Inkluzív teória integratív gyakorlatban

Szerzők

  • N. Tóth Ágnes ELTE Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet – Szombathely
  • Simon Katalin ELTE Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet – Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.13

Absztrakt

Az integrált oktatás – sajátos nevelési igényű (SNI) tanulóknak a többségi osztályokban történő tanítása – iskolai keretei hazánkban a rendszerváltás óta adottak.
Vizsgálatunk célja annak feltárása, hogy az „együttnevelés” mint tanulócsoport-szervezési forma, másfél évtizeddel annak előíró érvényű (2003) bevezetését követően milyen hatást gyakorol a pedagógiai praxisra: mennyire egységes a pedagógusok szemlélete az integráció tekintetében, és hogyan alkalmazzák a sikeres megvalósításhoz nélkülözhetetlen pedagógusi kompetenciáikat napi tanítási gyakorlatukban.
Célunk érdekében 178 gyakorló pedagógus véleményét elemeztük az integráció megítélése, a tanórán alkalmazott oktatási módszerek, a tanulói ellenőrzés-értékelés stratégiái, valamint a speciálisan képzett szakemberekkel való kapcsolattartás terén.

Szerző életrajzok

  • N. Tóth Ágnes, ELTE Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet – Szombathely

    egyetemi docens
    toth.agnes@ppk.elte.hu

  • Simon Katalin, ELTE Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet – Szombathely

    egyetemi docens
    simon.katalin@ppk.elte.hu

Hivatkozások

Báthory, Z. (1997). Tanulók, iskolák – különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. Budapest: OKKER Kiadó.

Csapó, B. (2003). Az iskolai osztályok közötti különbségek és az oktatási rendszer demokratizálása. Iskolakultúra, 13. évf. 8. sz. pp. 102–117.

Kárpáti, A. (2008). Tanárképzés, továbbképzés. In: Fazekas, K., Köllő, J. és Varga, J. (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért, (pp. 193–217.) Budapest: ECOSTADT.

M. Nádasi, M. (2006). A differenciálástól az adaptivitásig. Fejlesztő Pedagógia, 17. évf. 6. sz. pp. 4–8.

Nahalka, I. (2013). Konstruktivizmus és nevelés. Neveléstudomány, 1. évf. 4. sz. pp. 21–33. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_4_21-33.pdf [2016.07.22.]

Papp, G. (2002). Tanulásban akadályozott gyermekek iskolai integrációja a szakemberek közötti kooperáció tükrében. Magyar Pedagógia, 102. évf. 2. sz. pp. 159–178.

Réthy, E. (2002). A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában (Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései). Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. sz. pp. 281–300.

Réthy, E. (2013). Befogadás, méltányosság, az inkluzív pedagógia rendszere. Pécs: Comenius Oktató és Kiadó Kft.

Schiffer, Cs. (2013). A fejlődésközpontú didaktika alapjai. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. In: Digitális Tankönyvtár [online] http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2009-0007_a_fejlodeskozpontu_didaktika_alapjai/TANANYAG/01_0.html .[2016.07.21.]

Tóth, E., Csapó, B. és Székely, L. (2010). Az iskolák és osztályok közötti különbségek alakulása a magyar iskolarendszerben (Egy longitudinális vizsgálat eredményei). Közgazdasági Szemle, 57. évf. szeptember pp. 798–814.

Letöltések

Megjelent

2017-12-16

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Inkluzív teória integratív gyakorlatban. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(4), 135-146. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.13