Good Marketing Practices in Agricultural Vocational Training

Beiskolázási és marketing gyakorlatok bemutatása egy  magyar agrárszakképző iskolán keresztül

Authors

  • Miklós Kis Déli Agrárszakképzési Centrum

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.6807

Keywords:

education, agricultural vocational training, school marketing

Abstract

As it is generally known, unemployment and the closely interconnected counterproductive and old-fashioned vocational educational systems are able to affect greatly the quality of economy. Technical and vocational schools play a huge role in avoiding this.

In the course of my work I present the enrollment program and marketing tools of a vocational school, together with all its techniques and formal requirements.

My goal was to look for new information collection techniques and school marketing tools necessary for enrollment, and to improve the existing ones.

In my opinion, in the future, secondary schools should not think of eighth graders as "raw materials", but as "consumers".

In today's world, the 14-16 year olds are no longer the same as they were 20-30 years ago.

Although they are less independent in many areas, the acceleration of information stream forces them into more and more mature decision-making situations.

Therefore, it is necessary to find out what society wants, what parents want, but above all, what the child wants from the public education institution that will be the scene of his/her growing up.

Based on the surveys and experiences, I concluded that it is necessary to develop more the specific assessment of the needs of eighth graders, as well as to find the communication channels that can be used in the future for the innovative enrollment of schools.

Furthermore, it is necessary to continue to open the doors of the school to society, so that they can gain an insight into the daily life of vocational training and get to know it personally or through the media.

Author Biography

References

Bauer A. – Berács J. (2002): Marketing. Budapest: Aula Kiadó Kft.

Benedek A. (2003): Magyarország és az egész életen át tartó tanulás. Szakképzési Szemle XIX. Évfolyam 2003./2

Csehné Papp I. (2003): A munkaerő-piaci ismeretek szerepe a pályaorientációban. Pedagógiai tanácsadási módszerek a pályaválasztás segítésében. Eger: EKF

Dr. Kalicz É. - Nagy Á. (2015): Iskolamarketing-jegyzet, Budapest: BME-GTK

Kaylene C. W.- Robert A. P. (2011): Marketing to the Generations Letöltés dátuma: 2024. 09. 18. forrás: https://www.researchgate.net/publication/242760064_Marketing_to_the_Generations

Kis M. (2010): Az élelmiszeripari szakoktatás és a munkaerőpiac kapcsolata-szakdolgozat Szeged: SZTE-MK

Magyarország kormánya (2015): 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról. Letöltés dátuma: 2024. 09. 10. forrás: https://njt.hu/jogszabaly/2015-87-20-22

Magyarország kormánya (2020): 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet a szakképzésről szóló törvény végre-hajtásáról Letöltés dátuma: 2024. 09. 12. forrás: https://njt.hu/jogszabaly/2020-12-20-22

Országgyűlés (2019): 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről. Letöltés dátuma: 2024. 09. 10. forrás: https://njt.hu/jogszabaly/2019-80-00-00

Philip K. (2002): Marketing Menedzsment. Budapest: KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.

Rani T., M. ., Madiya, & MP, S. (2020): Customer Profiling of Alpha: The Next Generation Marke-ting. Letöltés dátuma: 2024. 09. 18. forrás: https://www.researchgate.net/publication/340385023_Customer_Profiling_of_Alpha_The_Next_Generation_Marketing

Sipos Z. (1996): Bevezetés a marketingbe-jegyzet Budapest: ELTE BTK

Szabóné Szél J. – Szontagh P. (2001): Iskolamarketing a gyakorlatban, Iskolakultúra 2001/6-7. Letöltés dátuma: 2024. 10. 02. forrás: https://real.mtak.hu/61061/1/EPA00011_iskolakultura_2001_0607_021-031.pdf

Szabóné Szél J. (2000): Vajda csak egy van. Marketing és PR az iskola tanulólétszámának növelése érdekében. Szakdolgozat – kézirat. Budapest: ELTE BTK, Kulturális Menedzserképző Program

Szerző nélkül (2023): A Déli ASzC Kiskunfélegyházi Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum Szakképző Iskola és Kollégium Szakmai Programja Letöltés dátuma: 2024. 09. 12. forrás: https://mezge.hu/alapdokumentumok/

Volán Elektronika Zrt. (2007): Tanulmány 15 európai uniós tagország szakképzéseiben Letöltés dá-tuma: 2024. 09. 26. forrás: https://konyvtar.nive.hu/files/Szakmai_anyag_15EUorsz_palyakov.pdf

Published

2025-07-05

How to Cite

Kis, M. (2025). Good Marketing Practices in Agricultural Vocational Training: Beiskolázási és marketing gyakorlatok bemutatása egy  magyar agrárszakképző iskolán keresztül. Acta Carolus Robertus, 15(1), 120-134. https://doi.org/10.33032/acr.6807