Good Practices-Successful Pedagogical Innovations in Eger

Authors

  • Zsuzsanna Hanák
  • László Dorner

Abstract

The school efficiency researches which provide opportunity to international comparison indicate that Hungarian students are below desired level in application of acquired knowledge in many areas. This statement is especially valid for under motivated, disadvantaged students or students with learning difficulties. In recent years competency-based education includes knowledge, attitudes and abilities, gained ground in Hungarian schools. Our study aims to analyze the suitability of some competency-based training programs in Hungarian public education. We revealed and analyzed the attitude of students, parents and teachers. We explored the impact of the following programs on public education: „Student cognition”, (Curricular differentiation”, „Epochal education” and „lCT tools”.

References

Falus Iván (2011): Tanári pályaalkalmasság-kompetenciák és sztenderdek nemzetközi áttekintése. EKF Kiadó, Eger.

Hanák Zsuzsanna (2009): Hátrányos helyzetű tanulók továbbtanulásának támogatása speciális tréningprogramok segítségével In: Bábosik István – Torgyik Judit (szerk.): Az iskola szocializációs funkciói. Eötvös Kiadó Budapest. 179–187.

Hanák Zsuzsanna, Dorner László (2012): Adaptation analysis of some alternative competence-based education programs’ in a Hungarian publik school In.: Journal of Baltic Science Education 39(39):52–61 old. doi: https://doi.org/10.33225/pec/12.39.53

Kiss Endre (2002): Tizenkét tétel az értékközvetítő és képességfejlesztő program innovációjáról Veszprémi Egyetem Tanárképzési Pedagógiai Kutatóközpontja, Pápa.

Langerné Buchwald Judit (2010): A reformpedagógiai iskolakoncepciók és az alternatív iskolák elterjedésének korlátai és lehetőségei a közoktatásban. Doktori értekezés (kézirat) Pannon Egyetem Nyelvtudományi Doktori Iskola, Veszprém.

Liskó Ilona – Fehérvári Anikó (2008). Hatásvizsgálat pedagógus-továbbképzésekről OFI, Budapest.

Liskó Ilona – Fehérvári Anikó, Havas Gábor, Tomasz Gábor (2007). Kutatási zárójelentés. OFI, Budapest.

Németh András, Pukánszky Béla (1999): Magyar reformpedagógiai törekvések a XX. század első felében. Magyar Pedagógia, 99 (3), 245–261.

Némethné Tóth Ágnes (2009): Tanári attitűdök és inkluzív nevelés. Magyar Pedagógia 109 (2), 105–121.

Torgyik Judit (2004): Az alternatív pedagógiai módszerek hazánkban 1945-től napjainkig. Neveléstörténet, 2004 (1).

Vekerdy Tamás (1994): Waldorf-óvodák, Waldorf-iskolák-, és Waldorf-pedagógia honosítása Magyarországon. Iskolakultúra, 4 (19), 50–54.

Published

2012-12-30

Issue

Section

Közlemények

How to Cite

Good Practices-Successful Pedagogical Innovations in Eger. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 177-186. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5151