Innováció és szemléletváltás a Devecseri Tankerületben pedagógusszemmel

Szerzők

  • Németh Ildikó Katalin Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola; ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.11

Absztrakt

Egyre többször figyelünk fel a mára már elcsépeltnek tűnő innováció szóra, mely a pedagógiába is már lassan évtizedek óta begyűrűzött. Érdeklődésem egyik kulcspontja a TÁMOP fejlesztések iskolai szintű megvalósulása. Több helyen is végeztem kutatást, jelen esetben már nemcsak egy intézmény, hanem egy tankerület munkatársai válaszoltak kérdéseimre. Kérdőíves felmérést végeztem az ide tartozó iskolák körében, vajon kik, mennyire, hogyan, miben képesek megújulni. Kíváncsi voltam arra is, hogy ehhez miben járul hozzá egy intézményvezető, vagy a tankerület vezetője, mely egy későbbi tanulmányban kerül bemutatásra. Eredményeim jól szemléltetik, hogy a pedagógusok igyekeztek szemléletmódjukon változtatni, módszertanban megújulni, a diákok összetétele miatt előtérbe helyezték a life long learninget, de legfőképp azt, hogy egy intézmény megújulásának hátterében mindig egy jó vezető áll.

Információk a szerzőről

  • Németh Ildikó Katalin, Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola; ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola

    tanító, PhD hallgató
    nemeth.ildi87@gmail.com

Hivatkozások

Báthory, Z. (2005). Az innováció helye a közoktatásban. In: Pedagógiai műhely, 30. évf. 2. sz. pp. 12−15.

Báthory, Z. (2001). A maratoni reform: A magyar közoktatás reformjának története 1972–2000. Budapest: Önkonet Kft.

Báthory, Z. (1994). Kötélhúzás a tantervpolitikában. 1989–1994. Educatio, 1994/3. pp. 381−388.

Majoros, A. – Südi, I. – Török, J. (2013). Innováció a közoktatásban. A vizsgálat eredményei. Kutatási jelentés. Innovatív Pedagógusok Közhasznú Egyesülete.

Earl, B. (2001). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó

Gerencsér, F. (szerk.). Magyar értelmező szótár diákoknak. Debrecen: Puedlo Kiadó

Nádasi, M. (2003). Projektoktatás. Elmélet és gyakorlat. Gondolat Kiadói Kör. Budapest: ELTE BTK Neveléstudományi Intézet.

Németh, I. (2011). Innováció közoktatási színtereken – Innováció egy önkormányzati iskolában. Szakdolgozat. Konzulens: M. Nádasi Mária. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. Budapest.

Németh, I. (2014). Németnyelv-elsajátítás kisiskolás korban a tapasztalati tanulás útján. In: Innovatív módszerek a köznevelés gyakorlatában. Konferenciakötet. Kaposvár. pp. 67–75.

OECD Innovációpolitikai Országtanulmányok, Magyarország (2009): OECD-NKTH

Százdi, A. (1999). Szakmai fejlesztés az iskolában, Új Pedagógiai Szemle, 49 évf. 6. sz. pp. 68–80.

Trencsényi, L. (2004): Például a közoktatás, avagy egy bázisdemokrata a konszolidációról. Új Pedagógiai Szemle, 54. évf. 10. sz. pp. 96–100.

Elektronikus forrás

A 2011. évi CXC. Köznevelési törvény [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV [2017.12.27.]

A kényszer szerepe a pedagógiában. In. Bűnügyi Szemle, 1991. http://epa.oszk.hu/02700/02705/00006/pdf/EPA02705_bortonugyi_szemle_ 1991_2_01-10.pdf [2016. március 27.]

A pályázat rövid leírása [online] http://www.brody-ajka.sulinet.hu/brody/PGS/HEFOP/leiras.htm [2016. március 03.]

Aditus Tanácsadó Zrt szerk. (2012). Integrált településfejlesztési stratégia. p. 54. [online] http://www.terport.hu/webfm_send/3932#page=53&zoom=auto,68,331 [2016. 04. 03.]

Dobos Krisztina (2002): Az innováció. In: Új Pedagógiai Szemle. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00063/2002-09-ta-Dobos-Innovacio.html [2015. október 21.]

Dr. Kállai Márta, Dr. Szabó Márta (2007). Magtár. Ötlettár intézményvezetők számára az adaptív tanulásszervezés elindításához és fenntartásához 2. OFI [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/magtar-vi.pdf [2016. április 2.]

Gerse, I. – Horváth, L. – Kovács, A. – Simon, T. (2014). A horizontális tanulás hazai előnyei és nemzetközi jó gyakorlatai [online] http://ofi.hu/publikacio/horizontalis-tanulas-hazai-elozmenyei-es-nemzetkozi-jo-gyakorlatai [2016. március 3.]

http://oktinf.elte.hu/pedagogia-BA-2009/wp-content/uploads/2009/04/dolgozat-melleklet-leglegujabb_tartj.pdf [2016. április 9.]

http://www.nfu.hu/doc/850 [2011. január 10.]

http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2003-02-np-Schuttler-Rend [2016. március 1.]

Rend és rendezetlenség az iskolai innovációban – Pódiumbeszélgetés az OKI-konferencián részletek. Új Pedagógiai Szemle, 2003/02. [online]

Szabó Mária szerk. (2008). Pedagógiai fejlesztések módszertani ötlettára. Budapest: OFI. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/pedagogiai28129-2.pdf [2016. március 28.]

TIOP programleírás [online] http://eupalyazatiportal.hu/tiop_programleiras/ [2016. március 2.]

Zsirosné Vass, J. (2012). A zsombói iskola története és szerepe 1890–2011-ig. Szakdolgozat. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék. [online] http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/zsombo/a_zsomboi_ iskola_tortenete_es_szerepe_1890_2011_ig/pages/004_iskolarendszer_ kialakulasa_magyarorszagon_1849_2011.htm [2016. március 1.]

Letöltések

Megjelent

2016-12-22

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Innováció és szemléletváltás a Devecseri Tankerületben pedagógusszemmel. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(3-4), 173-196. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.11