A korai angol nyelvi fejlesztés tudományelméleti megközelítése és szülői megítélése – Angolul már az óvodában?
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.14Abstract
A legalább alapszintű angol nyelvtudás ma egyértelműen elengedhetetlen a mindennapi boldoguláshoz. Arról azonban megoszlanak a vélemények, hogy milyen életkorban érdemes elkezdeni az idegennyelvi fejlesztést, illetve tanítást. Egyre több információ áll rendelkezésre a korai évek fontosságáról az idegen nyelvek hatékony elsajátításának tekintetében is. A nyelv és nyelvtanulás különböző aspektusaira a tanuló életkora egyértelműen kihat. A szülők egy része ennek ellenére is fenntartásokkal kezeli a korai idegennyelvi fejlesztést. A kutatásom során azt vizsgálom, van-e összefüggés a szülők iskolai végzettségének szintje, angoltudásának szintje, valamint életkora és aközött, hogy mennyire támogatják a korai angol nyelvi fejlesztést.
Literaturhinweise
Byers-Heinlein, K. - Lew-Williams, C. (2003). Bilingualism in the Early Years: What the Science Says. Learning Landscapes. 7: pp. 95-112. DOI: https://doi.org/10.36510/learnland.v7i1.632
Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: MIT Press.
Kitzinger, A. I. (2015). Multilingual and multicultural challenges in a hungarian kindergarten. [Doktori disszertáció] Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Klein, Á. (2011). Anyanyelvelsajátítás - kétnyelvűség - idegennyelv - tanulás. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, [online] http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananya-gok/nyelv_elsajatitas/index.html [2020. 03. 22.]
Koloszár, I. (2010). Az angol nyelv az óvodában. In: Létünk, 40. évf 4. szám pp.75-84. [online] http://epa.oszk.hu/00900/00997/00015/pdf/EPA00997_Letunk_2010_04_075-084.pdf [2020. 03. 18.]
Kovács, J. (2009). A gyermek és az idegen nyelv. Budapest: Eötvös József Kiadó
Krashen, S. D. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon
Lenneberg, E. (1967). Biological Foundations of Language. Hoboken: Wiley. DOI: https://doi.org/10.1080/21548331.1967.11707799
Marchmann, V. A. - Fernald, A., - Hurtado, N. (2010). How vocabulary size in two languages relates to efficiency in spoken word recognition by young Spanish-English bilinguals. in Journal of Child Language, 37(4), pp. 817-840. DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000909990055
Paradis, J., - Genesee, F., - Crago, M. B. (2010). Dual language development and disorders. Baltimore: Paul H Brookers Publishing Company
Pásztor, E. (2017). Játszva németül, Hogyan neveljünk többnyelvű gyermekeket. Sopron: Pásztor Enikő Bodza Tanoda
Penfield, W. - Roberts, L. (1959). Speech and Brain Mechanisms. Princeton: Princeton University Press
Petitto, L. A., - Holowka, S. (2002). Evaluating attributions of delay and confusion in young bilinguals: Special insights from infants acquiring a signed and an oral language. Sign Language Studies, 3 (1), pp. 4-33. DOI: https://doi.org/10.1353/sls.2002.0025
Singleton, D. (2003). "Critical period or general age factor(s)?" In:(eds. García Mayo, M.P. and García Lecumberri, M.L.), Age and the acquisition of English as a foreign language, (pp. 23-22). Clevedon: Multilingual Matters, DOI: https://doi.org/10.21832/9781853596407-002
Varga, D. (2005). Mikor kezdjék a nyelvtanulást? [online] http://nol.hu/archivum/archiv-3686 21-182566 [2020. 03. 18.]
Varga, L. (2015): Új tudomány születőben: kisgyermekkori neuropedagógia. In Belovári Anita (szerk.), I. Nemzetközi Kisgyermeknevelési Konferencia : Tanulmánykötet (pp. 151-161.). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar
Vigotszkij, L. Sz. (1967). Gondolkodás és beszéd. Budapest: Akadémiai Kiadó
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2020 Fehér Ágnes
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.