Mobiltelefonok az oktatásban: szabályok, normák, értékek

Autores/as

  • Orsolya Bartal Dunaújvárosi Egyetem, Társadalomtudományi Intézet, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.11

Resumen

Társadalmunk „informatizálódik” (Ősz-András-Rajcsányi, 2013) és ezzel egy időben a modern informatikai eszközök immár széles rétegek számára válnak elérhetővé, csökkentve ez által a digitális megosztottságot (digital divide). A „mobil” társadalmi szocializációs folyamatok változása hatással van az élet számos területére, így az otthoni közösségekre és az oktatásra is, tanár és diák között egyaránt. A nevelési-oktatási intézmények számos helyen küzdenek az eszközhasználat ellen/mellett, házirendjeiket próbálják frissíteni az eszközhasználat intézményi keretei között. A mobileszközök (köztük a mobiltelefonok) egy újszerű értékközvetítésére, szabályok felállítására kényszerítik a felhasználókat. Eme változások a társadalmi normák, értékek és szabályok újra gondolását vonják maguk után. A kapcsolat és közösség új élményei (Nyíri, 2010) megváltoztak a mobiltelefonok térhódítását követően. A releváns szakirodalom egy szűk keresztmetszetét vettem górcső alá, amely betekintést enged a társadalmi változásokba, az oktatás területére fókuszálva. Ezt követően a szakirodalom megállapításait egy saját pilot kutatás tapasztalataival egészítem ki, amelyben a pedagógusok viszonyulását vizsgáltam a mobileszköz tanórai alkalmazásának tekintetében.

Biografía del autor/a

  • Orsolya Bartal, Dunaújvárosi Egyetem, Társadalomtudományi Intézet, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék

    PhD hallgató, nyelvtanár
    bartalorsolya@uniduna.hu

Referencias

Andorka Rudolf (2006). Bevezetés a szociológiába. [online] forrás [2019. augusztus 09.]

András, I. – Ősz, R. – Rajcsányi-Molnár, M. (2013). Metamorfózis – Glokális dilemmák három tételben. Budapest, Ú.M.K., HTSART. pp.196–215.

Cserné Adermann, G. (1999). A tanulás-és kutatásmódszetan alapjai. Pécs, Bocz Kft.

Forgó S. – Komló Cs. (2015). Blended learning, tudásszervezés, hálózatalapú tudásmegosztás. Elektronikus tananyag. Eger, Eszterházy Károly Főiskola [online] forrás [2019. április 7.]

Kisdi, B. (2012). A kulturális antropológia története, elméletei és módszerei. Budapest, PPKE.(ISBN978-963-308-082-5) [online] https://btk.ppke.hu/uploads/articles/4090/file/kisdi_barbara-kulturalis_antropologia.pdf [2019.október 30.]

Molnár, Sz. (2017). A megrekedt magyar modernizáció kiútkeresése a sokrétű digitális megosztottság útvesztőjéből. In: Információs társadalom. XVII. évf., 2. szám, pp. 30–47. DOI: https://doi.org/10.22503/inftars.XVII.2017.2.2

Németh, A. (2004). A neveléstudomány kialakulása és főbb irányzatai. In: Németh, A.-Pukánszky, B. A pedagógia problématörténete. Budapest, Gondolat Kiadó. pp. 147–238.

Nyíri, K. (2010). Mobilvilág a kapcsolat és közösség új élményei. Budapest, 2010. Magyar telekon Nyrt.

[s.n.]. Az okostelefonok temethetik be a digitális szakadékot (2011). In: hvg, 2011. január 26. [online] https://hvg.hu/tudomany/20110126_smartphone_okostelefon_ [2019. április 05.]

Ollé, J. (2012). Digitális készségek szerepe a tanulásban – IKT eszközök és az Internet. In: Alma a fán. Budapest, Tempus Közalapítvány. pp. 46–55.

Racsko, R. (2017). Digitális átállás az oktatásban. In. Iskolakultúra. Debrecen, Gondolat. DOI: https://doi.org/10.17717/IQKONYV.Racsko.2017

Simpson, R. – Coleman S.M. (2003). Az antropológia felfedezése. In: Kulturális antropológia. 2003. szerk.: A. Gergely András. Budapest.

Serdült, V. (2018). A magyar kormány nem tiltja be az iskolákban a mobiltelefonokat. (2018. január 21.) https://zoom.hu/hir/2018/01/21/a-magyar-kormany-nem-tiltja-be-az-iskolakban-a-mobiltelefonokat/ [2019. április 22.]

Szabó Zsuzsanna (2018). Meghökkentő tények a mobiltelefon-használatról. In: Napi.hu független üzleti és pénzügyi portál, 2018. október 13. [online] https://www.napi.hu/tech/meghokkento_tenyek_a_mobiltelefon-hasznalatrol.671541.html [2019. március 03.]

Szatmáry, N. (2009). Mobiltelefon és iskola. Adalékok egy vitához. In: Osztályfőnök.hu : Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének honlapja. https://osztalyfonok.hu/cikk.php?id=695 [2019. április 22.]

Tóth-Mózer, Sz. mtsa (2015). A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei. Budapest, Educatio.

Verebélyi Kincső (2006?). Vizualizáció és fogalmi rendszer a néprajzban. [online] forrás [2019. augusztus 09.]

Publicado

2019-12-21

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Mobiltelefonok az oktatásban: szabályok, normák, értékek. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(3-4), 129-136. https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.11