A tervezett M2 gyorsforgalmú út hatásai

A SaveGREEN INTERREG projekt eredményei a magyarországi vizsgálati területen

Szerzők

  • Filepné Kovács Krisztina Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék
  • Dancsokné Fóris Edina Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék
  • Bányai Zsombor Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Institute of Aquaculture and Environmental Safety, Department of Freshwater Fish Ecology , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Környezettudományi Doktori iskola
  • Hubayné Horváth Nóra MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Módosné Bugyi Ildikó MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Varga Dalma MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Weiperth András Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Institute of Aquaculture and Environmental Safety, Department of Freshwater Fish Ecology , Mate, Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézet, Természetesvízi Halökológiai Tanszék
  • Sallay Ágnes MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Szilvácsku Miklós Zsolt MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék
  • Kollányi László MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.67.3721

Kulcsszavak:

zöldfolyosó

Absztrakt

A SaveGREEN INTERREG projekt célja, hogy integrált tervezéssel segítse az ökológiai folyosók megőrzését és javítását, továbbá felhívja a figyelmet a megfelelő kárenyhítő intézkedések különböző típusaira. A SaveGREEN projekthez kapcsolódóan és a tájépítész-hallgatók egyetemi oktatási programjának keretében elkészítettük a tervezett M2 határmenti térségének komplex tájfvizsgálatát és tájfejlesztési tervét. A SaveGREEN projekt a TRANSGREEN, ConnectGREEN és HARMON DTP projektek eredményeire épül. A projekt a partnerországok vizsgálati területeire összpontosít: az Alpok-Kárpátok folyosó, a Délnyugati-Kárpátok, a Zakarpattya, a Beszkidek, a Ljulin és a Balkán-hegység, valamint a tervezett magyarországi M2 terület veszélyeztetett ökológiai folyosói, amelyeket a közlekedési infrastruktúra és a nem fenntartható földhasználat leginkább érint. Tanulmányunkban bemutatjuk a magyarországi vizsgálati terület komplex értékelését, különös tekintettel a tervezett M2 autópálya nyomvonalát keresztező ökológiai folyosók értékelésére.

Szerző életrajzok

  • Filepné Kovács Krisztina, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    egyetemi docens, PhD
    e-mail: filepne.kovacs.krisztina@uni-mate.hu

  • Dancsokné Fóris Edina, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    egyetemi adjunktus, PhD
    e-mail: dancsokne.foris.edina.klara@uni-mate.hu

  • Bányai Zsombor, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Institute of Aquaculture and Environmental Safety, Department of Freshwater Fish Ecology , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Környezettudományi Doktori iskola

    PhD-hallgató
    e-mail: zsombor.banyai@gmail.com

  • Hubayné Horváth Nóra, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    egyetemi docens, PhD
    e-mail: hubayne.horvath.nora@uni-mate.hu

  • Módosné Bugyi Ildikó, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    mesteroktató
    e-mail: modosne.bugyi.ildiko@uni-mate.hu

  • Varga Dalma, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    PhD-hallgató
    e-mail: dalmavarga2@gmail.com

  • Weiperth András, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Institute of Aquaculture and Environmental Safety, Department of Freshwater Fish Ecology, Mate, Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézet, Természetesvízi Halökológiai Tanszék

    tudományos főmunkatárs
    e-mail: weiperth.andras@uni-mate.hu

  • Sallay Ágnes, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    egyetemi tanár, PhD
    e-mail: sallay.agnes@uni-mate.hu

  • Szilvácsku Miklós Zsolt, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    egyetemi adjunktus, PhD
    e-mail: szilvacsku.miklos.zsolt@uni-mate.hu

  • Kollányi László, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Protection and Reclamation, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    egyetemi docens, CSc
    e-mail: kollanyi.laszlo@uni-mate.hu

Hivatkozások

Tari T. (2010): Autópálya vadátjárók kialakítása és használatuk értékelése. PhD értekezés, NyugatMagyarországi Egyetem Erdőmérnöki kar. Sopron

Trombulak S. C. & Frissel C.A. (2000): Review of ecological effects of roads on terrestrial and aquatic communities. Conservation Biology 14: 18–30.

Jackson S. D. (2000): Overview of transportation impacts on wildlife movement and populations. In Messmer, T. A. and West, B. (eds): Wildlife and highways: seeking solutions to an ecological and a socio-economic dilemma. The Wildlife Society, Nashville. pp. 7-20.

Andrews K. M., Gibbons J. W., & Jochimsen D. M. (2006): Literature Synthesis of the Effects of Roads and Vehicles on Amphibians and Reptiles. Federal Highway Administration (FHWA), U.S. Department of 75 Transportation, Report No. FHWAHEP-08-005. Washington, D.C. pp: 151.

Scoccianti C. (2001): Amphibia: aspetti di ecologia della conservazione lAmphibia: Aspects of Conservation Ecology]. WWF Italia, Sez. Toscana. Guido Persichino Grafica, Firenze

Seiler A. (2003): Effects of infrastructure on nature. In Trocmé, M., Cahill, S., de Vries, H. J. G., Farral, H., Folkeson, L., Fry, G., Hicks, C. and Peymen, J. (eds): Habitat fragmentation due to train

Puky M. (2005): Amphibian road kills: a global perspective. UC Davis: Road Ecology Center. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/7j7546qv

SaveGreen project website- https://www.interreg-danube.eu/approved-projects/savegreen

Letöltések

Megjelent

2023-04-30

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Filepné Kovács, K., Dancsokné Fóris, E., Bányai, Z., Hubayné Horváth, N., Módosné Bugyi, I., Varga, D., Weiperth, A., Sallay, Ágnes, Szilvácsku, M. Z., & Kollányi, L. (2023). A tervezett M2 gyorsforgalmú út hatásai: A SaveGREEN INTERREG projekt eredményei a magyarországi vizsgálati területen. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 67, 56-63. https://doi.org/10.36249/4d.67.3721

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 4 > >>