Fenntarthatósági motívumok és irányelvek a magyar és szerb agrárszakképzésben
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.7004Kulcsszavak:
fenntarthatósági oktatás, mezőgazdasági oktatás, oktatási politika, környezetvédelmi nevelés, szakmai képzésAbsztrakt
A fenntartható oktatás napjaink egyik legfontosabb társadalmi és gazdasági kihívása. A tanulmány célja Magyarország és Szerbia fenntartható oktatási kezdeményezéseinek összehasonlítása, különös tekintettel a mezőgazdasági szakképzésre. Magyarország a Szakképzés 4.0 keretében jelentős előrelépéseket tett a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok oktatásában, különösen az EU-s támogatások révén. Ezzel szemben Szerbia lassabban integrálja a fenntarthatóságot az oktatási rendszerébe, azonban a nagyobb nemzetközi együttműködés révén igyekszik ezen a téren előrelépni. Mindkét ország oktatási rendszerében egyre hangsúlyosabb a fenntartható fejlődés elveinek megjelenése, különösen a mezőgazdasági szakképzés területén. A kutatás rávilágít arra, hogy a fenntarthatóság oktatásban való megjelenése kulcsfontosságú a jövő generációinak környezettudatos felkészítése szempontjából. A mezőgazdasági szakképzés reformja kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban, elősegítve a mezőgazdasági szakoktatás korszerűsítését és olyan gyakorlati tudás biztosítását, amely a helyi igényekhez igazodik.
Hivatkozások
Adão, T., Hruška, J., Pádua, L., Bessa, J., Peres, E., Morais, R., & Sousa, J. (2017): Hyperspectral Imaging: A Review on UAV-Based Sensors, Data Processing and Applications for Agriculture and Forestry. Remote Sensing, Letöltés dátuma: 2024. 07. 01. https://doi.org/10.3390/rs9111110
Agrárkamara, (2023) forrás: https://www.nak.hu
Ángyán, J., Menyhért, Z. (1997): Alkalmazkodó növénytermesztés, ésszerű környezetgazdálkodás. – Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó, Budapest, ISBN: 963-356-214-7
Astill, J., Dara, R. A., Campbell, M., Farber, J. M., Fraser, E. D., Sharif, S., & Yada, R. Y. 26 (2019): Transparency in food supply chains: A review of enabling technology solutions. Trends in Food Science & Technology, Letöltés dátuma: 2024.07.01. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2019.07.024
Bäckstrand, K. (2003): Civic Science for Sustainability: Reframing the Role of Experts, Policy-Makers and Citizens in Environmental Governance, 3, 24–41. https://doi.org/10.1162/152638003322757916
Barth, M., Godemann, J., Rieckmann, M., & Stoltenberg, U. (2007): Developing key competencies for sustainable development in higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 8(4), 416–430. https://doi.org/10.1108/14676370710823582
Clark, W. (2003): Institutional Needs for Sustainability Science, forrás: https://www.researchgate.net/profile/William-Clark-32/publication/253376966_Institutional_Needs_for_Sustainability_Science/links/53e50ad10cf2fb748711c7a0/Institutional-Needs-for-Sustainability-Science.pdf
Clark, W. C., & Dickson, N. M. (2003): Sustainability Science: The Emerging Research Program, 100(14), 8059–8061. http://www.jstor.org/stable/3139879
de Haan, G. (2006): The BLK ‘21’ programme in Germany: a ‘Gestaltungskompetenz’‐based model for Education for Sustainable Development. Environmental Education Research, 12, 19–32. https://doi.org/10.1080/13504620500526362
de Haan, G., & Harenberg, D. (1999): Gutachten zum Programm Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Materialien zur Bildungsplanung und zur Forschungsförderung, 72. https://doi.org/10.25656/01:218
Đorđevič, Ž.,(1958): Vaspitanje u Srba. Beograd: Naučna knjiga
Douglass, G. K. (1984): The meanings of agricultural sustainability. – In: Douglass, G. K. (ed): Agricultural Sustainability in a Changing World Order . Westview Press, Boulder, Colorado, Letöltés dátuma: 2024.06.20. https://doi.org/10.1016/0304-3878(85)90075-6
Dr. Somogyi S., Ricz A.,(2012): A mezőgazdasági szaktanácsadás és az oktatás, továbbképzés, A Magyar tudomány napja a délvidéken, ISBN 978-86-88077-04-0
Eurydice,(2019): Az európai oktatási rendszerek szerkezete 2018/19: Sematikus diagramok . Az Európai Unió Kiadóhivatala, Letöltés dátuma: 2024.07.08., forrás: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/36bde79d-6351-489a-9986-d019efb2e72c/language-es
Flogie, A., Aberšek, B., (2019): The Impact of Innovative ICT Education and AI on the Pedagogical Paradigm. Cambridge Scholars Publishing, kiadó: Cambridge Scholars Publishing, ISBN: 1-5275-3196-1
Glickman, D., (1996): Secretary’s Memorandum 9500-6: Sustainable Development – U.S. Baltimore, Department of Agriculture, Office of the Secretary
GraphIT, (S.d.): Digitális iker a gyártásban, termelésben és logisztikában. Letöltés dátuma: 2024. 08. 05., forrás: https://graphit.hu/digitalisiker-gyartasban-termelesben-es-logisztikaban/
Harnos, Zs., (1993): Sustainability: A system analytic approach. – In: Győrffy, B. (ed) Strategies for sustainable agriculture. BACCE-ARI, London-Martonvásár, pp. 21–26.
