A turizmus szektor és a fürdővárosok menedzsmentjének új horizontja a nemzetközi és a hazai kutatások tükrében

Szerzők

  • Fejes Judit Katalin Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék
  • Katits Etelka Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék
  • Szabó Zoltán Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet; Fürdővárosok Tudományos Kutatóintézet

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.6132

Kulcsszavak:

fürdővárosok, hagyományos menedzsment eszközök , AI-vezérelt menedzsment, preventív és proaktív menedzsment

Absztrakt

A turizmus szektor és a fürdővárosok számos új kihívással szembesültek az elmúlt évtizedekben, amelyek kezeléséhez elengedhetetlen a hagyományos és mesterséges intelligencia-vezérelt preventív és proaktív menedzsment eszközök integrációja. Ez a tanulmány a turizmus szektor és a fürdővárosok menedzsmentjének hatékonyságát vizsgálja, különös tekintettel a nemzetközi kontextus és Magyarország közötti különbségekre és hasonlóságokra, valamint a regionális adottságok és a turizmus sajátos kihívásainak figyelembevételére. A primer és szekunder kutatás eredményei alapján javaslatokat fogalmaz meg a mesterséges intelligencia-technológiák integrációjára és a hagyományos módszerek továbbfejlesztésére annak érdekében, hogy a fürdővárosok fenntarthatóbbak és versenyképesebbek legyenek. A tanulmány továbbá kiemeli a regionális különbségek szerepét a menedzsment stratégiák sikerességében, részletesen elemzi a mesterséges intelligencia-vezérelt eszközök társadalmi és etikai hatásait. A kutatás arra a következtetésre jut, hogy a hagyományos és modern menedzsment eszközök szinergiája alapvető fontosságú a fürdővárosok hosszú távú fenntarthatóságának biztosítása érdekébenváló helyzetet illetően.

Szerző életrajzok

  • Fejes Judit Katalin , Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

    Fejes Judit Katalin
    0009-0000-8310-120X
    mesteroktató
    Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék
    fejes.judit@zek.uni-pannon.hu

  • Katits Etelka, Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

    Katits Etelka
    0000-0003-4108-7459
    dr. habil, PhD
    tudományos munkatárs
    Pannon Egyetem, Zalaegerszegi Egyetemi Központ, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék
    katits.etelka@zek.uni-pannon,hu

  • Szabó Zoltán, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet; Fürdővárosok Tudományos Kutatóintézet

    Szabó Zoltán
    0000-0002-1088-8416
    dr. habil, PhD
    tudományos tanácsadó, Fürdővárosok Tudományos Kutatóintézet, Hévíz  
    szabo.zoltan.dr@uni-mate.hu

Hivatkozások

Aluculesei, A. C. (2015): Spa Tourism – A Comparative Analysis On Spain And Románia. Balneo Research Jornal, 6(3), 199–207. https://doi.org/10.12680/balneo.2015.1106. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Apjok, V. (2021): Fürdővárosi vágyak. Egyházmegyék – királyság – Szent Korona. https://doi.org/10.14232/BELV.2021.1.6 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Bacsi, Z. – Kovács, E. – Loke, Z. (2012): Spa Successes and Challenges in Transdanubia, Hungary - Results of a Survey in Three Spa Towns. DETUROPE - The Central European Journal of Tourism and Regional Development, 4(1), 23–47. https://doi.org/10.32725/det.2012.003. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Breen, S. (2018): Exploring a New Regionalism-Based Approach to Managing Drinking Water Systems in Rural Regions. Society & Natural Resources, 31(6), 698–716. https://doi.org/10.1080/08941920.2017.1423432. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Bujdosó, Z. – Remenyik, B. (2008): Turizmusmenedzsment az Észak-Magyarország Régióban In: Dávid, L (szerk.) A turizmus szerepe az Észak-Magyarország Régióban I-II Gyöngyös, Magyarország : Károly Róbert Főiskola (KRF) (2008) pp. 85-101.

Csapó, J. – Marton, G. (2017): The Role and Importance of Spa and Wellness Tourism in Hungary’s Tourism Industry. Czech Journal of Tourism, 6(1), 55–68. https://doi.org/10.1515/cjot-2017-0003. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Bujdosó, Z. (2016): A turizmus és a területfejlesztés kapcsolatrendszere Magyarországon In: Kókai, S (szerk.) A változó világ XXI. századi kihívásai : tanulmánykötet Prof. Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár 70. születésnapja tiszteletére Nyíregyháza, Magyarország : Nyíregyházi Egyetem Turizmus és Földrajztudományi Intézet (2016) pp. 63-76.

