French Sources of Women’s Education in the XVIIth Century

Authors

  • Katalin Kéri Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Pécs

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.5

Abstract

The study reports the partial results of a wider research which examines the history of women’s and girls’ life and education. In the focus of the research there are those sources, which are originated from the XVIIth century in France and they are printed out as well. Not only the origin of these sources, but also their effects and reception are examined in our study, especially the reception and presentation of French authors from the XVII–XXth centuries in Hungary.
Fenelon, Madame Maintenon and the works of other authors had effects on the work of Kelemen Mikes, Andras Fáy, Eötvös József, István Gyertyánfy, and they can be found in the studies of excellent pedagogical minds like Ödön Weszely, Ernő Fináczy and Gyula Kornis.

References

Balenegger Hugó (1913): Fénelon a leánynevelésről. Arad, 1911.

Bonney, Richard (1988): Society and Government in France under Richelieu and Mazarin, 1624–1661. Leicester : University of Leicester, 1988. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-349-19262-5

Csepregi Zoltán (2000): Magyar pietizmus, 1700–1756: tanulmány és forrásgyűjtemény a dunántúli pietizmus történetéhez. Budapest : Teológiai Irodalmi Egyesület, 2000. 319 p.

Dorlin, Elsa (2001): L’Évidence de l’égalité des sexes. Une philosophie oubliée du XVIIe siècle. Paris : L’Harmattan, 2001.

Felkai László (szerk.) (1957): Eötvös József válogatott pedagógiai művei. Budapest : Tankönyvkiadó, 1957. 341 p.

Fénelon, François (1842): Nőnevelés. Pest : 1842.

Fénelon, François (1936): A leányok neveléséről. Budapest : Katholikus Középiskolai Tanáregyesület, 1936.

Fináczy Ernő (1927): Az újkori nevelés története. Vezérfonal egyetemi előadásokhoz. Budapest : Kir. Magyar Egyetemi Nyomda, 1927.

Font Zsuzsa (2001): Erdélyiek Halle és a radikális pietizmus vonzásában. Szeged : József Attila Tudományegyetem, 2001. 246 p.

French, Katherine L.–Poska, Allyson M. (2007): Women Gender in the Western Past. Vol. 2. Since 1500. Boston-New York : Houghton Mifflin Company, 2007.

Gragger Róbert (1911): Mikes forrásaihoz. Egyetemes Philológiai Közlöny, Budapest : 1911. Szerk.: Császár Elemér és Láng Nándor. 709–710. p.

Gyertyánffy István (1915): Theano – három részben. Budapest : Lampel, 1915.

Hillman, Richard – Quesnel, Colette (ed., transl.) (1992): Marie le Jars de Gournay: Apology for the Woman writing and other works. Chicago : The University of Chicago Press, 1992.

Kéri Katalin (szerk.) (1999): Tollam szivárványba mártom. Források az európai nőtörténet köréből az ókortól a 20. századig. [online] Elektronikus kiad. Pécs : Magyar Elaktronikus Könyvtár 1999. [2015. 01. 30.] < URL:http://mek.niif.hu/02100/02110/

Krier, Isabelle (2009): Souvenirs sceptiques de Marie de Gournay dans l’«Égalité des hommes et des femmes», Clio. Histoire‚ femmes et sociétés. 29/2009, 243–257. [2015. 01. 24.] < URL: http://clio.revues.org/9303 doi: https://doi.org/10.4000/clio.9303

Kornis Gyula (1927a): A magyar művelődés eszményei 1777-1848. 2. k. Budapest : Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, 1927.

Kornis Gyula (1927b): A régi magyar nőmozgalom és a leánynevelés. In: Budapesti Szemle, 1927. január, 593. sz. 57–94. p.

Lendvai L. Ferenc–Nyíri J. Kristóf (ész. n.): A felvilágosodás. A filozófia rövid története. A Védáktól Wittgensteinig. [online] [2015. 01. 24.] < URL: http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/filtort/ktar/vw/vwfelv.htm

Mikes Kelemen (1966): Törökországi levelek és misszilis levelek. Budapest : Akadémiai Kiadó, 1966.

Niderst, A. (1997): Pédagogie et mysticisme dans le Traité de l’éducation des filles de Fénelon: L’éducation des filles sous l’ancien régime: Études à la mémoire de Linda Timmermans. Pedagogy and mysticism in Fénelon’s Traité de l’éducation des filles: The education of the girls under the Ancien Régime. In: Papers on French seventeenth century literature, 1997, vol. 24, no 46, 53–60. p.

Pernot, Michel (1994): La Fronde. Paris : Éd. De Fallois, 1994.

Pukánszky Béla (2006): A nőnevelés évezredei. Budapest : Gondolat Kiadó, 2006. 190 p.

Richter, Simon (2006): Missing the Breast: Gender, Fantasy, and the Body in the German Enlightenment. Washington : University of Washington Press, 2006.

Rosso Geffriaud, Jeannette (1984): Études sur la féminité aux XVIIe et XVIIIe siècles. Pisa–Paris : Libreria Goliardica – A. G. Nizet, 1984.

S. Sárdi Margit (1984): Petrőczy Kata Szidónia és a pietista nőeszmény. In: A nő az irodalomban. Zalaegerszeg : Zala Megyei Könyvtár, 1984. 28–49. p.

Sámi Lászlóné: Az anyák nevelése. II. In: Vasárnapi Ujság, 1872. február 4. XIX/5. 51. o.

Schiebinger, Londa (2008): Csontvázak a szekrényben. A női csontváz első ábrázolásai a 18. századi anatómiában. In: Sic Itur ad Astra, 2008. 58. sz. 23–64. p.

Spinoza, Baruch (2001): Etika. Budapest : Osiris Kiadó, 2001. 430 p.

Stuurman, Siep (1998): L’égalité des sexes qui ne se conteste plus en France. Feminism in the seventeenth century. In: Akkerman, Tjitske – Stuurman, Siep (eds.): Perspectives on Feminist Political Thought in European History. From the Middle Ages to the Present. London : Routledge, 1998. 67–84. p. doi: https://doi.org/10.4324/9780203442432

Stuurman, Siep (2004): François Poulain de la Barre and the Invention of Modern Equality. Cambridge, Mass : Harvard University Press, 2004.

Suther, Judit D.(1972): The Tricentennial of Molière. Femmes savantes. In: The French Review, vol. XLV., Special Issue, no. 4., Spring. 31–38. p. doi: https://doi.org/10.2307/1562273

Szent-Iványi Béla (1936): A pietizmus Magyarországon. Budapest : Egyetemi Nyomda, 1936.

Wanner, Raymond E. (1975): Claude Fleury (1640-1723) as an educational historiographer and thinker. The Hague, Martinus Nijhoff, 1975. doi: https://doi.org/10.1007/978-94-010-1630-8

Weszely Ödön (1911): Fénelon és a nőnevelés. Budapest : 1903.

Published

2015-06-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

French Sources of Women’s Education in the XVIIth Century. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 85-99. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.5