Fekete Rómeó, fehér Júlia

Az előítéletek feldolgozásának drámapedagógiai lehetőségei Shakespeare műveiben

Szerzők

  • Fazekas Sándor Hungarian University of Agricultural and Life Sciences , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet https://orcid.org/0000-0002-4517-7112
  • Dávid Péter Gyulai Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium , Gyula Roman Catholic Grammar School, Primary School and Boarding School

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.5591

Kulcsszavak:

drámapedagógia, Shakespeare, előítéletek, Rómeó és Júlia

Absztrakt

Az alábbi tanulmány William Shakespeare drámáiban, illetve azok filmes és színpadi adaptációiban vizsgálja a különböző előítéletek jelenlétét. Az interpretatív hozadékokat pedig igyekszik oly módon hasznosítani, hogy az drámapedagógiai foglalkozások során is jól alkalmazható legyen. Az ilyen foglalkozások során a diákok megismerik saját korlátaikat, esetleg öntudatlanul is jelen lévő előítéleteiket, ugyanakkor mélyebben megértik a velük szembeni előítéleteket, működését, belső logikáját is. A tanulmány példái a Rómeó és Júliából, a Makrancos hölgyből, az Othellóból és a Velencei kalmárból származnak; fontos hangsúlyozni, hogy eltérő súlyosságú előítéletekről van szó, amelyek közül a súlyosabbakat csak érett kamaszkortól ajánljuk feldolgozásra. Az ilyen foglalkozásokon mindig figyelni kell az esetleges traumák, indulatok, konfliktusok feloldására, feldolgozására is. A személyes érintettségtől való eltávolításra remek segédeszköz lehet Shakespeare drámáinak világa, amely rugalmasan és árnyaltan viszonyul az előítéletek kérdéséhez is.

Hivatkozások

Balogh Renáta Tünde – Józsa Krisztián (2023): Az olvasás fejlesztése a drámapedagógiai módszerekkel. Anyanyelvi Kultúraközvetítés 6(2), 4–16. DOI: https://doi.org/10.33569/akk.4680

Bethlenfalvy Ádám (2021): Drámapedagógia. [Diverse Project – tanári kézikönyv] szerk. Cziboly Ádám, Budapest: InSite Drama Nonprofit Kft. >URL: https://diverse-education.eu/wp-content/uploads/2021/04/DIVERZ_BELIV_WEB_UJ_HU.pdf [2024. 05. 12.]

Csizmadia Tibor (2023): Varázslat egy nyáréjszakán (William Shakespeare: Szentivánéji álom), fordította: Székely Csaba, rendezte: Csizmadia Tibor, Budapest: Thália Színház, 2023.

Domokos Áron (2022): “Gypsy in Space”: A Note on the Representation of the Roma in Contemporary Hungarian SF Short Stories. Vector, május 28., https://vector-bsfa.com/2022/05/28/gypsy-in-space-a-note-on-the-representation-of-the-roma-in-contemporary-hungarian-sf-short-stories/ (2024. 05. 23.)

Domokos Áron (2023): Lajkó az űrben. A romák reprezentációja a kortárs SF-narratívákban. Acta Scientiarum Socialium, 23(51), 39–61., https://journal.uni-mate.hu/index.php/asc/article/view/5249/5382 (Letöltés időpontja: 2024. 05. 12.)

Dromgoole, Dominic rendező (2009): Romeo and Juliet. London: Globe Theatre

Fazekas Sándor ford. (2023): William Shakespeare Szonettjei. Ford., jegyz., előszó: Faze-kas Sándor, Budapest: MMA Kiadó

Gabnai Katalin (2015): Drámajátékok : Bevezetés a drámapedagógiába. Budapest: Heli-kon

Malone, Edmond (1790): The Plays and Poems of William Shakespeare : In ten volumes. London: H. Baldwin

Mandl Erika, N. (2021): Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyete-men. Sárospataki Pedagógiai Füzetek 28., Eger: Esterházy Károly Líceum, pp. 161–176. https://periodicals.uni-eszterhazy.hu/spf/actual (Letöltés időpontja: 2024. 05. 12.)

Nádasdy Ádám ford. (2001–2018): William Shakespeare: Drámák I–III. Rómeó és Júlia, Makrancos hölgy, A velencei kalmár. Budapest: Magvető

Márton László ford. (2009): William Shakespeare: Othello, Velence négere. Színház, 43(12), melléklet: 1–24.

https://szinhaz.net/wp-content/uploads/pdf/drama/2009_12_drama.pdf (2025. 06. 24.)

Megyeri Lilla (2017): A szerelem erejéről (A Pécsi Balett Makrancos hölgy-előadásáról) https://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1172-megyeri-lena-a-szerelem-erejerol (2024. 05. 12.)

Parker, Oliver rendezte (1995): William Shakespeare: Othello. Egyesült Királyság – USA: Columbia Pictures et al.

Pikli Natália (2025): Shakespeare minden időkre. Budapest: Európa Kiadó

Pécsi Balett (2017): A Pécsi Balett ismertetője a Makrancos hölgy-előadásáról. http://archivum.pecsibalett.hu/eloadas/a-makrancos-holgy (2024. 05. 12.)

Rádai Andrea (2009): Shakespeare szelleme a város szélén. https://revizoronline.com/a-makrancos-holgy-gozon-gyula-kamaraszinhaz-budapest/ (2024. 05. 12.)

Székely Kriszta rendezte (2020): William Shakespeare: Othello. Budapest: Katona József Színház

Zámbóné Kocic Larisa (2017): Jago, a színházellenesség szócsöve és bűnbakja. Apertúra, 12(4), https://www.apertura.hu/2017/nyar/kocic-jago-a-szinhazellenesseg-szocsove-es-bunbakja/ (2024. 05. 12.)

Letöltések

Megjelent

2025-08-31

Folyóirat szám

Rovat

Anyanyelvi nevelés

Hogyan kell idézni

Fazekas, S., & Dávid, P. (2025). Fekete Rómeó, fehér Júlia: Az előítéletek feldolgozásának drámapedagógiai lehetőségei Shakespeare műveiben. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 8(1), 24-35. https://doi.org/10.33569/akk.5591

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei