A pedagógusszakma differenciálódása Magyarországon a kilencvenes évektől napjainkig

Szerzők

  • Pintér Henriett Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete
  • Gál Franciska ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola

Absztrakt

A tanulmány három pedagógus-, illetve pedagógus jellegű szakma eltérő és azonos szakmai professzionális elemeit ismerteti. Első részében feltárja az egyes szakmák kialakulásán keresztül a differenciálódásuk okait, közöttük az 1990-es években bekövetkező társadalmi és gazdasági változások következtében kialakult, családokat érintő szociális problémákat, amelyekkel az iskolák és a pedagógusok szembesültek. E hatásokra létrejöhetett a szociálpedagógus- és az iskolában is alkalmazható szociálismunkás-képzés. Az okok között szerepel a sajátos nevelési igényű gyermekek és felnőttek nevelése és oktatása, ami egyrészt a gyógypedagógusok képzésében valósul meg, illetve egy másik szűkebb szakmában, a konduktor-tanító/óvodapedagógus-képzésben. A tanulmány végül összefoglalja a három szakma professzióit és szakértői specifikumait, amelyek közös vonásai elsődlegesen a segítségadási készség és az empátia.

Információk a szerzőről

  • Gál Franciska, ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola

    PhD-hallgató

Hivatkozások

Allen-Meares, P., Washington, R.O. És Welsh, B.L.(1996): Az iskolai szociális munka gyakorlati modelljei. In: Budai István (szerk.): Tanulmányok a gyermekjólét köréből I. Óvóképző Főiskola, hajdúböszörmény. 70–75.

Bányai Emőke (1997): Gyermekjóléti szociális munka Skóciában. Család, Gyermek, Ifjúság, 1997/5. sz. 12–13.

Bányai Emőke (2000): Az iskolai szociális munka és lehetőségei az ezredfordulón Magyarországon. háló, 2000/8. 3–5

Bányai Emőke (2006): A szociális munka szupervíziója történeti megközelítésben. Esély, 2006/4. 86—100. http://www.esely.org/kiadvanyok/2006_4/BANYAI.pdf A letöltés ideje: 2011. 01. 15.

Bányai Emőke (2006): Az oktatási, nevelési intézmények gyermekvédelmi szolgáltatásainak jellemzői, a szociális szolgáltatások kapcsolódási lehetőségei, fejlesztési hangsúlyai a gyermekszegénység csökkentése érdekében. Gyerekesély Füzetek, 1. MTA KTI, Budapest.

Bucsy Gellértné (2005): Szociálpedagógus hallgatók egészség-kulturális magatartásának vizsgálata, különös tekintettel a fizikai aktivitásra. PhD disszertáció tézisei, Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományi Doktori Iskola, Budapest.

Cottam, P.. – Sutton, A. (1986): Conductive education: a system for overcoming motor disorder. London: Croom-helm.

Cameron, C. (2007). What is Social Pedagogy?. London: Thomas Coram Research Unit, Institute of Education, University of London.

Fiszter Erika (1994): Hetedik féléves terepgyakorlat a ferencvárosi gyermekjóléti szolgálatnál. Kézirat.

Fodor Éva (2008): A Periféria Egyesület iskolai szociális munka programja. Kézirat, Nyíregyháza.

Hári Mária–Horváth Júlia–Kozma Ildikó–Kőkúti Márta (1991): A konduktív pedagógiai rendszer. Nemzetközi Pető Intézet, Budapest. 19–55.

Gedeon Andor (1996): Dilemmák és nehézségek. In: Budai István (szerk.): Szociális munka az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 98–106.

Jankó Judit (2008): 100 éves múlt, mai magyar jelen. Háló, 2008/3. sz. 5–6.

Jones, M.–Jordan, B. (1995): Modells of professionalism. In: Yelloy, M.–Henkel, M. (szerk.): Learning and teaching in socialwork. Toward reflective practice. London–Briston, Pennsylvania: Jessica Kingsley Publishers, 15–33.

Magyarországi Iskolai Szociális Munkások Egyesülete 3sz.hu/.../szocialis-munkasok-magyarorszagi-egyesulete

Maros Katalin – Tóth Olga (2003): Az iskolai gyermekvédelem helyzetének vizsgálata Magyarországon. Háló, 2003/6-7. 14–15.

Mihály Szabolcsné (1991): A szociális munkás hálózat. Kézirat, Budapest.

Máté Zsolt (2008): Iskolai szociális munka – a pécsi modell. Kézirat, Pécs

Pierce, D. (2007): Tudományos vizsgálat a szakma felfedezése, helye a szociálpolitika rendszerében és tevékenységének színterei. In: hegyesi Gábor és Talyigás Katalin (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata. I. MO-1. Evangéliumi Testvérközös Kiadó, Budapest. 54–89.

Pataki Éva – Somorjai Ildikó (2007): Szolgáltatásokkal a gyermekszegénység ellen. Gyerekesély Füzetek, 1. sz., MTA KTI Gyerekprogram. 47–63. http://www.gyerekesely.hu/index.php A letöltés ideje: 2011. 01. 15.

Pik Katalin (1994): A ferencvárosi Gyermekjóléti Szolgálatról. Család, Gyermek, Ifjúság, 1994/5. sz. 8–11.

Smith, M. K. (2009). Social Pedagogy. The Online Encyclopaedia of Informal Education A letöltés ideje: 2011. 01.15.

Schön, D. A. (1991): Educating the reflective practitioners. San Francisco, Oxford, Jossey–Bass Publishers.

Letöltések

Megjelent

2010-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A pedagógusszakma differenciálódása Magyarországon a kilencvenes évektől napjainkig. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(3-4), 143-158. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5294

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei