A szabadidőeltöltés és a pszichés stressz kapcsolatának vizsgálata az egészségnevelés folyamatában

Autor/innen

  • Katalin Julianna Dinnyés Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola
  • Henriette Pusztafalvi Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.2

Abstract

Az egészség egy multidimenzionális fogalom, az alakításában részt vesznek a testi, lelki-szellemi és társadalmi elemek, a természeti-társadalmi környezet, a sikerélmény, az elégedettség és a pozitív önkép alakítása (Tarkó−Benkő, 2005). A két legfontosabb szocializációs színtéren, a családban és az iskolában, sajátíthatjuk el az egészséghez szükséges alapvető tudást és értékeket, valamint e két színtér szoros kapcsolata szükséges az egészség értékének közvetítésében (Meleg, 2002). Az egészségtan a 19. század második felében került be a középiskolai tantárgyak sorába, és az oktatása a középiskolai iskolaorvosok és egészségtan tanár végzettségűek feladata volt. Jelenleg az egészségtan nem önálló tantárgyként szerepel az iskolai oktatásban (Pusztafalvi, 2013), viszont az egészségtan szükségességét nem csak a történelmi múlt igazolja, de a lakosság egészségi állapota és a NAT2020 célkitűzései is. Célunk a szabadidőeltöltés és a stressz hatásokkal való megküzdés kapcsolatának vizsgálata.

Autor/innen-Biografien

  • Katalin Julianna Dinnyés, Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola

    doktorhallgató
    dinnyes.kato@gmail.com

  • Henriette Pusztafalvi, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar

    Dr. habil PhD, egyetemi docens
    dinnyes.kato@gmail.com

Literaturhinweise

A kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar Közlöny, 66.sz. 10635-10848. oldal [online] https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf [2020.10.13]

Balajti, I. – Vokó, Z. – Ádány, R. – Kósa, K. 8 (2007): A koherencia-érzés mérésére szolgáló rövidített kérdőív és a lelki egészség (GHQ12) kérdőív magyar nyelvű változatainak validálása. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 8. évf. 2. sz., pp. 147–161. DOI: https://doi.org/10.1556/Mental.8.2007.2.4

Benkő, Zs. Tarkó, K. (2005, szerk.): Iskolai egészségfejlesztés. Szakmai és módszertani írások egészségterv készítéséhez. JGYF Kiadó, Szeged.

Edginton, Christopher R. (2009): World Leisure: Enhancing the Human Condition. [online] https://www.questia.com/read/1G1-210441850/world-leisure-enhancing-the-human-condition

Lippai, L. (2016): Előszó helyett… Bevezetés az egészségfejlesztésbe, avagy miként járul hozzá a tudomány az egészséges élet művészetéhez. In: Tarkó Klára, Benkő Zsuzsanna (2016. szerk.): "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége": Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 9-22.

Meleg, Cs. (2015): Nevelésszociológiai problémakörök és nézőpontok. PTE BTK Wlislocki Henrik Szakkollégium, Pécs, 19-49. In: Varga, Aranka (Szerk. 2015): A nevelésszociológia alapjai. PTE BTK Wlislocki Henrik Szakkollégium, Pécs.

Pusztafalvi, H. (2013): Egészségtan tanítása a Tanítóképzőkben, a 19. században használt tankönyvek alapján, In: Pinczésné, Palásthy Ildikó (szerk.), Református Tanítóképzők kötete. Debrecen: Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, (2011) pp. 86–91.

Tarkó, K. (2016): A sokszínű társadalom – kisebbségi csoportok Magyarországon. In: Tarkó Klára, Benkő Zsuzsanna (2016. szerk.): "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége": Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, pp. 67–78.

Tarkó, K., Benkő, Zs. (2016. szerk.): "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége": Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2016.

UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights (2009). Guidelines on Treaty-specific Documents to be Submitted by States Parties Under Articles 16 and 17 of the ICESCR. Document E/C.12/2008/2. New York: UN, pp. 4–5.

Vitrai, J., Bakacs, M., Varsányi, P. (2017): Hazai egészség-pillanatkép, 2017. Egészségfejlesztés, LVIII. évf., 4. sz. pp. 59–75. DOI: https://doi.org/10.24365/ef.v.58i4205

WHO (2017) Depression and Other Common Mental Disorders. (pp. 6–8) [online] https://www.who.int/publications/i/item/depression-global-health-estimates [2020.10.13]

World Leisure Organization (2019): Who we are. [online] https://www.worldleisure.org/about-us/ [2020.10.13]

World Leisure Organization (2019): WLO Charter for Leisure. [online] https://www.worldleisure.org/text-of-the-wlo-charter-for-leisure/ [2020.10.13]

Veröffentlicht

2020-10-23

Zitationsvorschlag

A szabadidőeltöltés és a pszichés stressz kapcsolatának vizsgálata az egészségnevelés folyamatában. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 13-27. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.2