Factors Influencing the Orientation of the Students in Physical Education Major

Authors

  • Zoltán Kiss KE Pedagógiai Kar

Abstract

The aim of this research was to learn the motivation behind the choices of physical education students made in their field of study.
In our current research, which is a part of a larger project, we intended to find out whether the choice the students made in selecting their field of study was a result of their own decision, or parental influence, or the influence of their professors. We surveyed how much of the students' efforts aimed towards getting a diploma, how important the earning potential was and whether they would like to be certified teachers in the future or not.
The survey was based on a third degree Likert scale. The reason we chose this type was because we were able to process a larger amount by doing so, we could compare the answers and provide statistics.
After evaluating the results, we concluded that the majority of the students would not mind teaching upon receiving their diploma, even they could picture themselves being in this path life long.
The study involved surveying 159 physical education students from six universities (EJF, ELTE-TÓK, KE-PK, NYME-MNSK, SZIE-ABK, SZTE-JGYPK) and took place between Autumn 2008 and Autumn 2010.

Author Biography

  • Zoltán Kiss, KE Pedagógiai Kar

    PhD-hallgató

References

Biróné Nagy Edit – Salvara, Marina I. (2005): Újszerű nemzetközi interakciós vizsgálatok oktatáselméleti háttere a testnevelő tanári reprezentáció értelmezéséhez. Kalokagathia 2005. 1-2. szám. 37–47.

Bognár József – Istvánfi Csaba – Kovács T. László – Antal Zsanett (2008): Testnevelő tanárok presztízse: pályaválasztástól a pályaelhagyásig a nemek mentén. Kalokagathia 2008. 1. szám. 48–59.

Kovácsné Tóth Ágnes (2007): Pályaválasztási motiváció értékrendi alapjai diplomás ápoló és tanárképző főiskolai hallgatók körében. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Patológiai Tudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes /export/kovacsnetothagnes.d.pdf> [2010. 10. 07.]

Maár Tiborné (2008): Presztízsvizsgálat. Acta Pedagogica 2008. 3. szám. 2–7.

Szilágyi Klára (2005): A fiatalok és felnőttek pályaorientációs és karrierépítési készségeinek szintje, fejlesztésének lehetőségei [online]. Felnőttképzési Kutatási Füzetek. Nemzeti Felnőttképzési Intézet Kiadó, Budapest. [https://www.nive.hu/konyvtar/content/edoc/files/12szilagyi.pdf] [2010. 12. 08.]

Published

2010-12-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Factors Influencing the Orientation of the Students in Physical Education Major. (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(3-4), 111-118. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5291