Integráció: igen vagy nem? Óvodapedagógusok viszonyulása a sajátos nevelési igényű gyerekek integrált neveléséhez

Szerzők

  • Fehér Ágnes Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.24

Absztrakt

A sajátos nevelési igényű óvodás gyerekek száma az elmúlt években folyamatosan emelkedő tendenciát mutatott. Ezzel párhuzamosan, nőtt a többségi intézményekben integráltan neveltek száma is (KSH oktatási adatok). Mindezek következtében egyre központibb szakmai kérdéssé válik a sikeres együttnevelés, melynek egyik legmeghatározóbb szubjektív feltétele, a befogadó többségi pedagógus, valamint az intézmény viszonyulása az integrációhoz (Csányi, 2000). Ennek okán kutatásomban, összefüggéseket keresve, többek között vizsgálom, hogyan vélekednek 2020-ban Magyarországon az óvodapedagógusok az integrált nevelésről és az arra felkészítő óvodapedagógusképzésről. Az eredmények alapján elmondható, hogy az anonim kérdőívet kitöltők 72%-ának okoz nehézséget az SNI gyerekek mindennapi óvodai nevelése. A 163 válasz pontbiszeriális korreláció vizsgálat alapján nem fedezhető fel összefüggés a pályán eltöltött évek és a között, mennyire jelent nehézséget az SNI gyerekek ellátása. A válaszok azt mutatják, hogy a legnagyobb nehézséget az autizmus spektrum zavarral élő gyerekek integrálása jelenti a kollégáknak.

Információk a szerzőről

  • Fehér Ágnes, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

    neveléstudomány mesterszakos hallgató, gyógypedagógus hallgató, óvodapedagógus
    feheragnes2@gmail.com

Hivatkozások

Az 1991. évi LXIV. törvény, a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.tv [2020.10.12.]

Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról. [online] https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300079.TV [2020.10.12.]

Az 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról.[online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99800026.tv [2020.10.12.]

A 2003. évi LXI. törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról. [online] https://mkogy.jogtar.hu/getpdf?docid=a0300061.TV&targetdate=fffffff4&referer=lawsandresolutions [2020.10.12.]

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv [2020.10.12.]

A 23/1997. (VI. 4.) MKM rendelet a Fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve kiadásáról. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700023.MKM&txtreferer=A0500002.OM [2020.10.15.]

A 269/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól. [online] http://jogszabalyfigyelo.hu/index.php?id=m993qvtwdj0aoezdo&state=20050714&menu=view [2020.10.12.]

A 28/2000. (IX.21.) OM rendelete a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. [online] http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/28-2000-ix-21-om [2020.10.12.]

A 29/2002. (V. 17.) OM rendelet a fogyatékossággal élő hallgatók tanulmányainak folytatásához szükséges esélyegyenlőséget biztosító feltételekről. [online] https://docplayer.hu/86792129-2002-v-17-om-rendelet-a-fogyatekossaggal-elo-hallgatok-tanulmanyainak-folytatasahoz-szukseges-eselyegyenloseget-biztosito-feltetelekrol.html [2020.10.12.]

A 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet, a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200032.EMM&txtreferer=A1100190.TV [2020.10.15.]

Baloghné, B. A. (2013 a.) Az integrált óvodai nevelés helyzetének vizsgálata az óvodapedagógus–képzésben különös tekintettel a sajátos nevelési igényű gyermekekre. [Doktori disszertáció]. Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest [online] http://ppkteszt.elte.hu/file/Baloghne_Bakk_Adrienn_dissz.pdf [2020.10.12.]

Baloghné, B. A. (2013 b.). Soproni óvodapedagógus hallgatók felkészültségének vizsgálata a fogyatékossággal élő gyermekek együttnevelésére. In: Képzés és Gyakorlat, 11. évf. 1–4. sz. [online] forrás [2020.10.13.]

Bárdonicsekné, K. K. (2010). Integráció, szegregáció, egyéni fejlesztésen alapuló oktatás. In: Új pedagógiai szemle, 60. évf. 6–7. sz. pp. 105–112.

Borsfai, L. (2007). Együttnevelés vagy különnevelés a sajátos nevelési igényû gyermekek és a fiatalok körében. In: Mester és tanítvány– konzervatív pedagógiai folyóirat, 4. évf. 14. sz. pp. 24–32. [online] https://btk.ppke.hu/uploads/articles/6694/file/14.pdf [2020.10.12.]

Csányi, Y. (1990). Fogyatékosok integrációja – nemzetközi és hazai áttekintés. In: Gyógypedagógiai Szemle, 18. évf. 4. sz. pp. 271–279.

Csányi, Y. (2000): A speciális nevelési szükségletû gyermekek és fiatalok integrált neveléseoktatása. In: Illyés S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. Bp., ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fõiskolai Kar. pp. 379–408.

Csányi, Y. (2004). Integrációs párhuzamok és eltérések egy holland-magyar projekt alapján. In: Gyógypedagógiai Szemle, 23. évf. 2. sz. pp. 116–120. [online] http://epa.oszk.hu/03000/03047/00025/pdf/EPA03047_gyosze_2004_2.pdf [2020.10.15.]

Huberman, M. (1992). Teacher Development and Instructional Mastery In: Andy Hargreaves and Michael G. Fullan: Understanding Teacher Development. Cassell London pp. 122–142.

