A pedagógusszakma differenciálódása Magyarországon a kilencvenes évektől napjainkig
Resumen
A tanulmány három pedagógus-, illetve pedagógus jellegű szakma eltérő és azonos szakmai professzionális elemeit ismerteti. Első részében feltárja az egyes szakmák kialakulásán keresztül a differenciálódásuk okait, közöttük az 1990-es években bekövetkező társadalmi és gazdasági változások következtében kialakult, családokat érintő szociális problémákat, amelyekkel az iskolák és a pedagógusok szembesültek. E hatásokra létrejöhetett a szociálpedagógus- és az iskolában is alkalmazható szociálismunkás-képzés. Az okok között szerepel a sajátos nevelési igényű gyermekek és felnőttek nevelése és oktatása, ami egyrészt a gyógypedagógusok képzésében valósul meg, illetve egy másik szűkebb szakmában, a konduktor-tanító/óvodapedagógus-képzésben. A tanulmány végül összefoglalja a három szakma professzióit és szakértői specifikumait, amelyek közös vonásai elsődlegesen a segítségadási készség és az empátia.
Referencias
Allen-Meares, P., Washington, R.O. És Welsh, B.L.(1996): Az iskolai szociális munka gyakorlati modelljei. In: Budai István (szerk.): Tanulmányok a gyermekjólét köréből I. Óvóképző Főiskola, hajdúböszörmény. 70–75.
Bányai Emőke (1997): Gyermekjóléti szociális munka Skóciában. Család, Gyermek, Ifjúság, 1997/5. sz. 12–13.
Bányai Emőke (2000): Az iskolai szociális munka és lehetőségei az ezredfordulón Magyarországon. háló, 2000/8. 3–5
Bányai Emőke (2006): A szociális munka szupervíziója történeti megközelítésben. Esély, 2006/4. 86—100. http://www.esely.org/kiadvanyok/2006_4/BANYAI.pdf A letöltés ideje: 2011. 01. 15.
Bányai Emőke (2006): Az oktatási, nevelési intézmények gyermekvédelmi szolgáltatásainak jellemzői, a szociális szolgáltatások kapcsolódási lehetőségei, fejlesztési hangsúlyai a gyermekszegénység csökkentése érdekében. Gyerekesély Füzetek, 1. MTA KTI, Budapest.
Bucsy Gellértné (2005): Szociálpedagógus hallgatók egészség-kulturális magatartásának vizsgálata, különös tekintettel a fizikai aktivitásra. PhD disszertáció tézisei, Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományi Doktori Iskola, Budapest.
Cottam, P.. – Sutton, A. (1986): Conductive education: a system for overcoming motor disorder. London: Croom-helm.
Cameron, C. (2007). What is Social Pedagogy?. London: Thomas Coram Research Unit, Institute of Education, University of London.
Fiszter Erika (1994): Hetedik féléves terepgyakorlat a ferencvárosi gyermekjóléti szolgálatnál. Kézirat.
Fodor Éva (2008): A Periféria Egyesület iskolai szociális munka programja. Kézirat, Nyíregyháza.
Hári Mária–Horváth Júlia–Kozma Ildikó–Kőkúti Márta (1991): A konduktív pedagógiai rendszer. Nemzetközi Pető Intézet, Budapest. 19–55.
Gedeon Andor (1996): Dilemmák és nehézségek. In: Budai István (szerk.): Szociális munka az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 98–106.
Jankó Judit (2008): 100 éves múlt, mai magyar jelen. Háló, 2008/3. sz. 5–6.
Jones, M.–Jordan, B. (1995): Modells of professionalism. In: Yelloy, M.–Henkel, M. (szerk.): Learning and teaching in socialwork. Toward reflective practice. London–Briston, Pennsylvania: Jessica Kingsley Publishers, 15–33.
Magyarországi Iskolai Szociális Munkások Egyesülete 3sz.hu/.../szocialis-munkasok-magyarorszagi-egyesulete
Maros Katalin – Tóth Olga (2003): Az iskolai gyermekvédelem helyzetének vizsgálata Magyarországon. Háló, 2003/6-7. 14–15.
Mihály Szabolcsné (1991): A szociális munkás hálózat. Kézirat, Budapest.
Máté Zsolt (2008): Iskolai szociális munka – a pécsi modell. Kézirat, Pécs
Pierce, D. (2007): Tudományos vizsgálat a szakma felfedezése, helye a szociálpolitika rendszerében és tevékenységének színterei. In: hegyesi Gábor és Talyigás Katalin (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata. I. MO-1. Evangéliumi Testvérközös Kiadó, Budapest. 54–89.
Pataki Éva – Somorjai Ildikó (2007): Szolgáltatásokkal a gyermekszegénység ellen. Gyerekesély Füzetek, 1. sz., MTA KTI Gyerekprogram. 47–63. http://www.gyerekesely.hu/index.php A letöltés ideje: 2011. 01. 15.
Pik Katalin (1994): A ferencvárosi Gyermekjóléti Szolgálatról. Család, Gyermek, Ifjúság, 1994/5. sz. 8–11.
Smith, M. K. (2009). Social Pedagogy. The Online Encyclopaedia of Informal Education A letöltés ideje: 2011. 01.15.
Schön, D. A. (1991): Educating the reflective practitioners. San Francisco, Oxford, Jossey–Bass Publishers.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2010 Pintér Henriett, Gál Franciska
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.