Language learning methods and techniques for children with special needs
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.9Abstract
We can read about the problem in several forums and it is one of the most researched neural disorders. In June 2018, the WHO Diagnosis Classification System displayed ICD-11 (The International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) as a learning disorder that includes reading, writing and counting difficulties. We are not talking about the disorder of intellectual development, but rather as a result of the disruption of perception, movement and sensory integration. This can also occur as a result of genetic but environmentalinduced developmental disorders. In this paper, we will review the difficulties of reading, writing and counting which causes the difficulties of performance and how it occurs in children when learning a foreign language, and how we can help them with the process.
References
The 6A03 Developmental learning disorder [online] https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f2099676649 [2019. 01. 07]
The 6A03.0 Developmental learning disorder with impairment in reading [online] https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1008636089 [2019. 01. 07]
The 6A03.1 Developmental learning disorder with impairment in written expression [online] https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1498766637 [2019. 01. 07]
Bárdos, J. (2000). Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Carroll, J. B. – White, M. N. (1973). Age-of-acquisition norms for 220 picturable nouns. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. Vol. 12. Issue 5. pp. 563–576. DOI: https://doi.org/10.1016/s0022-5371(73)80036-2
Csépe, V. (2014). Az olvasás zavarai és a diszlexia. In: Pléh, Cs. – Lukács, Á. (szerk.), Pszicholingvisztika. (pp. 1325–1343) Budapest: Akadémiai Kiadó. [online] http://real.mtak.hu/14442/1/30_Csepe_Az_olvasas_zavarai_es_a_diszlexia.pdf DOI: https://doi.org/10.1556/9789630594998
Erdélyi, Á. (2008). Egy német nyelvű olvasásértési vizsgálat tanulságai a két tanítási nyelvű oktatás számára. In: Vámos, Á. – Kovács, J. (szerk.), A két tanítási nyelvű oktatás elmélete és gyakorlata 2008-ban. Jubileumi tanulmánykötet. (pp. 73–89) Budapest: Eötvös Kiadó.
Gósy, M. (1999). Pszicholingvisztika. Budapest: Corvina.
Gyarmathy, É. (2007). Diszlexia. A specifikus tanítási zavar. Budapest: Lélekben Otthon Kiadó.
N. Kollár, K. – Szabó, É. (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó.
Polonyi, T. – Mérő, D. (2007). A sikeres második nyelvtanulás tényezői. Alkalmazott Pszichológia. 9. köt. 2. sz., pp. 88–118.
Ramus, F. (2003). Developmental Dyslexia: Specific Phonological Deficit or General Sensorimotor Dysfunction? Current Opinion in Neurobiology. Vol. 13. Issue 2., pp. 212–218. DOI: https://doi.org/10.1016/s0959-4388(03)00035-7
Skehan, P. (1991). Individual differences in second language learning. Studies in Second Language Acquisition, Vol. 13, Issue 2., pp. 275–298. DOI: https://doi.org/10.1017/s0272263100009979
Tukacs, A. (2011). Inklúzió és integráció a közoktatásban [online] http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/tukacs_ink_int/index.html [ 2019. 01. 07]
Vigotszkij, Sz. L. (1967). Gondolkodás és beszéd. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Klein Ágnes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.