Advice of Students of Teacher Training at Master Level on Studying at Home

Helyesnek vélt tanulási szokások

Authors

  • Katalin Simon Nyugat-magyarországi Egyetem, Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar, Pedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2013.1-2.13

Abstract

Nowadays one of the most important tasks of the teachers is to teach their students how to study. In addition they also have an important role in developing studying habits.
In this research 200 teachers were asked who currently study teacher training at master level about their suggestions and advice on studying at home. They already work in various primary and secondary schools. While analysing these suggestions we try to answer the question, whether teachers have the same point of view on which habits are considered effective. Results suggest that the features of the given subject are key factors in this respect.

Author Biography

  • Katalin Simon, Nyugat-magyarországi Egyetem, Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar, Pedagógiai Intézet

    egyetemi docens
    skata@mnsk.nyme.hu

References

A Kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. (2012). Magyar Közlöny, 66. sz. pp. 10635–10847.

Az élet – tanulás. [online] http://www.tmt-tanulas.com/ [2015. december 18.]

Balla, I. (2015). A sok házi feladat rontja a teljesítményt – nálunk mégis erőltetik. Heti Világgazdaság, [online] http://hvg.hu/kultura/20150311_a_sok_hazi_feladat_rontja_a_teljesitmenyt [2015. december 18.]

Barkóczi, I. és Putnoky, J. (1980). Tanulás és motiváció. Budapest: Tankönyvkiadó.

Bartha, L. (Ed.) (1984). Pszichológiai alapfogalmak kis enciklopédiája. (pp. 172–177). Budapest: Tankönyvkiadó.

Bednorz, P. és Schuster, M. (2006). Bevezetés a tanulás lélektanába. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Bergeron, L. (2008). Circadian clock may be critical to learning and memory – See more. Stanford Report. [online] http://news.stanford.edu/news/2008/october8/hamster100808.html [2015. október 15.]

Csépe, V. (2007). Alapvető tanulási formák. In: Csépe, V. – Győri, M. – Radó, A. (Ed.), Általános pszichológia 2. Tanulás – emlékezés – tudás, (pp. 24–85). Budapest: Oriris Kiadó.

Deli, É. és Buda, M. (2008). Élvezetes tanulás. Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó.

Domján, L. (2012). A hatékony tanulás mesterfogásai. Budapest: Agykontroll Kft.

Falus, I. (1998). Az oktatás stratégiái és módszerei. In: Falus, I. (Ed.), Didaktika, (pp. 271–322). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Griffiths, S. (2013). Could listening to Miley Cyrus make you more INTELLIGENT? Scientist claims certain pop songs can make you smarter. [online] http://www.dailymail. co.uk/sciencetech/article-2416686/Could-listening-Miley-Cyrus-make-INTELLIGENT-Scientist-claims-certain-pop-songs-make-smarter.html [2015.október 15.]

Harangi, L. (2004). Az élethosszig tartó tanulás minőségi követelményei az európai oktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 6. sz. pp. 77–82.

Kata, J. (2011). Tanulástechnika. Budapest: Typotex.

Kósáné, O. V. (1998). A mi iskolánk. Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. Budapest: Országos Közoktatási Intézet Program- és Tantervfejlesztési Központ.

Kovácsné, S. M. (2003). A tanulás fortélyai. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Kőpatakiné, M. M. (2009). Tanulni jó. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/foglalkoztatasba/kopatakine-meszaros [2013.december 28.]

Lappints, Á. (2002). Tanuláspedagógia. A tanulás tanításának alapjai. Pécs: Comenius Bt.

Mayer József 2009. Az idő: a tanulás szűk keresztmetszete. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/nyitott-iskola-tanulo/ido-tanulas-szuk [2015. október. 15.]

Metzig, W. és Schuster, M. (2003). Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony alkalmazásának módszerei. Budapest: Medicina.

Mihály, I. (2009). Beszéljünk a házi feladatról! [online] http://ofi.hu/tudastar/beszeljunk-hazi [2015. december 15.]

Nahalka, I. (1998). A tanulás. In: Falus, I. (Ed.), Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, (pp. 117–158). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Oroszlány, P. (2003). Könyv a tanulásról. Tanulási képességeket fejlesztő tréning 12–16 éveseknek. Budapest: Független Pedagógiai Intézet.

Oroszlány, P. (2009). A tanulás tanítása. Tanterv. Fejlesztési követelmények. [online] http://www.tmt-tanulas.com/index.php?fejlesztesi-kovetelmenyek [2015. december 15.] Rétallerné, G. N. (2009). Tanulás felsőfokon, tanulásmódszertan. Budapest: Általános Vállalkozási Főiskola. [online] http://www.avf.hu/adatok/elolap/AMT/Tanulas-modszertan.pdf [2015. december 15.]

Schur, C. (1994). Birds of a Different Feather: Early Birds and Night Owls Talk about Their Charactertistic Behaviors. [online] http://www.nightowlnet.com/book.htm [2015. december 15.]

Szénay, M. (2009). A diákok „munkaideje”. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/tanulok-munkaterhei/diakok-munkaideje [2015. december 15.]

Vajda, Zs. (2008). Tudáshalászat: Az internet és a tanulás. Educatio, 2. sz. pp. 241–252.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Advice of Students of Teacher Training at Master Level on Studying at Home: Helyesnek vélt tanulási szokások. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 203-222. https://doi.org/10.17165/TP.2013.1-2.13