Az önértékelés szerepe gyakorló pedagógusok szakmai önismeretének alakulásában

Autores/as

  • Ida Zagyváné Szűcs Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.10

Resumen

A pedagógus életpályamodell egyik kulcsfogalma a reflektív pedagógus, aki szakmai önismerete és reális önértékelése segítségével képes a szakmai fejlődését elősegítő célokat kitűzni maga elé, és a célokat szem előtt tartva tudatosan fejleszteni önmagát. A reflexió, önreflexió és a reális önértékelés teszi lehetővé az adaptivitást, a mindenkori kihívásokhoz való sikeres alkalmazkodást, sok más hivatás mellett, a pedagóguspálya területén is. Értékelik-e tudatosan önmagukat a mai magyar pedagógusok, és ha igen, mennyiben segíti mindez szakmai fejlődésüket? A feltett kérdések megválaszolására végzett empirikus kutatásunk azt a következtetést engedi meg számunkra, hogy habár az önértékelés fogalma új a pedagógiai közbeszédben, a pedagógusok alkalmazzák azt, és tudatosan irányítják általa szakmai fejlődésüket.

Biografía del autor/a

  • Ida Zagyváné Szűcs, Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

    szida5@gmail.com

Referencias

Calderhead, J. és Gates, P. (Ed.) (1993). Conceptualizing reflection in teacher development, Lewes: Falmer Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203209851

Carver, C. S. és Scheier, M. F. (2000). On the structure of behavioral self-regulation. In: Boekaerts, M. Pintrich, P. R. és Zeidner, M. (Ed.): Handbook of self-regulation. (pp.42-86.) San Diego CA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-109890-2.X5027-6

Dávid, M. (2015). Tanulásmódszertan, Az önszabályozó tanulás kialakításának elméleti aspektusai és pszichológiai háttere. Eger: Eszterházy Károly Főiskola.

Dévai, M. (1980). Énkép-korrekció. Önismereti játékmódszerrel a serdülőkorban. Budapest: Pest Megyei Pedagógiai Intézet.

Dewey, J. (1910). How we think. London: D.C.Heath. DOI: https://doi.org/10.1037/10903-000

Dewey, J. (1933). How we think: a re-statement of the relation of reflective thinking in the educative process. Chicago: Henry Regnery.

Eliot, R. S. és Diane, M. M. (2001). Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.

Európai Bizottság (2000). Memorandum az egész életen át tartó tanulásról, 7. [online] http://www.nefmi.gov.hu/europai-unio-oktatas/egesz-eleten-at-tarto/memorandum-tanulas, [2016. június 23.]

Falus Iván (2003). A pedagógus, Falus Iván (Ed.): Didaktika. (pp. 57-77.) Budapest Nemzeti Tankönyvkiadó.

Glasersfeld, E. (1996). Aspects of Radical Constructivism, In: Pakman, M. (Ed.): Construcciones de la experiencia humana. Barcelona: Gedisa Editorial. [online] http://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/papers/191.pdf [2015. július 12.]

Higgins (1987/2001). Énképeltérések: elmélet az én és az érzelmek kapcsolatáról, In: Szakács, F. és Kulcsár, Zs. (Ed.) 2001. Személyiségelméletek. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Lemos, M. L. (1999). Studensts' goals and self-regulation in the classroom. In: International Journal of Educational Research, vol. 31. Issue 6. pp. 471-485.[online] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035599000166?via%3Dihub, [2016. július 10.] DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00016-6

Markus, H. és Nurius, P. (2003). A lehetséges énképek, In: V. Komlósi Annamária és Nagy Lajos (Ed.): Énelméletek. Személyiség és egészség. (pp. 292-322.) Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Minnaert, A. (1999). Motivation and emotional components affecting male's and female's self-regulated learning. European Journal of Psychology of Education, vol. 14. issue. 4. pp.524-540. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03172977

Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Nahalka, I. (2003). Nevelési nézetek kutatása. Iskolakultúra, 13. évf. 5. sz. pp. 69-75. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00011/00071/pdf/iskolakultura_EPA00011_2003_05_069-075.pdf, [2016. március 12.]

Nahalka, I. (Ed.) (2006). Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. 3. kötet, Budapest: ELTE PPK Neveléstudományi Intézet [online] http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf, [2016. július 10.]

Nicol, D. J. és Macfarlane-Dick, D. ( 2006). Formative assessment and selfregulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, Vol. 31, No. 2. pp. 199-218. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070600572090

Ogilvie, D. M (1987). A nem kívánt én: A személyiségkutatás elhanyagolt változója, In: V. Komlósi, A. és Nagy L. (2003, Ed.): Énelméletek. Személyiség és egészség. (pp. 322-336.) Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research. vol. 31. issue 6. pp. 459-469. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4

Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In: Boekaerts, M., Pintrich, P. R. és Zeidner, M. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3

(Ed) (2000): Handbook of self-regulation. pp. 452-503. San Diego CA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-109890-2.X5027-6

Sallay, H. (2001). A self vizsgálata: kérdések, problémák és kihívások. Alkalmazott Pszichológia, 3. évf. 1. sz. pp. 15-28.

Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. New York: Basic Books.

Schunk, D.H. és Zimmerman, B.J.(1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Szivák, J. (2003). A kezdő pedagógus, In: Falus Iván (Ed.): Didaktika. pp. 424-448. Budapest Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szivák, J. (2014). Reflektív elméletek, reflektív gyakorlatok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Stran, H., R., Lawrence, E., C. és Fowler, P., C. (1978). Effects of assigned goal level and results on arithmetic computation: Laboratory study. Journal of Applied Psychology. Vol. 63. issue 4. pp. 446-450. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.63.4.446

Tókos, K. (2005). A serdülőkori önismeret az elméleti és empirikus kutatások tükrében - pedagógiai megközelítésben. Új Pedagógiai Szemle. 55. évf. 10. sz. pp. 42-60. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tokos-Serdulokori.html [2016.12.20.]

Zeichner, K. és Liston, D. (1996). Reflective Teaching: an introduction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In: Boekaerts, M., Pintrich, P. R. és Zeidner, M. (Ed.): Handbook of self-regulation. (pp. 13-42.) San Diego, CA: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Publicado

2017-06-26

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Az önértékelés szerepe gyakorló pedagógusok szakmai önismeretének alakulásában. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(1-2), 175-194. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.10