Tanító szakos hallgatók által tartott testnevelés órák megfigyelése Svoboda módszere alapján

Szerzők

  • Kiss Zoltán Kaposvári Egyetem Pedagógia: Kar
  • Vass Miklós Nyíregyházi Főiskola Testnevelési és Sporttudományi Tanszék

Absztrakt

A testnevelés órát tartó pedagógus tevékenységet alapvetően térnek el más tantárgyaknal megfigyelhető cselekvésformáktól, elsősorban a mozgástanítás során létrejövő interakciók miatt. A testnevelés órák egyik fő jellegzetessége abból fakad, hogy a gyermekek elsősorban motoros tevékenységgel válaszolnak a pedagógusnak, tehát nem dialóguson alapszik az órai munka. Ezen okok vezették B. Svobodát, hogy kidolgozzon egy speciálisan a testnevelés órák megfigyelésére vonatkozó kategóriarendszert. Ezt az interakciós analízis modellt használtuk fel kutatásunkban, amelynek a segítségével elemeztük a tanító szakos hallgatók tanítási gyakorlatán tartott testnevelés órákat. A kutatás egyik legfontosabb célja az volt, hogy a tizenhárom tanítói és a hét tanulói kategóriát tartalmazó szisztéma alapján megismerjük a legjellemzőbb tevékenységeket a tanítójelöltek által tartott testnevelés órákon.

Információk a szerzőről

  • Vass Miklós, Nyíregyházi Főiskola Testnevelési és Sporttudományi Tanszék

    PhD

Hivatkozások

Bíró Melinda (2006): Az interakció sajátossága az általános iskolai úszásoktatásban. Az Eszterházy Károly Főiskola Tudományos Közleményei, Új Sorozat XXXIII. Kötet, Tanulmányok a sporttudományok köréből, Eger, 1: 23–34.

Bíró Melinda (2007): Tanítási– tanulási stratégiák az általános iskolai úszásoktatásban, különös hangsúllyal az interakciós helyzetekre. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/birome-linda.m.pdf> [2010. 11. 11.]

Biróné Nagy Edit – Ferencziné horváth Gyöngyi – Vass Miklós (1988): Az interakció sajátosságai az iskolai testnevelés tanításában. Testnevelés- és Sporttudomány 1988. 2. szám. 51–58.

Flanders Ned A. (1965): Teacher Influence, Pupil Attitudes, and Achievement. U.S. Department of health, Education, and Welfare Office of Education. doi: https://doi.org/10.1080/00220973.1968.11011099

Flanders, Ned A. (1968): Interaction Analysis and Inservice Training. Journal of Experimental Education, 37. In: The social Psychology of Teaching. Penguin Education, 1973. 63–74.

Simon István Ágoston (2010): A gyógytestnevelés tantárgy vizsgálata az új típusú tanár – diák kapcsolatrendszerben. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/simonistvan.d.pdf> [2011. 03. 29.]

Svoboda B. (1977): Didactic Studies in Physical Education. Universita Karlova, Praha.

Svoboda B. (1978): Physical Education Teachers Personality and Teaching Performance Didactic Studies. Physical Education Universita, Karlova, Praha.

Vass Miklós (1987): A testnevelő tanárképzés rendszeralkotó elemei, különös tekintettel a tanári tevékenység szerkezetére. Kandidátusi értekezés. Pécs.

Letöltések

Megjelent

2011-06-30

Folyóirat szám

Rovat

Szemle: Idegen nyelvű közlemények

Hogyan kell idézni

Tanító szakos hallgatók által tartott testnevelés órák megfigyelése Svoboda módszere alapján. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 89-96. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5261