IFOAM, (1972): Principles of Organic Agriculture, letöltés dátuma: 2024.06.22., forrás: https://www.orgprints.org/id/eprint/32771/
IKK, 2024, forrás: https://ikk.hu/
IKKSzakképzés 4.0, (2020), letöltés dátuma: 2024.07.03., forrás: https://ikk.hu/files/Szakkepzes_4.0_III.pdf
Innovációs és Képzési Központ, (2023): forrás:https://www.ikk.hu
Janković M., (2022): Neoliberalizacija osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji u preiodu od 2012 do 2022 godine (Neoliberalization elementary and high school education in Serbia from 2012 to 2022), Letöltés dátuma: 2024.08.08., https://doi.org/10.2298/SOC2303379J
Jauhiainen, J. S., Garagorry Guerra, A., (2023): Generative AI and ChatGPT in school children’s education: Evidence from a school lesson. Sustainability, Letöltés dáutam: 2024.08.10., https://doi.org/10.3390/su151814025
Kádár, I., Molnár, I., (2009): A világ élelmiszerválsága, VMTT. Közlöny 341-344, Újvidék, Letöltés dátuma: 2024.07.07. forrás: https://www.vmtt.org.rs/mtn2013/615_621_Molnar_A.pdf
Kajikawa, Y. (2008): Developing key competencies for sustainable development in higher education. Sustainability Science, 3(2), 215–239. https://doi.org/10.1007/s11625-008-0053-1
Kates, R. W., Clark, W. C., Corell, R., Hall, J. M., Jaeger, C. C., Lowe, I., McCarthy, J. J., et al. (2001): Sustainability Science, Science, 292(5517), 641–642. https://doi.org/10.1126/science.1059386
KSH, (2024), forrás: https://www.ksh.hu/oktatas
Lozano, R., Ceulemans, K., & Scarff Seatter, C. (2015): Teaching organisational change management for sustainability: designing and delivering a course at the University of Leeds to better prepare future sustainability change agents. Journal of Cleaner Production, 106, 205–215. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.03.031
Mártonfi, Gy., 46–57., (2016): A szakképzés intézményrendszerének átalakulásai, Letöltés dátuma: 2024.06.07., forrás: https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/journals/educatio_2016_1_net2.pdf
McLaren, P. (2015): Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education, forrás: https://www.researchgate.net/publication/279193813
Nex, F., Armenakis, C., Cramer, M., Cucci, D. A., Gerke, M., Honkavaara, E., Kukko, A., Persello, C., & Skaloud, J., (2022): UAV in the advent of the twenties: Where we stand and what is next. ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing, Letöltés dátuma: 2024.08.12., https://doi.org/10.1016/j.isprsjprs.2021.12.006
OECD, (2023): Education at a Glance, Letöltés dátuma: 2024.06.22., forrás: https://www.oecd-ilibrary.org/
Oktatási, Tudományos és Technológiai Fejlesztési Minisztérium (Министарство просвете, науке и технолошког развоја) ,(2021): Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, Beograd, Letöltés dátuma: 2024.06.04., forrás: https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
Oktatási, Tudományos és Technológiai Fejlesztési Minisztérium (Министарство просвете, науке и технолошког развоја), (2018): Pisa 2018 Izveštaj za Republiku Srbiju. Beograd, Letöltés dátuma: 2024.06.04., forrás: https://ceo.edu.rs/wp-content/uploads/2022/11/PISA-izvestaj-2018.pdf
Paplić-Božović, J., (2011): Obrazovanje u Srba u vreme turske vlasti. Zbornik radova Filozofskog fakulteta, 41 (1), 555–567, Letöltés dátuma: 2024.07.20., forrás: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0354-3293/2019/0354-32931902263P.pdf
Population Bulletin Referenca Bureau, (1988), letöltés dátuma: 2024.07.06., forrás: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED294802.pdf
Rác, L., (2008): A szerbiai oktatási rendszer finanszírozása és néhány kisebbségi vonatkozása, Regio: kisebbség, politika, társadalom , 19. évf., 2. sz., 2008, p. 188-209. ISSN 0865-557X. Letöltés dátuma: 2024.07.20., forrás: https://epa.oszk.hu/00000/00036/00070/pdf/188-209.pdf
Reddy, P., Kurnia, S., Tortorella, G. L., (2022): Digital Food Supply Chain Traceability Framework. In Proceedings (Vol. 82, No. 1, p. 9). MDPI. Letöltés dátuma: 2024.08.01., https://doi.org/10.3390/proceedings2022082009
Rieckmann, M. (2012): Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning?, 44(2), 127–135. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.09.005
Segalàs, J., Ferrer-Balas, D., Svanström, M., Lundqvist, U., & Mulder, K. F. (2009): What has to be learnt for sustainability? A comparison of bachelor engineering education competences at three European universities. Sustainability Science, 4(1), 17–27. forrás: https://link.springer.com/article/10.1007/s11625-009-0068-2
Steiner, G., & Posch, A. (2006): Higher education for sustainability by means of transdisciplinary case studies: an innovative approach for solving complex, real-world problems. Journal of Cleaner Production, 14(9), 877–890. Letöltés dátuma: 2024.07.01. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.11.054
Sterling, S (2006) Sustainable Education – Re-visioning learning and change, Schumacher Briefing no6. Schumacher Society/Green Books, Dartington. ISBN 1 870098 99 4, forrás: https://www.researchgate.net/publication/289505456_Sustainable_education
Surányi, B., (2018): A Magyar mezőgazdasági szakotatás története 1945-ig, külön tekintettel a debreceni agrár-felsőoktatásra, Letöltés dátuma: 2024.08.12., https://ojs.lib.unideb.hu/gerundium/article/view/1470/1578
Szakképzés4.0., 2019, Letöltés dátuma: 2024.07.07. forrás: https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1024
Szerb Agrárkamara. (2023), forrás: https://www.pks.rs/
Szerb Köztársaság Statisztikai Hivatala, S.d., https://www.stat.gov.rs/en-US/oblasti/obrazovanje/osnovno-obrazovanje
Szerb Oktatási Minisztérium. (2023), forrás:http://www.mpn.gov.rs/
Szerb Statisztikai Hivatal, 2024, forrás: https://data.stat.gov.rs/Home/Result/11030305?languageCode=sr-Cyrl
Tešić, V., (1994): Škole i nastava. U: A. Mitrović i dr. (ur.), Istorija srpskog naroda, knj. 6/2 (506–550). Beograd: Srpska književna zadrug
Tešić, V., (2005): Ciljevi vaspitanja u školama Srbije (1804–1941). U: Z. Avramović (ur.), Dva veka obrazovanja u Srbiji (65–108). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
Tešić, V.,(1971): Školstvo u ustaničkoj Srbiji. U: R. Ničković, M. Nikolić, L. Prštalo (ur.), Prosveta, obrazovanje i vaspitanje u Srbiji (12–15). Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke republike Srbije
Tilbury, D. (2011): Education for Sustainable Development: An Expert Review of Processes and Learning, Letöltés dátuma: 2024.08.02., forrás: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000191442
Tovmasyan, P., Paliczka, D., Klosowski, R., Lyutskanova, A., Doneva, Y., Mileva, T., Moisa, A., Enachescu, D., Jašeková, D., Oguz, H., Dewa, R., Vasileiou, K., & Samadov, A. (2023): Green Tree Seas For the Youth. Szociális szövetkezet Zöld állomás, Letöltés dátuma: 2024.08.08. forrás: https://www.greencompetences.pl/wp-content/uploads/2024/05/gts-HU.pdf
UNESCO, (2014): Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development, Letöltés dátuma: 2024.07.04., forrás: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230514
UNESCO, (2017): Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives., Letöltés dátuma: 2024.07.04, forrás: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444
UNESCO, (2005): Draft international implementation scheme for the United Nations Decade of Education for Sustainable Development, forrás: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139023
United Nations, S.d., Sustainable Development Goal 4. https://www.un.org/sustainabledevelopment/education/
Világbank, (2021): Kormányzati oktatási kiadások, összesen (a GDP %-ában) – Szerbia, Magyarország . Világbanki adatok, Letöltés dátuma: 2024.08.09., forrás: https://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS
Zelbst, P. J., Green, K. W., Sower, V. E., & Bond, P. L., (2020): The impact of RFID, IIoT, and Blockchain technologies on supply chain transparency. Journal of Manufacturing Technology Management, Letöltés dátuma: 2024.08.09., https://doi.org/10.1108/JMTM-03-2019-0118
Zimonjić S.S., (2023): Ekonomska – Pravni aspekti privatizacije prehrambene industrije i uticaj na privredni razvoj Srbije, Letöltés dátuma: 2024.07.07., forrás: https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/158219/bitstream_158219.pdf
ZOSOV, (2017) Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, elérhetőség: https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Kiss Vendel, Hajnal Sándor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.