Mobile phones in education: rules, norms and values
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.11Abstract
Our society is being “computerised” (Ősz-András-Rajcsányi, 2013) and at the same time with these interchanging modern IT tools are becoming available for many levels of the society diminishing the digital divide. The study shows the processes of the “mobile” society experienced these days, i.e. in many cases it could be a drawback not only at home within generations but at the same time in education as well. In many situations the educational institutions are struggling for/against the rules of the usage of mobile phones. They are trying to adjust the rules of the schools to this relatively new situation. This is not only a question which is waiting for solution at schools but also at home, where the norms and values of digital natives (the children) and digital immigrants (the parents) (Prensky, 2001) are hindered. Mobile devices make their users follow a new value transmission and set up new rules. It is high time to rethink our norms, values and rules. The experiences of connections and communities (Nyíri, 2010) have changed thanks to the invasion of the mobiles. The study aims to have a glimpse into the changes of society focusing on the field of education.
References
Andorka Rudolf (2006). Bevezetés a szociológiába. [online] forrás [2019. augusztus 09.]
András, I. – Ősz, R. – Rajcsányi-Molnár, M. (2013). Metamorfózis – Glokális dilemmák három tételben. Budapest, Ú.M.K., HTSART. pp.196–215.
Cserné Adermann, G. (1999). A tanulás-és kutatásmódszetan alapjai. Pécs, Bocz Kft.
Forgó S. – Komló Cs. (2015). Blended learning, tudásszervezés, hálózatalapú tudásmegosztás. Elektronikus tananyag. Eger, Eszterházy Károly Főiskola [online] forrás [2019. április 7.]
Kisdi, B. (2012). A kulturális antropológia története, elméletei és módszerei. Budapest, PPKE.(ISBN978-963-308-082-5) [online] https://btk.ppke.hu/uploads/articles/4090/file/kisdi_barbara-kulturalis_antropologia.pdf [2019.október 30.]
Molnár, Sz. (2017). A megrekedt magyar modernizáció kiútkeresése a sokrétű digitális megosztottság útvesztőjéből. In: Információs társadalom. XVII. évf., 2. szám, pp. 30–47. DOI: https://doi.org/10.22503/inftars.XVII.2017.2.2
Németh, A. (2004). A neveléstudomány kialakulása és főbb irányzatai. In: Németh, A.-Pukánszky, B. A pedagógia problématörténete. Budapest, Gondolat Kiadó. pp. 147–238.
Nyíri, K. (2010). Mobilvilág a kapcsolat és közösség új élményei. Budapest, 2010. Magyar telekon Nyrt.
[s.n.]. Az okostelefonok temethetik be a digitális szakadékot (2011). In: hvg, 2011. január 26. [online] https://hvg.hu/tudomany/20110126_smartphone_okostelefon_ [2019. április 05.]
Ollé, J. (2012). Digitális készségek szerepe a tanulásban – IKT eszközök és az Internet. In: Alma a fán. Budapest, Tempus Közalapítvány. pp. 46–55.
Racsko, R. (2017). Digitális átállás az oktatásban. In. Iskolakultúra. Debrecen, Gondolat. DOI: https://doi.org/10.17717/IQKONYV.Racsko.2017
Simpson, R. – Coleman S.M. (2003). Az antropológia felfedezése. In: Kulturális antropológia. 2003. szerk.: A. Gergely András. Budapest.
Serdült, V. (2018). A magyar kormány nem tiltja be az iskolákban a mobiltelefonokat. (2018. január 21.) https://zoom.hu/hir/2018/01/21/a-magyar-kormany-nem-tiltja-be-az-iskolakban-a-mobiltelefonokat/ [2019. április 22.]
Szabó Zsuzsanna (2018). Meghökkentő tények a mobiltelefon-használatról. In: Napi.hu független üzleti és pénzügyi portál, 2018. október 13. [online] https://www.napi.hu/tech/meghokkento_tenyek_a_mobiltelefon-hasznalatrol.671541.html [2019. március 03.]
Szatmáry, N. (2009). Mobiltelefon és iskola. Adalékok egy vitához. In: Osztályfőnök.hu : Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének honlapja. https://osztalyfonok.hu/cikk.php?id=695 [2019. április 22.]
Tóth-Mózer, Sz. mtsa (2015). A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei. Budapest, Educatio.
Verebélyi Kincső (2006?). Vizualizáció és fogalmi rendszer a néprajzban. [online] forrás [2019. augusztus 09.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Bartal Orsolya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.