Mi a pálya? Gondolatok a középiskolai pályaválasztásról

Autor/innen

  • Krisztina Hajczinger Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.27

Abstract

Egy igazán izgalmas korban, mikor a gyermekből fiatal felnőtt válik, az első komoly döntéshozatallal is meg kell birkóznia. Kérdés az, honnan és milyen információk birtokában mennyire tudatosan teszi ezt? A társadalmi elvárások, a családi mikrokörnyezet, a kortárscsoportok mennyire és milyen módon befolyásolják, segítik, esetleg gátolják a diákot a döntés meghozatalában. Tanulmányomban a bemutatom a serdülő kor azon problémáit, segítő tényezőit, melyek mellett nem mehetünk el szó nélkül, ha a pályaválasztásról beszélünk. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy a 8. osztályból a szakképzés 9. évfolyamára lépő tanulók, mennyire tudatosan és meggondoltan választanak szakmát, középiskolát.

Autor/innen-Biografie

  • Krisztina Hajczinger, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

    MA szakos hallgató
    ebbattanya@gmail.com

Literaturhinweise

Baráth T. (1997). Hatékony iskola, (3. változat). Szeged: JATE [online] http://www.staff.u-szeged.hu/~barath/tanulm/HATISK4.htm [2013.10.04]

Bóta M. (2002). Tehetséges tanulók énképének vizsgálata családi háttér függvényében. In. Dávid I. – Bóta M.– Páskuné Kiss J. (Ed.). Tehetségkutatás. Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó, pp. 109–218.

Csákó, M. (1998). Szakirányú továbbtanulás. Educatio, 7. évf. 3.sz., pp. 470–486.

Dunovsky, J. (1996). Family in society in transition. In S. Nakou – S. Pautelakis (Eds.): The child in the world of tumorrow. The next generation. Pergamon, Guilford, pp. 38–48.

Gyöngyösi K. K. (2007). Serdülőkorú fiatalok társas beilleszkedése. Új Pedagógiai szemle, 57.évf. 7–8.sz. pp. 23–44.

Innovációs és Technológiai Minisztérium (2019). Szakképzés 4.0 Stratégia: A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. Budapest: ITM

Kissné Viszket M. – Mogyoróssy-Révész Zs. (2017). Pszichológiai tanácsadás szakmai alapprotokoll – tanácsadói folyamat. Alkalmazott pszichológia, 17. évf. 4. sz. pp. 45–66. DOI: https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2017.4.45

N. Kollár K. – Szabó É. (szerk.) (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris

Vikár Gy. (1980). Az ifjú kor válságai. Budapest: Gondolat

Walsh W.B. – Osipow S.H. (1988). Career Decision-making. Hillsdale, NJ:Laurence Erlbaum Associates.

Zsolnai A. (2001). Kötődés és nevelés. Eötvös kiadó, Budapest

Zsolnai A. (2013). A szociális viselkedés alakulása kisiskolás és serdülőkorban. In. Molnár Gyöngyvér – Korom Erzsébet (Ed.): Az iskolai sikerességet befolyásoló kognitív és affektív tényezők értékelése. Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, pp. 255–272. [online] http://pedagogus.edia.hu/sites/default/files/public/2_1/Zsolnai_2013.pdf

Zsolnai A. (2017). A média hatása a szociális viselkedés és a társas kapcsolatok alakulására. Educatio, 26. évf. 2. sz. pp. 246–256. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.26.2017.2.7

Veröffentlicht

2020-10-23

Ausgabe

Rubrik

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

Zitationsvorschlag

Mi a pálya? Gondolatok a középiskolai pályaválasztásról. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 279-290. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.27