A szülői jelenlét hatása a motivációra a kora gyermekkori nyelvelsajátításnál
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.11Abstract
„A gyerekek hajlamosak jobban élvezni a tanulási folyamatot és jobban végezni a feladatokat, hogyha intrinzik módon motiváltak, mintha extrinzik módon próbálják őket valamilyen teljesítményre rábírni.” (Amerikai Pszichológiai Társaság, 2019). Nyelvtanárként több alkalommal is indítottam 4-6 évesekből álló idegennyelvi csoportokat. A munkám során azzal a problémával szembesültem, hogy vannak olyan szülők, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy jelen lehessenek a gyermekük idegennyelvi fejlesztésén, mivel úgy gondolják, hogy a jelenlétükkel bátorítóan hatnak a gyermekükre, aki ezáltal a lehető legtöbb tudással fog gyarapodni a nyelvórákon. Engem meglepett ez az igény, mert az volt a tapasztalatom, hogy a szülői jelenlét ennél a korcsoportnál már inkább hátráltatja a gyerekek kibontatkozását a társaik között és ezáltal negatívan befolyásolhatja az idegennyelvi fejlődést. Emiatt kismintás terepkutatásba kezdtem, indítottam két 4-6 év közötti gyerekekből álló csoportot. Az első csoport esetében csak a gyerekek, a második csoport esetében a gyerekek és a szülők is jelen voltak a gyermekek nyelvi foglalkozásain. A kutatás alatt megfigyeltem a két csoport tanulási folyamatát, a csoporttagok viselkedését és motivációját, a különböző tevékenységeken történő részvételhez kapcsolódóan, és mértem a tudásuk gyarapodását.
Literaturhinweise
American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2019). Top 20 principles from psychology for early childhood teaching and learning. [online]https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-early-childhood.pdf [2021.04.17.]
Danis, I. – Farkas, M. – Oates, J. 2011. Fejlődés koragyermekkorban – hogyan gondolkodjunk róla? In: A koragyermekkori fejlődés története – fejlődési lépések és kihívások. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet. 2011. pp. 32–34.
De Charms, R. 1968. In Deci, E. L. 1975. A kognitiv értékelés elmélete. Az extrinzik jutalmak hatása az intrinzik motivációra. In Barkóczi I. – Séra L. (szerk.): Az emberi motiváciő II. Szöveggyűjtemény. ELTE BTK. Nemzeti Tankönyvkiadó, (1993). pp. 333–360.
Deci, E. L. – Spiegel, N. H. – Ryan, R. M. – Koestner, R. – Kauffman, M. (1982). The effects of performance standards on teaching styles: The behavior of controlling teachers. Journal of Educational Psychology, V. 74, pp. 852–859. p. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.6.852
Furcsa, L. - Sinka, A. - Szaszkó, R. 2014. A kisgyermekkori nyelvtanulás aktuális kérdései. Jászsági Évkönyv. Letöltés dátuma: 2021. 03. 22., forrás: http://epa.oszk.hu/02200/02295/00022/pdf/EPA02295_jaszsagi_evkonyv_2014_260-269.pdf 2021.
Johnson, D. W. – Johnson R. Z. (1985). Motivational processes in cooperative, competitive and individualistic learning situation. In Ames, C. – Ames, R.: Itesearch on motivation in education. Volume 2. The classroom milieu. Orlando, Academic Press, Inc.
Kagan, S. - Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learnig. Kagan Publishing, 4.8. – 4.9. p. Kim, R. (1998) A belső motivációt befolyásoló tényezők és megjelenésük a Montessori-pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 1998 március [online] https://epa.oszk.hu/00000/00035/00014/1998-03-ta-Kim-Belso.html [2021.04.17.]
Pievara, T. (2015) A 21. századi tanár. Neteducatio Kft., pp. 56–59.
Ryan, R. M. – Grolnick, W. 1984. In Ryan, R. M. – Conell, J. P. – Deci, E. L. 1985. A motivational analysis of self determination and self regulation in education. In Ames, C. – Ames, R.: Research on motivation in education. Volume 2. The classroom milieu. Orlando, Academic Press, Inc.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2021 Csiha Tünde Noémi
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.