A fürdővárosok jövője: A hagyományos és MI-alapú eszközök integrációja a fenntartható turizmusért nemzetközi szinten és Magyarországon a szakirodalom feldolgozás tükrében
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.7347Kulcsszavak:
fürdővárosok, menedzsment, mesterséges intelligencia, fenntarthatóság, területi és városi különbségekAbsztrakt
A nemzetközi és a magyarországi fürdővárosok új kihívásokkal néznek szembe a 21. század globális turizmusának és fenntarthatósági követelményeinek hatására. A hagyományos menedzsment eszközök már nem elegendők a modern turizmus gyorsan változó igényeinek kielégítésére. A kutatás célja a hagyományos és mesterséges intelligencia (MI)-vezérelt menedzsment eszközök specifikus hatékonyságának vizsgálata nemzetközi és magyarországi kontextusban, különös tekintettel a települések adottságaira és a turizmus sajátos kihívásaira. Az eredmények alapján a hagyományos és MI-vezérelt eszközök kombinációja hatékony megoldást kínál a fürdővárosok fenntarthatóságának és versenyképességének növelésére. A kutatás különös figyelmet fordít a fürdővárosok különbségeinek kezelésére és az MI-vezérelt eszközök társadalmi és etikai hatásainak vizsgálatára.
Hivatkozások
Boddy, D. (2019): Management: An Introduction. Harlow: Pearson, 600.
Csobán, K. – Szőllős-Tóth, A. – Sánta, Á. K. – Molnár, C. – Pető, K. – Dávid, L. (2022): Assessment of the Tourism Sector in a Hungarian Spa Town: A Case – Study of Hajdúszoboszló. GeoJournal of Tourism and Geosites, 45(4), 1543–1555. https://doi.org/10.30892/gtg.454spl02-973
Duan, Y. – Edwards, J. – Dwivedi, Y. (2019): Artificial Intelligence for Decision Making in the Eera of Big Data – Evolution, Challenges and Research Agenda. International Journal of Information Management, 48, 63–71. https://doi.org/10.1016/J.IJINFOMGT.2019.01.021
D. Varga, L. Dávid (2013). Zöldben Az Egység És Egyediség. Journal of Central European Green Innovation. https://doi.org/10.22004/ag.econ.171176
Errichiello, L. – Micera, R. (2021): A Process-Based Perspective of Smart Tourism Destination Governance. European Journal of Tourism Research, 29. https://doi.org/10.54055/ejtr.v29i.2436
Fabi, V. – Vettori, M. P. – Faroldi, E. (2021): Adaptive Reuse Practices and Sustainable Urban Development: Perspectives of Innovation for European Historic Spa Towns. Sustainability, 13(10), 5531. https://doi.org/10.3390/SU13105531
Fehér, K. – Veres, Z. (2022): Trends, Risks and Potential Cooperations in the AI Development Market: Expectations of the Hungarian Investors and Developers in an International Context. International Journal of Sociology and Social Policy, 43(1/2), 107–125. https://doi.org/10.1108/IJSSP-08-2021-0205
Filieri, R. – D’Amico, E. – Destefanis, A. – Paolucci, E. – Raguseo, E. (2021): Artificial Intelligence (AI) for Tourism: an European-Based Study on Successful AI Tourism Start-ups. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(11), 4099– 4125. https://doi.org/10.1108/ijchm-02-2021-0220
Ho, Y. – Alam, S. – Masukujjaman, M. – Lin, C. – Susmit, S. – Susmit, S. (2022): Intention to Adopt AI-Powered Online Service Among Tourism and Hospitality Companies. Int. J. Technol. Hum. Interact., 18, 1–19. https://doi.org/10.4018/ijthi.299357
Hojcska, Á. E. – Szabó, Z. – Bujdosó, Z. (2022): Multi-Aspect Overview of Mineral-water-Based Therapies of Musculoskeletal Disorders in Hungary. Ecocycles, 8(2), 23 36. https://doi.org/10.19040/ecocycles.v8i2.235
Horn, C. – Simmons, D. (2002): Community Adaptation to Tourism: Comparisons between Rotorua and Kaikoura, New Zealand. Tourism Management, 23(2), 133–143. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00049-8
Jie, L. (2004). Application of Multivariate Statistics in Early-warning of Corporation Financial Crisis. Journal of Chongqing Architecture University. http://dx.doi.org/10.11835/j.issn.1674-4764.2004.05.026
Kantor, C. – Constantin, V. – Surd, V. (2016): Tourism and Public Health: An integrated model for sustainable community development: Case study of Romania: Turda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20, 61–75. https://doi.org/10.5937/Turizam1602061K
Karosi, D. – Bujdosó, Z. (2019). Az okosturizmus szerepe az okosvárosok életében a KViHotel példáján keresztül. Acta Carolus Robertus. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.300999
Kashem, M. – Shamsuddoha, M. – Nasir, T. – Chowdhury, A. (2022): The Role of Artificial Intelligence and Blockchain Technologies in Sustainable Tourism in the Middle East. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 15(2), 178– 191. https://doi.org/10.1108/whatt-10-2022-0116
