Játék? Könyv? Játékkönyv!

A lapozgatós játékkönyv mint történetmesélési forma bemutatása és pedagógiai hasznosíthatósága

Szerzők

  • Látics Barbara Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola, e-mail: lbarbi0604@gmail.com https://orcid.org/0009-0002-8906-2437

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.5912

Kulcsszavak:

játékkönyv, nem lineáris narratíva, gyermek- és ifjúsági irodalom, egyszemélyes szerepjáték, hipertext, interaktív

Absztrakt

A lapozgatós játékkönyvek világában az olvasó szabadon mozoghat a cselekményben, maga formálhatja azt. Olvasás közben dönthet arról, hogy milyen helyszíneket barangoljon be, milyen szerepekbe kerüljön, kikkel beszéljen. Választásai pedig hatással lesznek a történet végkimenetelére. A játékkönyvek mint történetmesélési eszközök mind ez idáig kevés tudományos figyelmet kaptak (Arnaudo 2023). Főként külföldi források (Aarseth 1997; Arnaudo 2023; Cook 2021; Fenici–Mosca 2024; Figueiredo–Bidarra 2015) tesznek róluk említést. A hazaiak (Kocsis 2022; Manxhuka 2022; Tisza 2022) egy-egy konkrét könyv felől ismertetik sajátosságaikat, s nem általánosságban. A szakirodalom nemcsak elhanyagolja, de esetenként degradálja vagy pontatlan megállapításokat fogalmaz meg velük kapcsolatban (Arnaudo 2023). Írásom célja a lapozgatós játékkönyv mint nem lineáris narratíva komplex bemutatása. Először sajátosságaikat összegzem regények és szakirodalmi források alapján, ezt követően ismertetem a hipertextualitás megjelenési formáit. A határterületeiket illetően szó lesz szótárregényekről, filmművészetről és videójátékokról is. Történeti hátterük kapcsán főként az 1980-as évek népszerű kalandkönyvei kerülnek előtérbe: a Kaland, Játék, Kockázat és a Choose Your Own Adventure című sorozatok. Napjainkban a lapozgatósok – a fantasy zsáneréből kilépve – meseként és ifjúsági regényként is hódítanak. Végezetül ezek közül ismertetek néhány konkrét művet, főként a pedagógiai hasznosíthatóságukra helyezve a hangsúlyt.

Hivatkozások

Aarseth, E. J. (1997): Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.

Akşit, O. O. – Nazli, A. K. (2020): Technology Versus Individual. An Analysis On Interactive Film Black Mirror: Bandersnatch. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 10(4) 509–523. DOI: https://doi.org/10.7456/11004100/013

Arnaudo, M. (2023): Gamebooks and the Materiality of Reading. RPG学研究. Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies (4) 14–24.

Balázs Géza (2005): Az internetkorszak kommunikációja. In: Balázs Géza – Bódi Zoltán (szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Budapest: Gondolat, pp. 25–57.

Balázs Géza (2009): Az elbeszélés posztmodern jelenségei. A kortárs magyar irodalom néhány stílusjellemzője. Magyar Nyelvőr 142(4), 415–427.

Bártfai Andrea (2011): Az interaktív film. Budapest: Médiakutató Alapítvány. [online] In: Médiakutató honlapja. URL: https://epa.oszk.hu/03000/03056/00045/EPA03056_mediakutato_2011_tel_05.html [2024. 07. 09.]

Barthes, R. (1996): A szöveg öröme. Budapest: Osiris Kiadó.

Berg Judit (2018): Lengemesék : Nádtengeri rejtélyek. Budapest: Central

Boda István Károly – Porkoláb Judit (2012): Adalékok a hipertext és a szövegszerűség kapcsolatához. In: Dobi Edit (szerk.): Officina Textologica 17. A szövegösszefüggés elméleti és gyakorlati megközelítési módjai. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, pp. 57–97.

Bojti Anna (2019): Éjszaka az állatkertben. Budapest: Pagony.

Bojti Anna (2022): Csend apó kertje. Budapest: Pagony.

Calvino, I. (1979): Ha egy téli éjszakán egy utazó. Budapest: Európa.

Cook, E. (2021): Rearing Children of the Market in the “You” Decade: Choose Your Own Adventure Books and the Ascent of Free Choice in 1980s America. Journal of American Studies 55(2), 418–445. DOI: https://doi.org/10.1017/S0021875819001476.

Cortázar, J. (1963): Sántaiskola. Budapest: L'Harmattan.

Domokos Áron (2019): A science-ficton mint oktatási eszköz. Danubius Noster: az Eötvös József Főiskola tudományos folyóirata (különszám) 33–47.

