Innovation and paradigm shift in devecser school district from the point of view of the leader

Authors

  • Ildikó Katalin Németh Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola; PhD student, Eötvös Loránd University Faculty of Education and Psychology Doctoral Scool of Education

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.20181.1.13

Abstract

More and more often we notice the seemingly trivial word ’innovation’ which has been integrated into pedagogy for decades. One of the key focuses of my interest is the Social
Renewal Program and how this kind of development is realized in schools. I have conducted a research in several places. In this case not only one institution, but a whole school district answered my question. I carried out survey in the local schools. Who, on which level, how and in which filed are able te be innovative? I also studied the role of the headmaster or the director of the school district in the process. My results represent well that those educators who intend to change their perspective, renew their methodology, bring the life long learning approach to the foreground and especially those who are the motor of institutional renewal are always good leaders.

Author Biography

  • Ildikó Katalin Németh, Nemesvámosi Petőfi Sándor Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola; PhD student, Eötvös Loránd University Faculty of Education and Psychology Doctoral Scool of Education

    nemeth.ildi87@gmail.com

References

Kállai M. ‒ Szabó M. (2007). Ötlettár intézményvezetők számára az adaptív tanulásszervezés elindításához és fenntartásához 2. Budapest: OFI. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/magtar-vi.pdf pp.28 [2016. április 2.]

Németh, I. (2016). Innováció és szemléletváltás a Devecseri Tankerületben pedagógusszemmel. Képzés és Gyakorlat 14(3‒4), 173‒196. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.13

Szabó M. (2008). Pedagógiai fejlesztések módszertani ötlettára. Budapest: OFI. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/pedagogiai28129-2.pdf [2016. április 2.]

Százdi, A. (1999). Szakmai fejlesztés az iskolában, Új Pedagógiai Szemle, 49(6), 68‒80.

Sztrelcsik, E.(2009). Innovációs törekvések az iskolában. Esettanulmány egy középiskola fejlesztéseiről. [Szakdolgozat] ELTE PPK, Budapest. [online] http://oktinf.elte.hu/pedagogia-BA-2009/wp-content/uploads/2009/04/dolgozat-melleklet-leglegujabb_tartj. pdf [2016. április 10.]

Published

2018-01-16

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Innovation and paradigm shift in devecser school district from the point of view of the leader. (2018). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 16(1), 125-138. https://doi.org/10.17165/TP.20181.1.13