Szülői vélemények a pandémia idején megvalósult online zeneoktatásról

Authors

  • Rita Kerekes Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézet, Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program https://orcid.org/0000-0002-4084-0077
  • Mike Ádám Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézet, Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program https://orcid.org/0000-0001-7657-2169
  • Miklós Radócz J. Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola – AMI https://orcid.org/0000-0003-3396-8184
  • Tímea Szűcs Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet, Neveléstudományi Tanszék https://orcid.org/0000-0002-8327-8280

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.63-76

Keywords:

online music education, Covid 19, MAXQDA, parent reviews

Abstract

March 2020 has presented an unexpected challenge for all aspects of education, including music education. For music teachers, the biggest challenge was to implement the lessons and knowledge transfer in an online environment. In addition to the flexibility and adaptability of the students, the support of parents made productive collaboration possible. Learning from home learning experiences has also opened up new opportunities for education. To date, the views of parents have received less attention in academic research, so in the present work we have measured the impressions of the invisible actors in online music education. The answers to the open-ended questions of the questionnaire were quantified using MAXQDA Analytics Pro qualitative data analysis software. In presenting our results, we have sought to explore the differences between music teachers’ (Szalai, Mike & Radócz, 2022) and parents’ perceptions. In addition to the advantages and disadvantages of online music education, the music pedagogical characteristics of the pre- and post-covid period were presented, as well as the opinions of parents who had several children learning music during the pandemic period.

Author Biographies

  • Rita Kerekes, Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézet, Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program

    kerekes.rita@nye.hu

  • Mike Ádám, Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézet, Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program

    mike.adam@music.unideb.hu

  • Miklós Radócz J., Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola – AMI

    miklos.radocz@gmail.com

  • Tímea Szűcs, Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet, Neveléstudományi Tanszék

    szucstimea77@gmail.com

References

Biasutti, M., Antonini P. R., & Schiavio, A. (2022). Assessing teachers’ perspectives on giving music lessons remotely during the COVID-19 lockdown period. Musicae Scientiae, 26(3), 585–603. https://doi.org/10.1177/1029864921996033

Daubney, A., & Fautley, M. (2020). Editorial research. Music education in a time of pandemic. British Journal of Music Education, 37(2), 107–114. https://doi.org/10.1017/S0265051720000133

Giannini, S. (2022). Prioritize health and well-being now and when schools reopen. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.unesco.org/en/articles/prioritize-health-and-well-being-now-and-when-schools-reopen

Hadnagy, J. (2016). Közösségi kapcsolatok szerveződési sajátosságai a digitális térben és ami mögötte van. In Pacsuta, I. (Ed.), Az IKT eszközök szociálipedagógiai vonatkozásai (pp. 53–93). Líceum Kiadó.

Horváth Cz. J., Lévai, J., & Molnár, Gy. (2014). Oktatás és technológia. Typotex.

Jones, B. D., & Parkes, K. A. (2010). The Motivation of Undergraduate Music Students: The Impact of Identification and Talent Beliefs on Choosing a Career in Music Education. Journal of Music Education, 19(2), 41–56. https://doi.org/10.1177%2F1057083709351816

Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 53–70). MMA MMKI.

Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 71–86). MMA MMKI.

Malatyinszky, Sz. (2020). A digitális oktatás megélése. EFOP-3.4.4-16-2017-00001. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.36400.38408

Miksza, P., & Hime, L. (2015). Undergraduate music program alumni’s career path, retrospective institutional satisfaction, and financial status. Arts Education Policy Review, 116(4), 1–13. https://doi.org/10.1080/10632913.2014.945628

Miksza, P., Parkes, K., Russel, J. A., & Bauer, W. (2021) The well-being of music educators during the Pandemic Spring of 2020. Psychology of Music, 50(4), 1152–1168. https://doi.org/10.1177%2F03057356211042086

Molnár, É. (2009). Az önszabályozás értelmezései és elméleti megközelítései. Magyar Pedagógia, 109(4), 343–364.

Óváry, Z., & Váradi, J. (2022). Kitekintés a maszk mögül. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 87–102). MMA MMKI.

Pusztai, G., & Győri, K. (2021). Learning Alone – a kapcsolati beágyazódás vizsgálata a távolléti oktatás alatt. Educatio, 30(1), 112–125. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.9

Szalai, T., Mike, Á., & Radócz J. Miklós (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103–116). MMA MMKI.

Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–38). MMA MMKI.

Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. Debreceni Egyetemi Kiadó.

Váradi, J. (2021). Music on the Air. In Vidulin, S. P. (Ed.), Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 7. Multidisciplinary Crossroads. Researches in Music Education (pp. 159–176). Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.

Váradi, J. (2022). Zeneoktatás távhangolásban. Valóság: Társadalomtudományi Közlöny, 64(9), 87–102.

Váradi, J. (2023). A művészeti nevelés helyzete a 21. században. Balassi Kiadó.

Váradi, J., & Józsa, G. (2022). A zeneoktatás jellemzői az online térben. A kutatás előzménye, mintája és módszere In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 11–22). MMA MMKI.

Váradi, J., & Józsa, G. (2023). Factors Affecting Attendance of and Attitudes towards Artistic Events among Primary School Children. Social Sciences, 12(7). 404. https://doi.org/10.3390/socsci12070404

Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18

Vega, J. C. (2021). Music (Education) During the Pandemic of COVID-19. Academia Letters, 333. https://doi.org/10.20935/AL333

Wallance, P. (1999). The internet in a psychological context. The psychology of the Internet. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511581670.002

Published

2024-04-26

Issue

Section

Studies

How to Cite

Szülői vélemények a pandémia idején megvalósult online zeneoktatásról. (2024). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 22(1), 63-76. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.63-76