Domokos Áron (2022): Harc az ukróniáért. Alternatív történelmi elbeszélések a kortárs magyar SF-kisprózában. Acta Scientiarum Socialium (50), 45–62. DOI: https://doi.org/10.33566/asc.3548

Domokos Gábor (2010): Reklámország peremén. Budapest: Cor Leonis.

Endes Ilona (2011): A fanfiction mint alternatív történetgyár. [Hely nélkül]: KULTer.hu. [online] In: KULTer.hu honlapja. URL: https://www.kulter.hu/2011/02/a-fanfiction-mint-alternativ-tortenetgyar/ [2024. 07. 15.]

Fenici, M. – Mosca, I. (2024): Gamebooks and branching narratives in education: fostering sustainability competences to promote positive social change. Frontiers in Education (8), 1–14. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1335605.

Figueiredo, M. – Bidarra, J. (2015): The development of a Gamebook for education. Procedia Computer Science (67) 322–333. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.09.276

Galuska László Pál (2024): Mentsük meg a Tellur bolygót! Játék és kaland a szófajok világában. Budapest: Móra Könyvkiadó.

Garay Zsuzsanna (2023): Hetedhét ország. Játék és kaland a honfoglalás korában. Budapest: Móra Könyvkiadó.

Glover, D. (2019): Kalandos küldetés - A kalózok barlangja. Budapest: Napraforgó Könyvkiadó.

Gombos Péter – Hevérné Kanyó Andrea – Kiss Gábor (2015): A netgeneráció olvasási attitűdje – 14–18 évesek véleménye könyvekről, olvasásról, irodalomról – egy felmérés tanulságai. Új Pedagógiai Szemle 65(1–2), 52–66.

Józsa Krisztián – Steklács János (2009): Az olvasástanítás kutatásának aktuális kérdései. In. Magyar Pedagógia 109(4), 365–397.

Józsa Krisztián – Józsa Gabriella – Fiala Szilvia (2017): A klasszikus és a kortárs szövegek feldolgozásának hatása az olvasás affektív tényezőire. Anyanyelv-pedagógia 10(1), 19–27. DOI: https://doi.org/10.21030/anyp.2017.1.2.

Kálmán Attila (2018): A Black Mirror a videójátékozás múltját mutatta meg a tévézés jövője helyett – ezért zseniális. Budapest: Central Médiacsoport Zrt. [online] In: 24.hu honlapja. URL: https://24.hu/tech/2018/12/30/black-mirror-bandersnatch-netflix/ [2024. 07. 09.]

Kardos Péter – Nyári Gábor (2004): Cigánylabirintus. Budapest: Jonathan Miller.

Kocsis Lenke (2022): Műfajok, formák és motívumok nyomában. Varró Dániel: A szomjas troll: Kis viking legendárium. Tanulmányok (1), 41–56. DOI: 10.19090/tm.2022.1.41-56

Kovács Attila (2023): Háztáji nyomozás. Játék és kaland j és ly útvesztőjében. Budapest: Móra Könyvkiadó.

Kronik (2015): Until Dawn teszt. Budakalász: Simactive Distribution Kft. [online] In: Gamekapocs honlapja. URL: https://www.gamekapocs.hu/cikk/2704/until_dawn_teszt [2024. 08. 02.]

Lenk, F. (2017): 1000 veszély a piramisnál. Budapest: Scolar Kiadó.

Libor Zoltán – Nagy Ádám (2023): Hol terem a magyar vitéz? Egri csillagok – kalandkönyv Budapest: Athaeneum (Kötelezők újratöltve című sorozat).

Libor Zoltán – Nagy Ádám (2024): Nyergelj, fordulj! : Kőszívű ember fiai-kalandkönyv, Budapest: Athaeneum (Kötelezők újratöltve sorozat).

Livingstone, Ian (2001): Zagor legendája. Szeged: Szukits Könyvkiadó.

Lőrincz Andrea – Nagy Ádám (2022): Égi megbízás : Az ember tragédiája : Kalandkönyv. Budapest: Athenaeum. (Kötelezők újratöltve című sorozat).Lőrincz Andrea – Nagy Ádám (2024): Holtunkiglan? : Rómeó és Júlia kalandkönyv. Budapest: Athenaeum.

Majoros Nóra (2024): Kerti őrség. Játék és kaland kertben, mezőn és erdőben. Budapest: Móra Könyvkiadó.

Manxhuka Afrodita (2022): Újragondolt kötelezők : Lőrincz Andrea – Nagy Ádám: Égi megbízás – Az ember tragédiája. Iskolakultúra 32(10), 104–106.

McInerney, Jay (1984): Fények, nagyváros. Budapest: Európa.

Morgenstern, Erin (2011): Éjszakai cirkusz. Budapest: Agave Könyvek.

