 éveseknek óvodai foglalkozásra. Fej-lesztő Pedagógia 28(3–6), 164–175. URL: https://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27712/1/kallo-juhasz-fontud.pdf [2024. 10. 11.]

Juhász Valéria – Kálló Veronika (2017b): A szótagtudat fejlesztése óvodás-, illetve kisis-koláskorban. Anyanyelv-pedagógia [online] 10(3), 34–48. doi: https://doi.org/10.21030/anyp.2017.3.3

Juhász Valéria – Kálló Veronika – Radics Márta (2019): Anyanyelvi nevelés, írás-olvasás előkészítés óvodás- és kisiskoláskorban. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.

Kádár Kitti – Hódi Ágnes – Soós Katalin (2021): A diszlexiára való hajlam kiszűrésének lehetőségei az óvodában. Módszertani Közlemények, 61(2), 153–172. URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/74835/1/modszertani_061_002_153-17 [2024. 10. 11.]

Kiss Renáta (2018): A fonológiai tudatosság technológiaalapú mérése 5–8 éves gyermekek körében. [PhD-értekezés] Szeged: Szegedi Tudományegyetem. URL: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/9989/1/PhD_Dolgozat_KR.pdf [2024. 10. 11.]

Kiss Renáta – Mokri Dóra – Csapó Benő (2019): A fonológiai tudatosság online mérése óvodás gyermekek körében. Alkalmazott Pszichológia 19(4), 35–54. DOI: http://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2019.4.35

Kocsor András – Bácsi János – Mihalovics Jenő (2005): Új lehetőségek a beszédjavítás-terápiában, illetve az olvasásfejlesztésben. Gyógypedagógiai Szemle, 33(3), 215–221. URL: https://epa.oszk.hu/03000/03047/00030/pdf/EPA03047_gyosze_2005_3_215-221.pdf [2024. 10. 11.]

Liberman, Alvin – Cooper, Franklin – Shankweiler, Donald – Studdert-Kennedy, Michael (1967): Perception of the speech code. Psychological Review 74(6), 431–461. DOI: http://doi.org/10.1037/h0020279

Liberman, Isabelle Y. (1973): 1. Segmentation of the spoken word and reading acquisiti-on. Bulletin of the Orton Society 23(1) 64–77. DOI: http://doi.org/10.1037/h0020279

Liberman, Isabelle Y. – Shankweiler, Donald – Fischer, F. William – Carter, Bonnie (1974): Explicit syllable and phoneme segmentation in the young child. Journal of Ex-perimental Child Psychology, 2. 201–212. DOI: http://doi.org/10.1016/0022-0965(74)90101-5

Lie, Alfred (1991): Effects of a Training Program for Stimulating Skills in Word Analysis in First-Grade Children. Reading Research Quarterly 26(3), 234–250. DOI: http://doi.org/10.2307/747762

Lőrik József – Kászonyiné Jancsó Ildikó (2009): A fonológiai tudatosság fejlesztése és hatása az írott nyelv elsajátítására. In: Marton Klára (szerk.): Neurokognitív fejlődési zavarok vizsgálata és terápiája. Példák a bizonyítékokon alapuló gyakorlatra. Buda-pest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, ELTE Eötvös Kiadó, pp. 11–41.

Lőrik József – Májercsik Edit (2015): Iskolába lépő és 1. osztályos gyermekek néhány olva-sási-írási alapkészségének vizsgálata. Instrukciós füzet és vizsgálati jegyzőkönyv. Buda-pest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.

Lundberg, Ingvar – Frost, Jørgen – Petersen, Ole-Peter (1988): Effects of an Extensive Program for Stimulating Phonological Awareness in Preschool Children. Reading Re-search Quarterly 23(3), 263–284. DOI: https://DOI.org/10.1598/RRQ.23.3.1

Magyar Adél (2023): Beszédhangok akusztikai elemzése, beszédhanghallás, fonemati-kus differenciálás: A fonémák észlelésének vizsgálata és jelentőségének feltárása az 1970-es években. In: Bajzáth Angéla – Csányi Kinga – Győri János (szerk.): Elkötele-zettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban: Absztraktkötet. Budapest: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, p. 139.

Magyarné Várbíró Zita – Szabóné Vékony Andrea – Szatmáriné Mályi Nóra (2019): Hang-lépcső – A hangtani tudatosság fejlesztése 5–7 éves gyermekeknél. Székesfehér-vár: Logotech Kft.

Magyarné Várbíró Zita – Szabóné Vékony Andrea – Szatmáriné Mályi Nóra (2021): Hangtani Tudatosság Gyorsteszt. Székesfehérvár: Logotech Kft.

ÓNOAP (2012): 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alap-programjáról. URL: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor [2024. 10. 11.]

Pásztor Lilla – Tóthné Aszalai Anett (2020): A Hófehérke Óvodai Fonológiai Tudatossá-got Fejlesztő Program tapasztalatai. In: Juhász Valéria – Sulyok Hedvig (szerk.): Kommunikáció- és beszédfejlesztés a gyakorlatban. Szeged: SZTE JGYPK Magyar és Al-kalmazott Nyelvészeti Tanszék, pp. 166–177. URL: http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2020/08/Kommunikacio-es-beszedfejlesztes-a-gyakorlatban.pdf [2024. 10. 11.]

Sz. N. (1993): Association for language awareness: Founders members, 1992. Language Awareness, 2(1), 59–60. DOI: https://DOI.org/10.1080/09658416.1993.9959819

Szűcs Antal Mór (2023): A Mesezene módszer hatása a fonológiai tudatosságra, valamint a gyorsautomatizált megnevezésre. Budapest: ELTE. URL: https://ppk.elte.hu/dstore/document/1193/Sz%C5%B1csAntalM%C3%B3r_disszert%C3%A1ci%C3%B3.pdf [2024. 10. 11.]

Szűcs Antal Mór – Tar Éva (2020): A Mesezene módszer óvodai moduljának fonológiai feldolgozási műveletekre gyakorolt hatásának vizsgálata halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeknél. Fejlesztő Pedagógia 31(4–6), 65–74.

Tóth Dénes (2012): Mit, miért, hogyan? Mérés és értelmezés a kognitív olvasásfejlődési vizsgálatokban. [PhD-értekezés]. Budapest: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Doktori Iskola. URL: https://ppk.elte.hu/file/tothd2012_dissz.pdf [2024. 10. 11.]

Vekerdi Iréne (1998): Nyelvi játékok az óvodában. A beszédhang-megkülönböztető ké-pesség és készség fejlesztése. Beszédgyógyítás 7(2), 15–77.

Zemán Andrea Anna (2022): A logopédiai terápia hatása az óvodások fonológiai tuda-tosságára. Beszédtudomány, 138–161. DOI: https://doi.org/10.15775/BESZTUD.2022.138-161

Letöltések

Megjelent

2025-08-31

Folyóirat szám

Rovat

Anyanyelvi nevelés

Hogyan kell idézni

Juhász, V. (2025). Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 8(1), 4-23. https://doi.org/10.33569/akk.6818