Cserny, A. – Utasi, A. – Domokos, E. (2009): Using a Decision Support Software in the Course of the Planning of a Waste Management System in Hungary, 473–486. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2335-3_38. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Csobán, K. – Szőllős-Tóth, A. – Sánta, Á. K. – Molnár, C. – Pető, K. – Dávid, L. (2022): Assessment of the Tourism Sector in a Hungarian Spa Town: A Case – Study of Hajdúszoboszló. GeoJournal of Tourism and Geosites, 45(4), 1543–1555. https://doi.org/10.30892/gtg.454spl02-973 . Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Csótó, M. – Rupp, Z. – Petényi, S. (2022): In the Wake of Algorithmic Decision Making: Mapping AI-related Advancements in the Hungarian Public Sector. Central and Eastern European eDem and eGov Days. https://doi.org/10.24989/ocg.v341.20. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Duan, Y. – Edwards, J. – Dwivedi, Y. (2019): Artificial Intelligence for Decision Making in the Eera of Big Data - Evolution, Challenges and Research Agenda. International Journal of Information Management, 48, 63–71. https://doi.org/10.1016/J.IJINFOMGT.2019.01.021. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

El Archi, Y. – Benbba B., - Zhu, K - El Andaloussi, Z. - Pataki, L. – Dávid, L. (2023). Mapping the Nexus between Sustainability and Digitalization in Tourist Destinations: A Bibliometric Analysis. Sustainability, 15:(1), Paper: 9717. https://doi.org/10.3390/su15129717

Fabi, V. – Vettori, M. P. – Faroldi, E. (2021): Adaptive Reuse Practices and Sustainable Urban Development: Perspectives of Innovation for European Historic Spa Towns. Sustainability, 13(10), 5531. https://doi.org/10.3390/SU13105531. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Fehér, K. – Veres, Z. (2022): Trends, Risks and Potential Cooperations in the AI Development Market: Expectations of the Hungarian Investors and Developers in an International Context. International Journal of Sociology and Social Policy, 43(1/2), 107–125. https://doi.org/10.1108/IJSSP-08-2021-0205. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gössling, S. (2015): New Performance Indicators for Water Management in Tourism. Tourism Management, 46, 233–244. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.06.018. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Gyurkó Á.– Bujdosó Z. – Al Fauzi R.– Dávid L. (2024): Characterisation of Hungary’s Regional Tourism and Economic Performance between 2004 and 2022 in the Light of EU Funding. Geographica Pannonica 28(1): pp. 20-33. https://doi.org/10.5937/gp28-48906