Moskát Anita (2022): Fekete monitor. In: Moskát Anita: A hazugság tézisei. Budapest: Gabo, pp. 125–175.

Nagy Ádám – Trencsényi László – Veszprémi Attila (2020): A Pál utcai küldetés : Mentsük meg Ernőt! Budapest: Athenaeum

Nousiainen, T. – Kangas M. – Rikala, J. – Vesisenaho, M. (2018): Teacher competencies in game-based pedagogy. Teaching and Teacher Education (74), 85–97. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.012

Pavić, M. (1984): Kazár szótár : 100 000 szavas lexikonregény. Budapest: Helikon.

Podmaniczky Szilárd (2009): Szép magyar szótár. Történetek A-tól Z-ig. Budapest: Podmaniczky Művészeti Alapítvány.

Ryan, R. M. – Rigby, C. S. (2020): Motivational foundations of game-based learning. In: Plass, J. L. – Mayer, R. E. – Homer, B. D. (ed.): Handbook of game-based learning. Cambridge: MIT Press, pp. 153–176.

Schiefele, U. (1992): Topic interest and levels of text comprehension. In: Renninger, A., Hidi S. & Krapp, A. (ed.): The role of interest in learning and development. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 151–182.

Skinner, E. A. (1995): Perceived Control, Motivation & Coping. CA: SAGE Publications, Inc.. DOI: https://doi.org/10.4135/9781483327198.

Szenczi Beáta (2010): Olvasási motiváció : Definíciók és kutatási irányok. Magyar Pedagógia 110(2), 119–147.

[Szerző nélkül] (2019a): Kalandválasztós gyerekkönyvek, melyekben az olvasó alakítja a történetet. Budapest: Könyves Magazin Kft. [online] In: Könyves Magazin honlapja. URL: https://konyvesmagazin.hu/nagy/kalandvalasztos_gyerekkonyvek_melyekben_az_olvaso_alakitja_a_tortenetet.html [2024. 07. 09.]

[Szerző nélkül] (2019b): Egyedül lófrálni az állatkertben. Budapest: Pagony Könyvkiadó. [online] In: Százhold Online. URL: https://www.pagony.hu/egyedul-lofralni-az-allatkertben [2024. 07. 09.]

[Szerző nélkül] (2023): Guide to Writing a Second-Person Narrative (With Examples). [Hely nélkül]: Indeed. [online] In: Indeed honlapja. URL: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/second-person-narrative [2024. 07. 28.]

Szűcs Gyula (2012): 30 éves a Kaland-Játék-Kockázat sorozat. Budapest: INDEX.HU Zrt.. [online] In: Index honlapja. URL: https://index.hu/kultur/2012/02/24/30_eves_a_kaland-jatek-kockazat_sorozat/ [2024. 02. 18.]

Szűts Zoltán (2001): A hypertext. Budapest: Eötvös Lóránd Tudományegyetem. [online] In: ELTE BTK Bölcsészettudományi Informatika Önálló Program honlapja. URL: https://magyar-irodalom.elte.hu/vita/tszz.html [2024. 07. 28.]

Talbot, Dean (2023): Choose Your Own Adventure Book Series Statistics. Taunton: WordsRated. [online] In: WordsRated honlapja. URL: https://wordsrated.com/choose-your-own-adventure-book-series-statistics/ [2024. 07. 28.]

Temesi Ferenc (1986–1987): Por I–II. Budapest: Magvető.

Tisza Eleonóra (2022): Kaland, játék, ifjúsági irodalom. Kortárs 66(7–8), 37–40.

Törteli Telek Márta (2016): A digitális szövegek olvasási stratégiái. Hungarológiai Közlemények (3) 115–124. DOI: https://doi.org/10.19090/hk.2016.3.115-124.

Varró Dániel (2018): A szomjas troll. Kis viking legendárium. Budapest: Jelenkor Kiadó.

Wermin, A. R. (2001): Rémkirály. Debrecen: Cherubion Könyvkiadó.

Zamfirache Iris (2005): Enciklopédia és virtualitás. Világosság 46(9), 69–74.

Zinn, Howard – Mike Konopacki – Paul Buhle (2008): A People’s History of American Empire. A Graphic Adaptation. New York: Metropolitan Books. Magyarul uők (2022): Az amerikai birodalom története alulnézetben. Théâtre le Levain – Budapesti Teleki Téka.

Letöltések

Megjelent

2024-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Irodalom

Hogyan kell idézni

Látics, B. (2024). Játék? Könyv? Játékkönyv! A lapozgatós játékkönyv mint történetmesélési forma bemutatása és pedagógiai hasznosíthatósága. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 7(2), 4-21. https://doi.org/10.33569/akk.5912