Szülői vélemények a pandémia idején megvalósult online zeneoktatásról
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.63-76Schlagwörter:
online zeneoktatás, Covid 19, MAXQDA, szülői véleményekAbstract
2020 márciusa nem várt helyzet elé állította az oktatás valamennyi színterét, így a zenei nevelés területét is. A zenepedagógusok számára az óratartás és az ismeretek átadásának online környezetbe való implementálása jelentette a legnagyobb kihívást. A tanulók rugalmassága és alkalmazkodóképessége mellett a szülők segítő támogatása tette lehetővé a produktív együttműködést. Az otthontanulás tapasztalatainak megismerése az oktatás számára is új lehetőségeket nyitott. Mindezidáig a szülői oldal véleménye kevésbé nyert teret a tudományos kutatások terén, ezért jelen munkánk során az online zeneoktatás láthatatlan aktorainak benyomásait mértük fel. A kérdőív nyitott kérdéseire kapott válaszokat MAXQDA Analytics Pro kvalitatív adatelemző szoftver segítségével kvantifikáltuk. Eredményeink prezentálása során törekedtünk a zenetanári (Szalai, Mike & Radócz, 2022) és a szülői meglátások differenciáinak feltárására. Az online zeneoktatás előnyein és hátrányain túl bemutatásra kerültek a pre- és posztcovid időszak zenepedagógiai sajátosságai, továbbá azon szülők véleménye is, akik a pandémiás időszak alatt több zenét tanuló gyermeket is neveltek.
Literaturhinweise
Biasutti, M., Antonini P. R., & Schiavio, A. (2022). Assessing teachers’ perspectives on giving music lessons remotely during the COVID-19 lockdown period. Musicae Scientiae, 26(3), 585–603. https://doi.org/10.1177/1029864921996033
Daubney, A., & Fautley, M. (2020). Editorial research. Music education in a time of pandemic. British Journal of Music Education, 37(2), 107–114. https://doi.org/10.1017/S0265051720000133
Giannini, S. (2022). Prioritize health and well-being now and when schools reopen. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://www.unesco.org/en/articles/prioritize-health-and-well-being-now-and-when-schools-reopen
Hadnagy, J. (2016). Közösségi kapcsolatok szerveződési sajátosságai a digitális térben és ami mögötte van. In Pacsuta, I. (Ed.), Az IKT eszközök szociálipedagógiai vonatkozásai (pp. 53–93). Líceum Kiadó.
Horváth Cz. J., Lévai, J., & Molnár, Gy. (2014). Oktatás és technológia. Typotex.
Jones, B. D., & Parkes, K. A. (2010). The Motivation of Undergraduate Music Students: The Impact of Identification and Talent Beliefs on Choosing a Career in Music Education. Journal of Music Education, 19(2), 41–56. https://doi.org/10.1177%2F1057083709351816
Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 53–70). MMA MMKI.
Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 71–86). MMA MMKI.
Malatyinszky, Sz. (2020). A digitális oktatás megélése. EFOP-3.4.4-16-2017-00001. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.36400.38408
Miksza, P., & Hime, L. (2015). Undergraduate music program alumni’s career path, retrospective institutional satisfaction, and financial status. Arts Education Policy Review, 116(4), 1–13. https://doi.org/10.1080/10632913.2014.945628
Miksza, P., Parkes, K., Russel, J. A., & Bauer, W. (2021) The well-being of music educators during the Pandemic Spring of 2020. Psychology of Music, 50(4), 1152–1168. https://doi.org/10.1177%2F03057356211042086
Molnár, É. (2009). Az önszabályozás értelmezései és elméleti megközelítései. Magyar Pedagógia, 109(4), 343–364.
Óváry, Z., & Váradi, J. (2022). Kitekintés a maszk mögül. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 87–102). MMA MMKI.
Pusztai, G., & Győri, K. (2021). Learning Alone – a kapcsolati beágyazódás vizsgálata a távolléti oktatás alatt. Educatio, 30(1), 112–125. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.9
Szalai, T., Mike, Á., & Radócz J. Miklós (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103–116). MMA MMKI.
Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–38). MMA MMKI.
Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Váradi, J. (2021). Music on the Air. In Vidulin, S. P. (Ed.), Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 7. Multidisciplinary Crossroads. Researches in Music Education (pp. 159–176). Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
Váradi, J. (2022). Zeneoktatás távhangolásban. Valóság: Társadalomtudományi Közlöny, 64(9), 87–102.
Váradi, J. (2023). A művészeti nevelés helyzete a 21. században. Balassi Kiadó.
Váradi, J., & Józsa, G. (2022). A zeneoktatás jellemzői az online térben. A kutatás előzménye, mintája és módszere In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 11–22). MMA MMKI.
Váradi, J., & Józsa, G. (2023). Factors Affecting Attendance of and Attitudes towards Artistic Events among Primary School Children. Social Sciences, 12(7). 404. https://doi.org/10.3390/socsci12070404
Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18
Vega, J. C. (2021). Music (Education) During the Pandemic of COVID-19. Academia Letters, 333. https://doi.org/10.20935/AL333
Wallance, P. (1999). The internet in a psychological context. The psychology of the Internet. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511581670.002
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Kerekes Rita, Mike Ádám, Radócz J. Miklós, Szűcs Tímea
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.