Thoughts on Erudition, Culture and Music in Teacher Training

Authors

  • Éva Kenesei

Abstract

The start of higher education of primary school teachers in 1959 marks a definitive step in a process. This training has had an effect on all areas. At present the following step in music education and music teaching preparation is to preserve the value-based Kodály concept for the sake of transmission of traditional and new values in music teaching by better arranging the time limit given. The content of the subjects is determined by differentiated studies and the complexity of the whole study area. In music education the harmonious professional work has been successfully accomplished keeping in mind the content aspects, fulfilling the requirements outlined for students and meeting the needs of public education. In order to develop Hungarian music culture we continue training teachers with a European perspective.

References

Adorno, T. W. (1972): A félműveltség elmélete. In: Wessely, A. (Ed.). A kultúra szociológiája. Budapest: Osiris Kiadó. 2003. 96–113.

Barber, M. – Mourshed, M. (2007):How the World’s Best-performing School Systems Come out Top? McKinsey&Company. http://www.mckinsey.com/App_Media/Reports/SSO/Worlds_School_ Systems_Final.pdf [2010. május 18.]

Bácskai, E. – Manchin, R. – Sági, M. – Vitányi, I. (1972): Ének-zenei iskolába jártak… Budapest: Zeneműkiadó

Barkóczi, I. – Pléh, Cs. (1977): Kodály zenei nevelési módszerének hatásvizsgálata. Kecskemét: Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet

Bernstein, L. (1976): The Unanswered Question. Six Talks at Harvard. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press

Bloom, A. (1988): The Closing of the American Mind. New York: Simon & Schuster

Csikszentmihalyi, M. (1991): Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harper Perennial.

Gordon, E. E. (1988): Learning Sequences in Music. Chicago: G.I.A. Publicationc, Inc.

Gruhn, W. (1996): The Influence of Learning on Cortical Activation Pattern. In: ISME Research Commission XVI. International Seminar, Frascati, 59–70.

Kárpáti, A. (2008): Tanárképzés, továbbképzés. In: Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Budapest: Ecostat, 193–215.

Kenesei, É. Kis Jenőné (1994): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Budapest: Tárogató Kiadó.

Kenesei, É. Kis Jenőné (2007): Kodály Zoltán a tanítók képzéséről. In: Iskolakultúra, 17(11–12), 151–163.

Knausz, I. (2003): Mi a műveltség? In: Iskolakultúra, 13(12), 103–108.

Kodály, Z. (1929): Gyermekkarok. In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 38–45.

Kodály, Z. (1944): Mire való a zenei önképzőkör? In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 154–157.

Kodály, Z. (1956): Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket! In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 304–308.

Kodály, Z. (1962): Egy kis számadás. In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 99–112.

Kokas, K. (1972): Képességfejlesztés zenei neveléssel. Budapest: Zeneműkiadó. Kroó, Gy. (1970, Ed.): Zene és műveltség. Budapest: Zeneműkiadó.

Ladányi, A. (1988): A felsőfokú tanítóképzés előzményei (1945–1959). In: Tartalmilag megújított négyéves tanítóképzés: Helyzetfeltáró előtanulmányok. Ed. Magyarfalvi, L., Budapest: OPKM, 47–63.

Laczó, Z. (1985): The Non-Musical Outcomes of Music Education: Influence on Intelligence? In: Council for Research in Music Education, Bulletin No. 85., 109–118.

Laczó, Z. (2001a): Élmény – ismeret – személyiség – társadalom. In: Kútbanézők VI–VII. Újabb művészetpedagógiai írások az Academia Ludi et Artis műhelyeiből. Budapest: Academia Ludi et Artis, 27–32.

Laczó, Z. (2001b): Zenei nevelés a közoktatásban. In: Báthory, Z. & Falus, I. (2001, szerk.). Tanulmányok a neveléstudomány köréből – 2001, Budapest: Osiris Kiadó. 437–451.

Laczó, Z. (2002): Zenepedagógia és társadalom. In: Ének-zene, 9(4) 9–19.

Lebrecht, N. (2000): Művészek és menedzserek, avagy rekviem a komolyzenéért. Budapest: Európa Kiadó.

meNet. Music education Network. Retrieved February 8, 2010, from http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/index.html.

Mészáros, I. (1997): Kodály Zoltán. In: Magyar iskola: 996–1996. Előadások, cikkek, beszédek. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 290–294.

Németh, A. (1990): A magyar tanítóképzés története, 1775–1975. Zsámbék: Zsámbéki Tanítóképző Főiskola.

Nielsen, F. V. (2007): Music (and Arts) Education from the Point of View of Didaktik and Bildung. In: Bresler, L. (Ed.), International Handbook of Research in Arts Education, Dordrecht: Springer, 265–286. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-3052-9_17

Parlitz, D. – Schürmann, K. – Gruhn, W. – Altenmüller, E. (1998): Verarbeitung und Wirkung von Musiksignalen im Großhirn. [Processing and Effects of Music Signals in the Cerebrum.] Ergebnisse experimenteller EEG-Studien mit 12-14 Jährigen Schülern, In: 6. Europäischer Kongreß für Musikermedizin und Musikphysiologie, Berlin: Hochschule der Künste, p. 97–99.

Rét, R. (1980, Ed.): Műveltségkép az ezredfordulón. Tanulmányok az akadémia távlati műveltségkoncepció alapján. Budapest: Kossuth Kiadó.

Saccani, R. (2001): Karmester amerikai importból. In: Találkozások. November p. 11.

Rowley, G. (1981, Ed.). A zene könyve. Budapest: Zeneműkiadó.

Schulze, G. (1992): Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart. [Social Flow. Cultural Sociology of the Present.] Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag.

Striker, S.(1996): Zárszó. In: A kultúra szerepe a változó világban (1996): országos tudományos konferencia: Győr, 1995. március 9–10. Ed. Striker, S. Budapest: Magyar Művelődési Intézet, 77–85.

OECD (2009): Teaching and Learning International Survey. (TALIS) Retrieved March 3, 2010, from http://www.oecd.org/document/0/0,3343,en_2649_39263231_38052160_ 1_1_1_1,00.html

Tanító alapszak képzési kimeneti követelményei. 2004. Képzés kezdete: 2006. szeptember. Retrieved October 7, 2009, from http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=638&articleID=227575&ctag=articlelist&iid=1.

The Kodály Concept of Music Education in Practice. (2007): With a representative selection of demonstration class videos from kindergarten to secondary school and choir. Ed. Platthy, S.&Ittzés, M. DVD-ROM. Kecskemét, Hungary: Foundation for the Kodály Institute.

Voigt, V. (1996): Milyen kultúrát kérünk, támogatunk, kutatunk, tanítunk… In: A kultúra szerepe a változó világban (1996): országos tudományos konferencia: Győr, 1995. március 9–10. Ed. Striker, S. Budapest: Magyar Művelődési Intézet, 29–32.

Vitányi, I. (1996): Bevezető előadás. In: A kultúra szerepe a változó világban (1996): országos tudományos konferencia: Győr, 1995. március 9–10. Ed. Striker, S. Budapest: Magyar Művelődési Intézet, 7–10.

Zsolnai, J.(1996): A pedagógia új rendszere címszavakban. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

Thoughts on Erudition, Culture and Music in Teacher Training. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 69-85. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5174