Kádár, P. (1991): An Expert-System Application in the Hungarian Power System. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 4(6), 445–452. https://doi.org/10.1016/0952-1976(91)90034-4. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Kovács, Z. – Vida, G. – Elekes, Á. – Kovalcsik, T. (2021): Combining Social Media and Mobile Positioning Data in the Analysis of Tourist Flows: A Case Study from Szeged, Hungary. Sustainability, 13(5), 2926. https://doi.org/10.3390/su13052926 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Lee, J. – Ni, J. – Djurdjanović, D. – Qiu, H. – Liao, H. (2006): Intelligent Prognostics Tools and E-maintenance. Computers in Industry, 57(6), 476–489. https://doi.org/10.1016/J.COMPIND.2006.02.014. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Li, M. – Yin, D. – Qiu, H. – Bai, B. (2021): A Systematic Review of AI Technology-Based Service Encounters: Implications for Hospitality and Tourism Operations. International Journal of Hospitality Management, 95, 102930. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102930. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Loke, Z. – Kovács, E. – Bacsi, Z. (2018): Assessment Of Service Quality And Consumer Satisfaction In A Hungarian Spa. DETUROPE - The Central European Journal of Tourism and Regional Development, 10(2), 124–166. https://doi.org/10.32725/det.2018.017. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Loke, Z. – Kovács, E. – Bacsi, Z. (2020): Investigation of Medical- and Wellness Tourists of a Hungarian Spa to Explore Relationships Between Service Quality, Customer Satisfaction and Loyalty. DETUROPE - The Central European Journal of Tourism and Regional Development, 12(1), 102–118. https://doi.org/10.32725/det.2020.006. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Marton, G. – Hinek, M. – Kiss, R. – Csapó, J. (2019): Measuring Seasonality at the Major Spa Towns of Hungary. Hungarian Geographical Bulletin, 68(4), 391–403. https://doi.org/10.15201/hungeobull.68.4.5. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Michalkó, G. – Bakucz, M. – Rátz, T. (2013): The Relationship between Tourism and Residents’ Quality of Life: A Case Dtudy of Harkány, Hungary. European Journal of Tourism Research, 6(2), 154–169. https://doi.org/10.54055/ejtr.v6i2.129. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Michalkó, G. – Rátz, T. (2010): Hungarian Spa Destinations in the Tourism-Oriented Property Market. Hungarian Geographical Bulletin, 59(2), 131–146. https://docslib.org/doc/3908312/hungarian-spa-destinations-in-the-tourism-oriented-property-market. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Molnár, Cs. (2010): Health Tourism in Hungary: History, Its Revaluation and Tendencies. Journal of Tourism Challenges and Trends, 3(2), 101. https://journaltct.wordpress.com/wp-content/uploads/2008/11/jtct-vol-3-2-health-tourism.pdf. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Montargot, N. – Férérol, M. – Kallmuenzer, A. (2021): Storytelling and Digitalization as Opportunities for Spa Towns. Current Issues in Tourism, 26(1), 91–104. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.2017410. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Nishant, R. – Kennedy, M. – Corbett, J. (2020): Artificial Intelligence for Sustainability: Challenges, Opportunities, and a Research Agenda. International Journal of Information Management, 53, 102104. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102104. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Orosz, E. – Burns, A. (2000): The Healthcare System in Hungary. OECD Economics Department Working Papers, Paris: OECD Publishing, 241. https://doi.org/10.1787/088362842087. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Page, M. J. (2021): The PRISMA 2020 Statement: an Updated Guideline for Reporting Systematic Reviews. Systematic Review, 1–11. https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4

Smith, M. – Dryglas, D. (2020): Editorial for the Special Issue of International Journal of Spa and Wellness Challenges for the Spa Sector: Transitioning from Medical to Wellness Services. International Journal of Spa and Wellness, 3(2-3), 67–68. https://doi.org/10.1080/24721735.2021.1899501. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Smith, M. – Jancsik, A. – Puczkó, L. (2020): Customer Satisfaction in Post-Socialist Spas: a Case Study of Budapest, City of Spas. International Journal of Spa and Wellness, 3(2-3), 165–186. https://doi.org/10.1080/24721735.2020.1866330. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Smith, M. – Puczkó, L. (2010): Taking Your Life into Your Own Hands? New Trends in European Health Tourism. Tourism Recreation Research, 35(2), 161–172. https://doi.org/10.1080/02508281.2010.11081631 Letöltés dátuma: 2024.11.25.

Strack, F. – Raffay-Danyi, Á. (2020): Well-Being and Healing and Ccharacteristics of Demand for Spas in Hungary. International Journal of Spa and Wellness, 3(2), 145–164. https://doi.org/10.1080/24721735.2021.1875614 Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Styles, D. – Schoenberger, H. – Gálvez-Martos, J. L. (2015): Water Management in the European Hospitality Sector: Best Practice, Performance Benchmarks and Improvement Potential. Tourism Management, 46, 187–202. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.07.005. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Szromek, A. R. (2021): Transformation of Business Models in Spa Enterprises for Medical Purposes in Situations of Epidemic Threats. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2), 143. https://doi.org/10.3390/joitmc7020143. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Szromek, A. R. – Polok, G. (2022): A Business Model for Spa Tourism Enterprises: Transformation in a Period of Sustainable Change and Humanitarian Crisis. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(2). https://doi.org/10.3390/joitmc8020072. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Wei, W. – Lin, Q. (2020): Research on Intelligent Tourism Town Based on AI Technology. Journal of Physics: Conference Series, 575. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1575/1/012039. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Witt, S. (1990): Reviving Spa Tourism – the AIEST congress. Tourism Management, 11(1), 80–81. https://doi.org/10.1016/0261-5177(90)90014-Z. Letöltés dátuma: 2024.08.15.

Letöltések

Megjelent

2025-07-05

Hogyan kell idézni

Fejes, J. K. ., Katits, E., & Szabó, Z. (2025). A turizmus szektor és a fürdővárosok menedzsmentjének új horizontja a nemzetközi és a hazai kutatások tükrében. Acta Carolus Robertus, 15(1), 33-49. https://doi.org/10.33032/acr.6132

Hasonló cikkek

1-10 a 159-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.