Mi a pálya? Gondolatok a középiskolai pályaválasztásról
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.27Resumen
Egy igazán izgalmas korban, mikor a gyermekből fiatal felnőtt válik, az első komoly döntéshozatallal is meg kell birkóznia. Kérdés az, honnan és milyen információk birtokában mennyire tudatosan teszi ezt? A társadalmi elvárások, a családi mikrokörnyezet, a kortárscsoportok mennyire és milyen módon befolyásolják, segítik, esetleg gátolják a diákot a döntés meghozatalában. Tanulmányomban a bemutatom a serdülő kor azon problémáit, segítő tényezőit, melyek mellett nem mehetünk el szó nélkül, ha a pályaválasztásról beszélünk. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy a 8. osztályból a szakképzés 9. évfolyamára lépő tanulók, mennyire tudatosan és meggondoltan választanak szakmát, középiskolát.
Referencias
Baráth T. (1997). Hatékony iskola, (3. változat). Szeged: JATE [online] http://www.staff.u-szeged.hu/~barath/tanulm/HATISK4.htm [2013.10.04]
Bóta M. (2002). Tehetséges tanulók énképének vizsgálata családi háttér függvényében. In. Dávid I. – Bóta M.– Páskuné Kiss J. (Ed.). Tehetségkutatás. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, pp. 109–218.
Csákó, M. (1998). Szakirányú továbbtanulás. Educatio, 7. évf. 3.sz., pp. 470–486.
Dunovsky, J. (1996). Family in society in transition. In S. Nakou – S. Pautelakis (Eds.): The child in the world of tumorrow. The next generation. Pergamon, Guilford, pp. 38–48.
Gyöngyösi K. K. (2007). Serdülőkorú fiatalok társas beilleszkedése. Új Pedagógiai szemle, 57.évf. 7–8.sz. pp. 23–44.
Innovációs és Technológiai Minisztérium (2019). Szakképzés 4.0 Stratégia: A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. Budapest: ITM
Kissné Viszket M. – Mogyoróssy-Révész Zs. (2017). Pszichológiai tanácsadás szakmai alapprotokoll – tanácsadói folyamat. Alkalmazott pszichológia, 17. évf. 4. sz. pp. 45–66. DOI: https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2017.4.45
N. Kollár K. – Szabó É. (szerk.) (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris
Vikár Gy. (1980). Az ifjú kor válságai. Budapest: Gondolat
Walsh W.B. – Osipow S.H. (1988). Career Decision-making. Hillsdale, NJ:Laurence Erlbaum Associates.
Zsolnai A. (2001). Kötődés és nevelés. Eötvös kiadó, Budapest
Zsolnai A. (2013). A szociális viselkedés alakulása kisiskolás és serdülőkorban. In. Molnár Gyöngyvér – Korom Erzsébet (Ed.): Az iskolai sikerességet befolyásoló kognitív és affektív tényezők értékelése. Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, pp. 255–272. [online] http://pedagogus.edia.hu/sites/default/files/public/2_1/Zsolnai_2013.pdf
Zsolnai A. (2017). A média hatása a szociális viselkedés és a társas kapcsolatok alakulására. Educatio, 26. évf. 2. sz. pp. 246–256. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.26.2017.2.7
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Hajczinger Krisztina
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.