Természetismereti, környezettudatos és irodalmi nevelés integrációja gyermek- és ifjúsági irodalom alkalmazásával alsó tagozatos tanítók gyakorlatában

Szerzők

  • Szabó Ildikó Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar, e-mail: szabo.ildiko2@pte.hu https://orcid.org/0000-0003-1866-1838
  • Bódis-Nagy Franciska Pécsi Mátyás Király Utcai Általános Iskola, e-mail: bodis.nagy.franciska@gmail.com https://orcid.org/0009-0006-9607-2923

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.6042

Kulcsszavak:

szabadon választható olvasmányok, kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom, természet-ismeret, módszertan

Absztrakt

A Nemzeti alaptanterv jelenlegi magyarországi szabályozása szerint a természettudományos nevelést a magyar nyelv és irodalom területére kell beágyazni, a szövegértést és ismeretbővítést célzó tájékoztató szövegek feldolgozásával az általános iskola első két évfolyamán. A környezetismeret tanítása a harmadik évfolyamon kezdődik, és az első és második évfolyamon a technika és tervezés, a magyar nyelv és irodalom, a vizuális kultúra, a matematika és az etika tantárgyak keretében a technika és tervezés, a magyar nyelv és irodalom, a vizuális kultúra és az etika tantárgyak fejlesztésére és tevékenységére épül. A 2023/2024-es tanévben lezárult a Nemzeti alaptanterv előírásait követő 1–4. évfolyamos általános iskolai oktatás első ciklusa, így a tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a fent említett közoktatási szabályozás hogyan hatott az 1–4. évfolyamon a mindennapi iskolai gyakorlatra, különös tekintettel arra, hogy a természettudományos tartalmak bevezetésével hogyan változott az irodalomtanítás tartalma; van-e lehetőségük a gyakorló pedagógusoknak arra, hogy a tanulókat a természethez, a környezetismerethez, a környezetvédelemhez és a teremtett világhoz kapcsolódó szépirodalmi művekkel megismertessék a választható olvasmányok révén, illetve, hogy a pedagógusok mennyire ismerik az ilyen témájú kortárs, a tanulók korosztályának megfelelő irodalmat. Jelen tanulmány egy empirikus, kis mintán (74 válaszadó) végzett kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be arról, hogy a gyakorló, 1–4. osztályos tanítók a választható olvasmányok tanórai alkalmazása során figyelmet fordítanak-e az irodalmi nevelés és a természettudományos nevelés összekapcsolására.

Hivatkozások

110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. URL: https://njt.hu/jogszabaly/2012-110-20-22 [2025. 01. 17.]

Balázsi Ildikó – Vadász Csaba (2019): TALIS 2018. Összefoglaló jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/talis/TALIS_jelentes_2018.pdf [2024. 08.08.]

Bódis-Nagy Franciska (2024): Az olvasóvá nevelés lehetőségei az alsó tagozaton, különös tekintettel a természetismeret témakörére. [szakdolgozat] Pécs: Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógiai és Vidékfejlesztési Kar

Cheek, L.R. – Carter, V. – Daugherty, M.K. – Goering, C. Z. (2024): Connecting Compassion: Empathy's Role in STEM and Literacy Integration. Read Teach. [2024. 08. 08.] DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.2359

ELTE TÓK (2023): Gondolatok az integrált környezetismeret tanításról. Bevezető kutató-csoportunk tématerv javaslataihoz. URL: https://www.tok.elte.hu/content/gondolatok-az-integralt-kornyezetismeret-tanitasrol.t.6973?m=489 [2025. 01. 16.]

Goga, Nina (2017): A feeling of nature in contemporary Norwegian picturebooks. Encyclopedia. 21(49), 81–97. URL: https://www.researchgate.net/publication/325892575_A_feeling_of_nature_in_contemporary_Norwegian_picturebooks [2025. 01. 16.] DOI: https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7605

Harmath Artemisz (2024): Fenntarhatóság, környezettudatosság a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalomban. Kecskemét, 2024. 06. 11. ZÖLD-TANODA Ismeret-terjesztő előadások és interaktív foglalkozások kicsiknek és nagyoknak a fenntarthatóság jegyében. NKA Környezetkultúra és Ismeretterjesztő Kollégium, A2032/N4272 azonosító számú pályázat

Homoki Erika (2021): A környezetismeret tantárgy a NAT 2020 alapján, elvesztegetett évek. In: Pedagógiai változások – a változás pedagógiája III. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Szaktudás Kiadó Ház. Budapest. pp. 137–144.

Homoki Erika – Mata Emese (2024): Mérhető változások a 3. osztályosok környezetismeret-tudásában. Új Pedagógiai Szemle. [online], 74(5–6), 92–110. URL: https://upszonline.hu/index.php?article=740506012 [2025. 01. 17.]

Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf [2025. 01. 16.]

Lengyel Balázs (1999): Nemes Nagy Ágnes: Összegyűjtött versei. Budapest: Osiris Kiadó.

Nahalka István (2020): Vélemény a NAT-2020 természettudományos nevelést érintő részeiről. URL: https://nahalkaistvan.blogspot.com/2020/02/velemeny-nat-2020-termeszettudomanyos.html [2025. 01. 17.]

Nyisztor Judit (2024): A környezeti nevelés lehetőségei az alsó tagozaton. Avagy a projektpedagógia és a mesevilág a környezettudatos szemléletmód kialakításának szolgálatában. Új Köznevelés [online], 2024/3–4. URL: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/a-kornyezeti-neveles-lehetosegei-az-also-tagozaton [2024. 08. 08.]

Pataky Adrienn (2019). A kortárs magyar líra elmúlt évtizedének biopoétikai irányáról - 2019. Bárka. URL: http://www.barkaonline.hu/esszek-tanulmanyok/6681-a-kortars-magyar-lira-elmult-evtizedenek-biopoetikai-iranyarol [2024. 08. 08.]

Stephens, John (2021): From Eden to Suburbia: Perspectives on the Natural World in Children’s Literature. Papers: Explorations into Children’s Literature, 16(2), 40–45. URL: https://ojs.deakin.edu.au/index.php/pecl/article/view/1213 [2025. 01. 17.]

Szabó Ildikó – Szinger Veronika (2015): „ISIT”: Távoktatási tanártovábbképző program az össztantárgyi olvasásfejlesztésért. Anyanyelv-pedagógia [online], 7(3), URL: https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=584 [2025. 01. 17.]

Letöltések

Megjelent

2024-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Anyanyelvi nevelés

Hogyan kell idézni

Szabó, I., & Bódis-Nagy, F. (2024). Természetismereti, környezettudatos és irodalmi nevelés integrációja gyermek- és ifjúsági irodalom alkalmazásával alsó tagozatos tanítók gyakorlatában. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 7(2), 44-58. https://doi.org/10.33569/akk.6042

Hasonló cikkek

21-30 a 52-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei