Analysis of school grounds in Budapest, in the context of environmental education
DOI:
https://doi.org/10.36249/59.4Keywords:
school groundsAbstract
The research maps the school grounds of primary schools in Budapest. It seeks to answer the question of how functions that support environmental education are reflected in school grounds and what potential the different types of school grounds offer. It examines the criteria for the spatial representation of environmental education functions and identifies the supporting and limiting conditions. Based on the results of the studies, it identifies the types of school grounds that are characteristic of environmental education, their features and possible development directions.
References
BALOGH, P. I., NAGY, I. R., REITH, A., ZAJACZ, V., TEREMY, V. (2020): Child-Friendly Urban Landscapes: The Meaning of Child-Friendly Urban Open Spaces and the Opportunities for Implementing Initiatives in Hungary = Gyermekbarát városi szabadterek : A gyermekbarát szabadtér jelentése és szempontjainak érvényesítési lehetősége Magyarországon. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat (55-56). 94–113. p. https://doi.org/10.36249/55.56.7
CIC [é.n.]: Child in the city. https://www.childinthecity.org/ (letöltés dátuma: 2021. 04. 03.)
DANENBERG, R., DOUMPA, V., KARSSERNBERG, H. (szerk, 2018): The city at eye level for kids. Rotterdam: STIPO Publishing. 394 p.
DANKS, S. G. (2010): Asphalt to Ecosystems: design ideas for schoolyard transformation. Oakland, CA: New Village Press. 276 p. https://doi.org/10.2307/j.ctt21pxmpd
DEMJÉN, I. (1988): Alapfokú közintézmények. 115–159. p. In: JÁMBOR I. (szerk.): Kertépítészet II. Budapest: KÉE. 345 p.
DERR, V., CHAWLA, L., MINZER, M. (2018): Placemaking with Children and Youth: Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. New York: New Village Press. 416 p.
EGRI Z., REISCHL P., ZÓLYOMI A. (1964): Iskolaépületek. Budapest: Műszaki Kiadó. 303 p.
KLAGYIVIK M. (2018): Oktatási és nevelési intézmények szabadterei Magyarországon 1868 és 1945 között. PhD értekezés. Gödöllő: Szent István Egyetem. 241 p.
LOUGHLAND, T., REID, A., PETOCZ, P. (2002): Young people’s conceptions of environment: a phenomenographic analysis. Environmental Education Research, 8(2), 187–197. p. https://doi.org/10.1080/13504620220128248
MIKHÁZI Zs. (2006): Környezeti nevelés és a turizmus kapcsolata Magyarországon. In: III. Magyar Földrajzi Konferencia tudományos közleményei. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia, MTA Földrajztudományi Kutatóintézete. 8 p. http:// geography.hu/mfk2006/pdf/Mikh%E1zi%20 Zsuzsanna_k%F6rnyezeti%20nevel%E9s.pdf (letöltés dátuma: 2020.02.25)
MOORE, R. C. (2006): Playgrounds: A 150-Year-Old Model. 86-103. p. In: FRUMKIN, H., GELLER, R., RUBIN, I. (szerk.): Safe and Healthy School Environments. New York: Oxford University Press. 462 p. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195179477.003.0008
MOORE, R. C., MARCUS, C. C. (2008): Healthy Planet, Healthy Children: Designing Nature into the Daily Spaces of Childhood. 153-203. p. In: KELLERT, S. R., HEERWAGEN, J., MADOR, M. (szerk): Biophilic design: the theory, science, and practice of bringing buildings to life. Hoboken, N.J.: Wiley. 400 p.
NICHOLSON, S. (1971). How not to cheat children: The theory of loose parts. Landscape Architecture Magazine, 62, 30–34. p.
ORMOS, I: (1967): A kerttervezés története és gyakorlata. Második, átdolgozott kiadás. Budapest: Mezőgazdasági Kiadó. 579 p.
RIVKIN, M. S. (1995): The great outdoors: Restoring children’s rights to play outside. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. 119 p.
TÍMÁR G. (2016): Erdei mikroélőhelyek és védelmük lehetőségei az erdőgazdálkodás során. 533-548. p. In: KORDA (szerk.): Az erdőgazdálkodás hatása az erdők biológiai sokféleségére. Tanulmánygyűjtemény. Budapest: Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság. 679 p.
UN [2018]: World Urbanisation Prospects 2018. Population of Urban and Rural Areas at Mid-Year (thousands) and Percentage Urban, 2018.
VASTAG ZS., SUHAJDA É. V., RUSSELL, W., BURTON, L., CONIBERE, K. (2019): A Játékbarát Iskola cím – Kézikönyv iskolák részére. 73 p. https://bfc236e5-1361-4474-8eb4-5500bfee4e90.filesusr.com/ugd/5d4978_ 1e8a65f53e014804a302a127106803da.pdf (letöltés dátuma: 2020.04.23.)
WHITE, R. (2004): Young Children's Relationship with Nature: Its Importance to Children's Development & the Earth's Future. White Hutchinson Leisure & Learning Group. 10 p.
WHITE, R., STOECKLIN, V. (1998): Children's Outdoor Play & Learning Environments: Returning to Nature. http://www.whitehutchinson.com/children/articles/outdoor.shtml (letöltés dátuma: 2017.03.25.)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jákli Eszter, Boromissza Zsombor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).
head of the institute: Dr. Fekete Albert
