A testnevelés műveltségterületes hallgatók pályaválasztásának és pályán maradásának jellemzői

Szerzők

  • Kiss Zoltán KE Pedagógiai Kar

Absztrakt

A tanulmányban szereplő vizsgálat – amely egy nagyobb kutatásnak a részét képezi – egyik fő célja az volt, hogy megismerjük a testnevelés műveltségi területen tanuló hallgatók pályaválasztási szokásait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a hallgatók pályaválasztása kizárólag saját elhatározásból, esetleg szülői ráhatással vagy az iskolás évek alatt tanító pedagógusok ösztönzése alapján történt e. Felmértük még, hogy a hallgatók erőfeszítései mennyire irányulnak kizárólag csak egy diploma megszerzésére, milyen mértékben számítanak majd az anyagiak a főiskola befejezése után, szeretnének-e tanári képesítést szerezni a jövőben, stb.
A felmérés 3-fokú Likert-típusú skálán történt, amelyre azért esett a választásunk, mert ezzel a módszerrel több hallgató válasza kerülhetett feldolgozásra, illetve az azonos kérdésekre adott válaszok alkalmat adnak a későbbiekben az összehasonlításra és a statisztikai elemzésre.
A vizsgálatban összesen hat intézmény (KE-PK, ELTE-TÓK, SZTE-JGYPK, NYME-MNSK, SZIE-ABK és EJF) 159 testnevelés műveltségi területes tanító szakos hallgatója vett részt.

Információk a szerzőről

  • Kiss Zoltán, KE Pedagógiai Kar

    PhD-hallgató

Hivatkozások

Biróné Nagy Edit – Salvara, Marina I. (2005): Újszerű nemzetközi interakciós vizsgálatok oktatáselméleti háttere a testnevelő tanári reprezentáció értelmezéséhez. Kalokagathia 2005. 1-2. szám. 37–47.

Bognár József – Istvánfi Csaba – Kovács T. László – Antal Zsanett (2008): Testnevelő tanárok presztízse: pályaválasztástól a pályaelhagyásig a nemek mentén. Kalokagathia 2008. 1. szám. 48–59.

Kovácsné Tóth Ágnes (2007): Pályaválasztási motiváció értékrendi alapjai diplomás ápoló és tanárképző főiskolai hallgatók körében. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Patológiai Tudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes /export/kovacsnetothagnes.d.pdf> [2010. 10. 07.]

Maár Tiborné (2008): Presztízsvizsgálat. Acta Pedagogica 2008. 3. szám. 2–7.

Szilágyi Klára (2005): A fiatalok és felnőttek pályaorientációs és karrierépítési készségeinek szintje, fejlesztésének lehetőségei [online]. Felnőttképzési Kutatási Füzetek. Nemzeti Felnőttképzési Intézet Kiadó, Budapest. [https://www.nive.hu/konyvtar/content/edoc/files/12szilagyi.pdf] [2010. 12. 08.]

Letöltések

Megjelent

2010-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A testnevelés műveltségterületes hallgatók pályaválasztásának és pályán maradásának jellemzői. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(3-4), 111-118. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5291