Könnyid, L. – Váradi, Zs. – Nagy, Zs. – Ilyés, N. – H. Horváth, O. (2022): The Changes in the Demographic Characteristics and Spatial Structure of Tourism Demand in the West Balaton Region’s Spa Cities. Sustainability, 14(17), 10531. https://doi.org/10.3390/su141710531
Lisi, F. – Esposito, F. (2015): An AI Application to Integrated Tourism Planning. 246–259. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24309-2_19
Majid, G. – Tussyadiah, I. – Kim, Y. – Pal, A. (2023): Intelligent Automation for Sustainable Tourism: a Systematic Review. Journal of Sustainable Tourism, 31, 2421– 2440. https://doi.org/10.1080/09669582.2023.2246681
Marton, G. – Hinek, M. – Kiss, R. – Csapó, J. (2019): Measuring Seasonality at the Major Spa Towns of Hungary. Hungarian Geographical Bulletin, 68(4), 391–403. https://dx.doi.org/10.15201/hungeobull.68.4.5
Mijajlović, M. – Puška, A. – Stević, Ž. – Marinković, D. – Doljanica, D. – Virijević Jovanović, S. – Stojanović, I., – Beširović, J. (2020): Determining the Competitiveness of Spa-Centers in Order to Achieve Sustainability Using a Fuzzy Multi-Criteria Decision-Making Model. Sustainability, 12(20), 8584. https://doi.org/10.3390/su12208584
Mintzberg, H. (1973): The Nature of Managerial Work. New York: Harper & Row, 298.
Muminova, S. (2022): Artificial Intelligence as a Tool for Public Management in Tourism. Central Russian Journal of Social Sciences. 17(5), 172–182. https://doi.org/10.22394/2071-2367-2022-17-5-172-182
Osterwalder, A. – Pigneur, Y. – Smith, A. (2013): Business Model Generation. Hoboken: John Wiley & Sons, 288.
Pillai, R. – Sivathanu, B. (2020): Adoption of AI-Based Chatbots for Hospitality and Tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(10), 3199–3226. https://doi.org/10.1108/ijchm-04-2020-0259
Pongsuppat, U. – Jantarat, P. – Kamhangwong, D. – Wicha, S. (2023): Enhancing Local Tourism Sustainability through a Digital Local Tourism Management System (DLTMS). 2023 Joint International Conference on Digital Arts, Media and Technology with ECTI Northern Section Conference on Electrical, Electronics, Computer and Telecommunications Engineering (ECTI DAMT & NCON), 393–398. https://doi.org/10.1109/ECTIDAMTNCON57770.2023.10139694
Robbins, S. P. – Coulter, M. (2021): Management. Hoboken: Pearson, 624. ISBN: 9781292374482
Samala, N. – Katkam, B. – Bellamkonda, R. – Rodriguez, R. (2020): Impact of AI and Robotics in the Tourism Sector: a Critical Insight. Journal of Tourism Futures, 8(1), 73– 87. https://doi.org/10.1108/jtf-07-2019-0065
Smith, M. – Dryglas, D. (2020): Editorial for the Special Issue of International Journal of Spa and Wellness Challenges for the Spa Sector: Transitioning from Medical to Wellness Services. International Journal of Spa and Wellness, 3(2-3), 67–68. https://doi.org/10.1080/24721735.2021.1899501
Smith, M. – Jancsik, A. – Puczkó, L. (2020): Customer Satisfaction in Post-Socialist Spas: a Case Study of Budapest, City of Spas. International Journal of Spa and Wellness, 3(2-3), 165–186. https://doi.org/10.1080/24721735.2020.1866330
Staneva, K. (2019): Trends and Challenges to Health Tourism Case Study Bulgaria-Serbia Region. Knowledge International Journal, 30(6), 1741–1744.
Szromek, A. R. (2021): The Sustainable Business Model of Spa Tourism Enterprise. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1). https://doi.org/10.3390/joitmc7010073
Sztubecka, M. – Maciejko, A. – Skiba, M. (2022): The Landscape of the Spa Parks Creation through Components Influencing Environmental Perception Using Multi-Criteria Analysis. Sustainability. 14(9), 5657. https://doi.org/10.3390/su14095657
Trip, D. – Simuț, R. – Badulescu, D. (2023): Do Size and Ownership Determine the Willingness for Sustainable Innovations in Spa and Health Tourism? A Case Study on Baile Felix Spa Resort, Romania. Sustainability, 15(19), 14501. https://doi.org/10.3390/su151914501
Wei, W. – Lin, Q. (2020): Research on Intelligent Tourism Town Based on AI Technology. Journal of Physics: Conference Series, 575. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1575/1/012039
World Bank Group (2022): Destination Manegement Handbook. Washington: The World Bank, 114.
Zancan, C. – Passador, J. – Passador, C. (2023): Artificial Intelligence (AI) in the Management of Inter-Municipal Tourism Consortia. Open Journal of Business and Management, 1(04), 1454–1478. https://doi.org/10.4236/ojbm.2023.114080
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Fejes Judit Katalin, Katits Etelka, Szabó Zoltán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
