Separation of Pedagogical Professions in Hungary from the 1990s till Nowadays

Authors

  • Henriett Pintér Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete
  • Franciska Gál ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola

Abstract

This study presents the differences and similarities of three different pedagogical professions. The first part of the study discusses the reasons which led to the creation and motivated the development of these separate professions. The first reason is that schools and educators had to face – and found it difficult – to manage the social problems that occurred in families due to the economic and social changes in the 1990s. This led to the creation of two new professions: the social educator and the social worker. The other reason is that people with special needs require special education and training which could be provided by training teachers specialized in teaching children with special needs and, focusing on a more specific area, by training conductors for teaching various age groups of children with motor disorders. At the end of this study we compare the special education sociological aspects of these three professions, which share readiness to help and empathy as their most common properties.

Author Biography

  • Franciska Gál, ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola

    PhD-hallgató

References

Allen-Meares, P., Washington, R.O. És Welsh, B.L.(1996): Az iskolai szociális munka gyakorlati modelljei. In: Budai István (szerk.): Tanulmányok a gyermekjólét köréből I. Óvóképző Főiskola, hajdúböszörmény. 70–75.

Bányai Emőke (1997): Gyermekjóléti szociális munka Skóciában. Család, Gyermek, Ifjúság, 1997/5. sz. 12–13.

Bányai Emőke (2000): Az iskolai szociális munka és lehetőségei az ezredfordulón Magyarországon. háló, 2000/8. 3–5

Bányai Emőke (2006): A szociális munka szupervíziója történeti megközelítésben. Esély, 2006/4. 86—100. http://www.esely.org/kiadvanyok/2006_4/BANYAI.pdf A letöltés ideje: 2011. 01. 15.

Bányai Emőke (2006): Az oktatási, nevelési intézmények gyermekvédelmi szolgáltatásainak jellemzői, a szociális szolgáltatások kapcsolódási lehetőségei, fejlesztési hangsúlyai a gyermekszegénység csökkentése érdekében. Gyerekesély Füzetek, 1. MTA KTI, Budapest.

Bucsy Gellértné (2005): Szociálpedagógus hallgatók egészség-kulturális magatartásának vizsgálata, különös tekintettel a fizikai aktivitásra. PhD disszertáció tézisei, Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományi Doktori Iskola, Budapest.

Cottam, P.. – Sutton, A. (1986): Conductive education: a system for overcoming motor disorder. London: Croom-helm.

Cameron, C. (2007). What is Social Pedagogy?. London: Thomas Coram Research Unit, Institute of Education, University of London.

Fiszter Erika (1994): Hetedik féléves terepgyakorlat a ferencvárosi gyermekjóléti szolgálatnál. Kézirat.

Fodor Éva (2008): A Periféria Egyesület iskolai szociális munka programja. Kézirat, Nyíregyháza.

Hári Mária–Horváth Júlia–Kozma Ildikó–Kőkúti Márta (1991): A konduktív pedagógiai rendszer. Nemzetközi Pető Intézet, Budapest. 19–55.

Gedeon Andor (1996): Dilemmák és nehézségek. In: Budai István (szerk.): Szociális munka az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 98–106.

Jankó Judit (2008): 100 éves múlt, mai magyar jelen. Háló, 2008/3. sz. 5–6.

Jones, M.–Jordan, B. (1995): Modells of professionalism. In: Yelloy, M.–Henkel, M. (szerk.): Learning and teaching in socialwork. Toward reflective practice. London–Briston, Pennsylvania: Jessica Kingsley Publishers, 15–33.

Magyarországi Iskolai Szociális Munkások Egyesülete 3sz.hu/.../szocialis-munkasok-magyarorszagi-egyesulete

Maros Katalin – Tóth Olga (2003): Az iskolai gyermekvédelem helyzetének vizsgálata Magyarországon. Háló, 2003/6-7. 14–15.

Mihály Szabolcsné (1991): A szociális munkás hálózat. Kézirat, Budapest.

Máté Zsolt (2008): Iskolai szociális munka – a pécsi modell. Kézirat, Pécs

Pierce, D. (2007): Tudományos vizsgálat a szakma felfedezése, helye a szociálpolitika rendszerében és tevékenységének színterei. In: hegyesi Gábor és Talyigás Katalin (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata. I. MO-1. Evangéliumi Testvérközös Kiadó, Budapest. 54–89.

Pataki Éva – Somorjai Ildikó (2007): Szolgáltatásokkal a gyermekszegénység ellen. Gyerekesély Füzetek, 1. sz., MTA KTI Gyerekprogram. 47–63. http://www.gyerekesely.hu/index.php A letöltés ideje: 2011. 01. 15.

Pik Katalin (1994): A ferencvárosi Gyermekjóléti Szolgálatról. Család, Gyermek, Ifjúság, 1994/5. sz. 8–11.

Smith, M. K. (2009). Social Pedagogy. The Online Encyclopaedia of Informal Education A letöltés ideje: 2011. 01.15.

Schön, D. A. (1991): Educating the reflective practitioners. San Francisco, Oxford, Jossey–Bass Publishers.

Published

2010-12-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Separation of Pedagogical Professions in Hungary from the 1990s till Nowadays. (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(3-4), 143-158. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5294