The connection between the choice of leisure activities and psychological stress in health education

Authors

  • Katalin julianna Dinnyés Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola
  • Henriette Pusztafalvi Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.2

Abstract

Health is multidimensional - it is influenced by physical, mental and social elements as well as by the natural environment, the feeling of success and satisfaction and by a positive self-image. (Tarkó, Benkő 2005). In the two most important social environments – at home and at school – can we acquire the knowledge and values that are essential to health and the close connection between these two environments is necessary to convey the benefits of health. (Meleg, 2002). Health education became part of the school curriculum in the 19th century and was taught by school GPs and health educators. Currently, health education does not appear in the curriculum as an individual subject (Pusztafalvi, 2013), although the importance of health education is not only justified by the historical past but also by the state of health of the population and by the goals of NAT2020. Our aim is to examine the connection between fighting the effects of stress and the choice of leisure activities.

Author Biographies

  • Katalin julianna Dinnyés, Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola

    PhD student
    dinnyes.kato@gmail.com

  • Henriette Pusztafalvi, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar

    Dr. habil PhD, associate professor
    dinnyes.kato@gmail.com

References

A kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar Közlöny, 66.sz. 10635-10848. oldal [online] https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf [2020.10.13]

Balajti, I. – Vokó, Z. – Ádány, R. – Kósa, K. 8 (2007): A koherencia-érzés mérésére szolgáló rövidített kérdőív és a lelki egészség (GHQ12) kérdőív magyar nyelvű változatainak validálása. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 8. évf. 2. sz., pp. 147–161. DOI: https://doi.org/10.1556/Mental.8.2007.2.4

Benkő, Zs. Tarkó, K. (2005, szerk.): Iskolai egészségfejlesztés. Szakmai és módszertani írások egészségterv készítéséhez. JGYF Kiadó, Szeged.

Edginton, Christopher R. (2009): World Leisure: Enhancing the Human Condition. [online] https://www.questia.com/read/1G1-210441850/world-leisure-enhancing-the-human-condition

Lippai, L. (2016): Előszó helyett… Bevezetés az egészségfejlesztésbe, avagy miként járul hozzá a tudomány az egészséges élet művészetéhez. In: Tarkó Klára, Benkő Zsuzsanna (2016. szerk.): "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége": Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 9-22.

Meleg, Cs. (2015): Nevelésszociológiai problémakörök és nézőpontok. PTE BTK Wlislocki Henrik Szakkollégium, Pécs, 19-49. In: Varga, Aranka (Szerk. 2015): A nevelésszociológia alapjai. PTE BTK Wlislocki Henrik Szakkollégium, Pécs.

Pusztafalvi, H. (2013): Egészségtan tanítása a Tanítóképzőkben, a 19. században használt tankönyvek alapján, In: Pinczésné, Palásthy Ildikó (szerk.), Református Tanítóképzők kötete. Debrecen: Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, (2011) pp. 86–91.

Tarkó, K. (2016): A sokszínű társadalom – kisebbségi csoportok Magyarországon. In: Tarkó Klára, Benkő Zsuzsanna (2016. szerk.): "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége": Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, pp. 67–78.

Tarkó, K., Benkő, Zs. (2016. szerk.): "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége": Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2016.

UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights (2009). Guidelines on Treaty-specific Documents to be Submitted by States Parties Under Articles 16 and 17 of the ICESCR. Document E/C.12/2008/2. New York: UN, pp. 4–5.

Vitrai, J., Bakacs, M., Varsányi, P. (2017): Hazai egészség-pillanatkép, 2017. Egészségfejlesztés, LVIII. évf., 4. sz. pp. 59–75. DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v.58i4205

WHO (2017) Depression and Other Common Mental Disorders. (pp. 6–8) [online] https://www.who.int/publications/i/item/depression-global-health-estimates [2020.10.13]

World Leisure Organization (2019): Who we are. [online] https://www.worldleisure.org/about-us/ [2020.10.13]

World Leisure Organization (2019): WLO Charter for Leisure. [online] https://www.worldleisure.org/text-of-the-wlo-charter-for-leisure/ [2020.10.13]

Published

2020-10-23

How to Cite

The connection between the choice of leisure activities and psychological stress in health education. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 13-27. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.2