Innovation and Paradigm Shift in Devecser School District From Point of View of the Pedagouge

Authors

  • Ildikó Katalin Németh Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola; ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.11

Abstract

More and more often we notice the seemingly trivial word „innovation” which has been integrated into pedagogy for decades. One of the key focus of my interest is the Social Renewal Program and how this kind of development is realized in school. I have conducted a research in several places. In this case not only one institution, but a whole school district answered my question. I carried out survey in the local schools. Who, on what level, how and in what are able te be innovative? I also studied the role of the headmaster or the director of the school district in the process, which will be presented in later studies. My results represent well that the educators intend to change their perspective, renew their methodology, bring to the fore the life long learning approach, and especially that the motor of institutional renewal is always a good leader.

Author Biography

  • Ildikó Katalin Németh, Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola; ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola

    tanító, PhD hallgató
    nemeth.ildi87@gmail.com

References

Báthory, Z. (2005). Az innováció helye a közoktatásban. In: Pedagógiai műhely, 30. évf. 2. sz. pp. 12−15.

Báthory, Z. (2001). A maratoni reform: A magyar közoktatás reformjának története 1972–2000. Budapest: Önkonet Kft.

Báthory, Z. (1994). Kötélhúzás a tantervpolitikában. 1989–1994. Educatio, 1994/3. pp. 381−388.

Majoros, A. – Südi, I. – Török, J. (2013). Innováció a közoktatásban. A vizsgálat eredményei. Kutatási jelentés. Innovatív Pedagógusok Közhasznú Egyesülete.

Earl, B. (2001). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó

Gerencsér, F. (szerk.). Magyar értelmező szótár diákoknak. Debrecen: Puedlo Kiadó

Nádasi, M. (2003). Projektoktatás. Elmélet és gyakorlat. Gondolat Kiadói Kör. Budapest: ELTE BTK Neveléstudományi Intézet.

Németh, I. (2011). Innováció közoktatási színtereken – Innováció egy önkormányzati iskolában. Szakdolgozat. Konzulens: M. Nádasi Mária. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. Budapest.

Németh, I. (2014). Németnyelv-elsajátítás kisiskolás korban a tapasztalati tanulás útján. In: Innovatív módszerek a köznevelés gyakorlatában. Konferenciakötet. Kaposvár. pp. 67–75.

OECD Innovációpolitikai Országtanulmányok, Magyarország (2009): OECD-NKTH

Százdi, A. (1999). Szakmai fejlesztés az iskolában, Új Pedagógiai Szemle, 49 évf. 6. sz. pp. 68–80.

Trencsényi, L. (2004): Például a közoktatás, avagy egy bázisdemokrata a konszolidációról. Új Pedagógiai Szemle, 54. évf. 10. sz. pp. 96–100.

Elektronikus forrás

A 2011. évi CXC. Köznevelési törvény [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV [2017.12.27.]

A kényszer szerepe a pedagógiában. In. Bűnügyi Szemle, 1991. http://epa.oszk.hu/02700/02705/00006/pdf/EPA02705_bortonugyi_szemle_ 1991_2_01-10.pdf [2016. március 27.]

A pályázat rövid leírása [online] http://www.brody-ajka.sulinet.hu/brody/PGS/HEFOP/leiras.htm [2016. március 03.]

Aditus Tanácsadó Zrt szerk. (2012). Integrált településfejlesztési stratégia. p. 54. [online] http://www.terport.hu/webfm_send/3932#page=53&zoom=auto,68,331 [2016. 04. 03.]

Dobos Krisztina (2002): Az innováció. In: Új Pedagógiai Szemle. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00063/2002-09-ta-Dobos-Innovacio.html [2015. október 21.]

Dr. Kállai Márta, Dr. Szabó Márta (2007). Magtár. Ötlettár intézményvezetők számára az adaptív tanulásszervezés elindításához és fenntartásához 2. OFI [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/magtar-vi.pdf [2016. április 2.]

Gerse, I. – Horváth, L. – Kovács, A. – Simon, T. (2014). A horizontális tanulás hazai előnyei és nemzetközi jó gyakorlatai [online] http://ofi.hu/publikacio/horizontalis-tanulas-hazai-elozmenyei-es-nemzetkozi-jo-gyakorlatai [2016. március 3.]

http://oktinf.elte.hu/pedagogia-BA-2009/wp-content/uploads/2009/04/dolgozat-melleklet-leglegujabb_tartj.pdf [2016. április 9.]

http://www.nfu.hu/doc/850 [2011. január 10.]

http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2003-02-np-Schuttler-Rend [2016. március 1.]

Rend és rendezetlenség az iskolai innovációban – Pódiumbeszélgetés az OKI-konferencián részletek. Új Pedagógiai Szemle, 2003/02. [online]

Szabó Mária szerk. (2008). Pedagógiai fejlesztések módszertani ötlettára. Budapest: OFI. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/pedagogiai28129-2.pdf [2016. március 28.]

TIOP programleírás [online] http://eupalyazatiportal.hu/tiop_programleiras/ [2016. március 2.]

Zsirosné Vass, J. (2012). A zsombói iskola története és szerepe 1890–2011-ig. Szakdolgozat. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék. [online] http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/zsombo/a_zsomboi_ iskola_tortenete_es_szerepe_1890_2011_ig/pages/004_iskolarendszer_ kialakulasa_magyarorszagon_1849_2011.htm [2016. március 1.]

Published

2016-12-22

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Innovation and Paradigm Shift in Devecser School District From Point of View of the Pedagouge. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(3-4), 173-196. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.11