Illyés, S. (2001). Az eszmény, a törvény, a tradíció és a feltételek a közoktatás megújulásában. In: Fejlesztő Pedagógia, 12. évf. 3. sz. 3. pp. 4–6.

Jászi, É. (2006): Gondolatok az együttnevelésről, a többségi pedagógia tükrében. In: Módszertani közlemények, 46. évf. 5. sz. pp. 196198.

Jászi, É. (2013). Az együttnevelés kihívásai a pedagógusképzésben– Fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek együttneveléséről alkotott pedagógusvélemények jellemzőinek vizsgálata. [Doktori disszertáció]. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest http://ppkteszt.elte.hu/file/Jaszi_Eva_dissz.pdf [2020.10.14.]

Kerber, Z. (1999). Pro és kontra az integrációról: beszélgetés Kereszty Zsuzsával és Salné Lengyel Máriával. In Új pedagógiai szemle, 49. évf. 10. sz. pp.52–61. [online] https://epa.oszk.hu/00000/00035/00031/1999-10-lk-Kerber-Pro.html [2020.10.15.]

Kőpatakiné, M. M. (2009 b.): A befogadás megvalósulása felé. In: Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.): Táguló horizont – pedagógusoknak az együttnevelésről. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. [online] http://www.ofi.hu/befogadas-megvalosulasa-fele [2020.10.15.]

Kőpatakiné, M. M. szerk., (2009 a.): Együttnevelés határon innen és túl. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest. [online] http://mek.oszk.hu/12900/12997/12997.pdf [2020.10.17.]

Laki, T. (2010). Az együttnevelés műhelye – a RAMPA integrációs programsorozatának tapasztalatai. In: Új pedagógiai szemle, 60. évf. 1–2. sz. pp. 73–93 [online] https://epa.oszk.hu/00000/00035/00139/pdf/EPA00035_upsz_2010_1-2_073-093.pdf [2020.10.15.]

Mátai, E. (2016). Óvodapedagógusok sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjával kapcsolatos attitűdjének vizsgálata. In: Kovácsné Tóth Tímea (ed.). Sajátos nevelési igények méltányos pedagógiai Konferencia II., pp. 4–30. [online] https://mek.oszk.hu/16400/16412/16412.pdf [2020.10.12.]

Mayer, J. szerk., (2011). Merre tovább? Az iskolai integráció dilemmái. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest. [online] http://mek-oszk.uz.ua/14200/14264/14264.pdf [2020.10.15.]

Oktatási adatok, 2012/2013. In: Statisztikai Tükör, 7. évf. 32. sz. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1213.pdf [2020.10.12.]

Oktatási adatok, 2013/2014. In: Statisztikai Tükör, 8. évf. 39. sz. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1314.pdf [2020.10.12.]

Oktatási adatok, 2014/2015. In: Statisztikai Tükör, 9. évf. 31. sz. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1415.pdf [2020.10.15.]

Oktatási adatok, 2015/2016. In: Statisztikai Tükör, 2016. április 28. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1516.pdf [2020.10.12.]

Oktatási adatok, 2016/2017. In: Statisztikai Tükör, 2017. május. 11. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1617.pdf [2020.10.12.]

Oktatási adatok, 2017/2018. In: Statisztikai Tükör, 2018. május. 31. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1718.pdf [2020.10.15.]

Oktatási adatok, 2018/2019. In: Statisztikai Tükör, 2019. május. 28. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1819.pdf [2020.10.12.]

Orosz, A. (2008). Hallássérült gyermekek integrált nevelése különös tekintettel az oktatásszervezési kérdésekre. [Doktori disszertáció] Eötvös Lóránd Tudományegyetem,Budapest. [online] http://ppkteszt.elte.hu/file/Orosz_Angela_dissz.pdf

Pinczés, Zs. (2019). Egyenlő esélyeket mindenkinek! Vagy mégsem? – Avagy az integrált ok- tatás árnyaltsága. Online Pszichológia, [online] https://mindsetpszichologia.hu/egyenlo-eselyeket-mindenkinek-vagy-megsem-avagy-az-integralt-oktatas-arnyaltsaga [2020.10.19.]

Réthy, E. (2002). A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása európában–Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdése. In: Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. szám. pp. 281–300. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/endrene_rethy-the_education_of_children_with_special_needs_in_the_eu.pdf [2020.10.12.]

Salné, L. M. (2001). Fogyatékos gyermekek és tanulók helyzete az ezredfordulón. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia. [online] https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/25-kiadvany-2001/1026-2001-dr-salne-lengyel-maria-fogyatekos-gyermekek-es-tanulok-helyzete-az-ezredforulon [2020.10.12.]

Szabó, I. (1994). Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Vargáné, M. L. (2006). Inkluzív nevelés – Az integrált oktatás jogi háttere –Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára. [online] http://rs1.szif.hu/~nyeki/okt/jog_hatter.pdf [2020.10.15.]

Letöltések

Megjelent

2020-10-23

Folyóirat szám

Rovat

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

Hogyan kell idézni

Integráció: igen vagy nem? Óvodapedagógusok viszonyulása a sajátos nevelési igényű gyerekek integrált neveléséhez. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 236-252. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.24