Anyanyelvi nevelés a konduktív pedagógiában

Szerzők

  • Pintér Henriett
  • Gál Franciska

Absztrakt

A tanulmány alapozó szakaszban tanuló mozgássérült diákok számára tervezett szövegértési és szövegalkotási feladatokból mutat be példákat. Elméleti részében áttekinti a szövegértés és szövegalkotás tanításának jelenlegi tendenciáit: a konstruktív szemléletű anyanyelvi nevelést és a folyamatközpontú szövegértés- és szövegalkotás-tanítást az eredményközpontú szemlélet helyett. Röviden felvázolja a mozgássérült tanulók szövegértésének és szövegalkotásának jellemző vonásait, amelyet a konduktív pedagógia anyanyelvi nevelési elveibe ágyazva közelít meg. A második részében széles körben mutat be olyan szövegértési és szövegalkotási feladatpéldákat, amelyeket a mozgássérült tanulók körében alkalmaznak eredményesen a szakemberek, végül az elvégzett feladatokból tanulói példákat válogat.

Hivatkozások

Adamikné Jászó Anna (2006): Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Budapest : Trezor Kiadó, 2006. 329 p.

Bánréti Zoltán (szerk.) (1999): Nyelvi struktúrák és az agy : neurolingvisztikai tanulmányok. Corvina Kiadó, Budapest, 1999. 467 p.

Cs. Czachesz Erzsébet (2001): Írásbeliség és tanítás. In: Csapó Benő – Vidákovich Tibor (szerk.) Neveléstudomány az ezredfordulón. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001. 235–240. p.

Flower, L. – Hayes, John R. (1980): Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. W. – Steinberg, E. R. (szerk.) Cognitive processes in writing. Erlbaum Associates. Hillsdale, 1980. 3–30. p.

Hári Mária – Horváth Júlia – Kozma Ildikó – Kőkúti Márta (1991): A konduktív pedagógiai rendszer. Budapest: Nemzetközi Pető Intézet, 1991. 232 p.

Kernya Róza (2001): A szöveg néhány sajátossága kisiskolások fogalmazásaiban. Budapest: Tankönyvkiadó, 2001. 237 p.

Molnár Edit Katalin: A kognitív pszichológia három fogalmazás-modellje. In: Magyar Pedagógia, 1996. 96. évf. 2. sz. 139–156. p.

Tóth Betarix: Ötletek a fogalmazás tanításához. Magyar Nyelvtudományi Társaság, Őszi szakmai nap, 2006. október 14. [online] [2009.03.14.] < URL: http://magyartanar.mnyt.hu [2009. 03. 14.]

Tóth László (2006): Az írásbeli szövegalkotás pszichológiai alapjai : módszerek a fejlesztéshez. Pedellus Kiadó, Debrecen, 2006. 100 p.

Raátz Judit: A kreatív írás gyakorlatai. Anyanyelv-pedagógia [online], 2008. 1. évf. 3-4. sz. [2010.01.21.] < URL: http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=128

Samu Ágnes (2004): A kreatív írás: az ötlettől a kész írásműig : a fogalmazás tanítása másképp.. Budapest: Holnap Kiadó, 2004. 141 p.

Peterson-Kaplan, G.-Hourcade, J.J.-Parette, P. (2008): A review of assistive technology and writing skills for students with physical and educational disabilities. Physical Disabilities: Education and Related Services, 2008. 26. évf. 2. sz. 13–32. p.

Scrivener, J. (2005): Learning Teaching: A guidebook for English language teachers. 2nd edition. Oxford : Macmillan ELT, 2005. 432 p.

Letöltések

Megjelent

2013-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Anyanyelvi nevelés a konduktív pedagógiában. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 177-195. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5133