The role of self-assessment in the development of the teachers’ professional self- knowledge
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.10Abstract
The main conception of the Teachers’ Professional Career is the reflective teacher who is able to set goals as far as his/her professional development is concerned on the basis of his/her professional self-knowledge and reliable self-assessment. Reflection, Self-reflection and Self-assessment contribute to teachers’ adaptation, meeting challenges successfully along their professional career. Are Hungarian teachers aware of the idea of self-assessment? Do they ever assess themselves, if so, how does it contribute to their professional development? The empirical study to answer these questions makes us draw the conclusion, although self-assessment is a new pedagogical term for the Hungarian teachers, they guide their own professional development consciously by its extensive use.
References
Calderhead, J. és Gates, P. (Ed.) (1993). Conceptualizing reflection in teacher development, Lewes: Falmer Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203209851
Carver, C. S. és Scheier, M. F. (2000). On the structure of behavioral self-regulation. In: Boekaerts, M. Pintrich, P. R. és Zeidner, M. (Ed.): Handbook of self-regulation. (pp.42-86.) San Diego CA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-109890-2.X5027-6
Dávid, M. (2015). Tanulásmódszertan, Az önszabályozó tanulás kialakításának elméleti aspektusai és pszichológiai háttere. Eger: Eszterházy Károly Főiskola.
Dévai, M. (1980). Énkép-korrekció. Önismereti játékmódszerrel a serdülőkorban. Budapest: Pest Megyei Pedagógiai Intézet.
Dewey, J. (1910). How we think. London: D.C.Heath. DOI: https://doi.org/10.1037/10903-000
Dewey, J. (1933). How we think: a re-statement of the relation of reflective thinking in the educative process. Chicago: Henry Regnery.
Eliot, R. S. és Diane, M. M. (2001). Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
Európai Bizottság (2000). Memorandum az egész életen át tartó tanulásról, 7. [online] http://www.nefmi.gov.hu/europai-unio-oktatas/egesz-eleten-at-tarto/memorandum-tanulas, [2016. június 23.]
Falus Iván (2003). A pedagógus, Falus Iván (Ed.): Didaktika. (pp. 57-77.) Budapest Nemzeti Tankönyvkiadó.
Glasersfeld, E. (1996). Aspects of Radical Constructivism, In: Pakman, M. (Ed.): Construcciones de la experiencia humana. Barcelona: Gedisa Editorial. [online] http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/191.pdf [2015. július 12.]
Higgins (1987/2001). Énképeltérések: elmélet az én és az érzelmek kapcsolatáról, In: Szakács, F. és Kulcsár, Zs. (Ed.) 2001. Személyiségelméletek. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Lemos, M. L. (1999). Studensts' goals and self-regulation in the classroom. In: International Journal of Educational Research, vol. 31. Issue 6. pp. 471-485.[online] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035599000166?via%3Dihub, [2016. július 10.] DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00016-6
Markus, H. és Nurius, P. (2003). A lehetséges énképek, In: V. Komlósi Annamária és Nagy Lajos (Ed.): Énelméletek. Személyiség és egészség. (pp. 292-322.) Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Minnaert, A. (1999). Motivation and emotional components affecting male's and female's self-regulated learning. European Journal of Psychology of Education, vol. 14. issue. 4. pp.524-540. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03172977
Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Nahalka, I. (2003). Nevelési nézetek kutatása. Iskolakultúra, 13. évf. 5. sz. pp. 69-75. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00011/00071/pdf/iskolakultura_EPA00011_2003_05_069-075.pdf, [2016. március 12.]
Nahalka, I. (Ed.) (2006). Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. 3. kötet, Budapest: ELTE PPK Neveléstudományi Intézet [online] http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf, [2016. július 10.]
Nicol, D. J. és Macfarlane-Dick, D. ( 2006). Formative assessment and selfregulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, Vol. 31, No. 2. pp. 199-218. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070600572090
Ogilvie, D. M (1987). A nem kívánt én: A személyiségkutatás elhanyagolt változója, In: V. Komlósi, A. és Nagy L. (2003, Ed.): Énelméletek. Személyiség és egészség. (pp. 322-336.) Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research. vol. 31. issue 6. pp. 459-469. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In: Boekaerts, M., Pintrich, P. R. és Zeidner, M. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3
(Ed) (2000): Handbook of self-regulation. pp. 452-503. San Diego CA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-109890-2.X5027-6
Sallay, H. (2001). A self vizsgálata: kérdések, problémák és kihívások. Alkalmazott Pszichológia, 3. évf. 1. sz. pp. 15-28.
Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. New York: Basic Books.
Schunk, D.H. és Zimmerman, B.J.(1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Szivák, J. (2003). A kezdő pedagógus, In: Falus Iván (Ed.): Didaktika. pp. 424-448. Budapest Nemzeti Tankönyvkiadó.
Szivák, J. (2014). Reflektív elméletek, reflektív gyakorlatok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Stran, H., R., Lawrence, E., C. és Fowler, P., C. (1978). Effects of assigned goal level and results on arithmetic computation: Laboratory study. Journal of Applied Psychology. Vol. 63. issue 4. pp. 446-450. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.63.4.446
Tókos, K. (2005). A serdülőkori önismeret az elméleti és empirikus kutatások tükrében - pedagógiai megközelítésben. Új Pedagógiai Szemle. 55. évf. 10. sz. pp. 42-60. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tokos-Serdulokori.html [2016.12.20.]
Zeichner, K. és Liston, D. (1996). Reflective Teaching: an introduction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In: Boekaerts, M., Pintrich, P. R. és Zeidner, M. (Ed.): Handbook of self-regulation. (pp. 13-42.) San Diego, CA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Zagyváné Szűcs Ida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.