What's up? Thoughts on choosing a career in high school

Authors

  • Krisztina Hajczinger Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.27

Abstract

In a truly exciting age, when a child becomes a young adult, he or she also has to cope with the first serious decision-making. The question is from where and with what information and how consciously you do this. To what extent and in what way social expectations, the family microenvironment and peer groups influence, help, or even hinder the student in making a decision. In my study, I present the problems and the helping factors of adolescence, which we must not overlook when choosing a career. In my research, I am looking for the answer to how consciously and thoughtfully students from the 8th grade to the 9th grade of vocational education choose a profession, a secondary school.

Author Biography

  • Krisztina Hajczinger, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

    master's student
    ebbattanya@gmail.com

References

Baráth T. (1997). Hatékony iskola, (3. változat). Szeged: JATE [online] http://www.staff.u-szeged.hu/~barath/tanulm/HATISK4.htm [2013.10.04]

Bóta M. (2002). Tehetséges tanulók énképének vizsgálata családi háttér függvényében. In. Dávid I. – Bóta M.– Páskuné Kiss J. (Ed.). Tehetségkutatás. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, pp. 109–218.

Csákó, M. (1998). Szakirányú továbbtanulás. Educatio, 7. évf. 3.sz., pp. 470–486.

Dunovsky, J. (1996). Family in society in transition. In S. Nakou – S. Pautelakis (Eds.): The child in the world of tumorrow. The next generation. Pergamon, Guilford, pp. 38–48.

Gyöngyösi K. K. (2007). Serdülőkorú fiatalok társas beilleszkedése. Új Pedagógiai szemle, 57.évf. 7–8.sz. pp. 23–44.

Innovációs és Technológiai Minisztérium (2019). Szakképzés 4.0 Stratégia: A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. Budapest: ITM

Kissné Viszket M. – Mogyoróssy-Révész Zs. (2017). Pszichológiai tanácsadás szakmai alapprotokoll – tanácsadói folyamat. Alkalmazott pszichológia, 17. évf. 4. sz. pp. 45–66. DOI: https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2017.4.45

N. Kollár K. – Szabó É. (szerk.) (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris

Vikár Gy. (1980). Az ifjú kor válságai. Budapest: Gondolat

Walsh W.B. – Osipow S.H. (1988). Career Decision-making. Hillsdale, NJ:Laurence Erlbaum Associates.

Zsolnai A. (2001). Kötődés és nevelés. Eötvös kiadó, Budapest

Zsolnai A. (2013). A szociális viselkedés alakulása kisiskolás és serdülőkorban. In. Molnár Gyöngyvér – Korom Erzsébet (Ed.): Az iskolai sikerességet befolyásoló kognitív és affektív tényezők értékelése. Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, pp. 255–272. [online] http://pedagogus.edia.hu/sites/default/files/public/2_1/Zsolnai_2013.pdf

Zsolnai A. (2017). A média hatása a szociális viselkedés és a társas kapcsolatok alakulására. Educatio, 26. évf. 2. sz. pp. 246–256. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.26.2017.2.7

Published

2020-10-23

Issue

Section

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

How to Cite

What’s up? Thoughts on choosing a career in high school. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 279-290. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.27