A Flight Safety Index alkalmazhatóságának vizsgálata a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földhasználat tervezésében, tekintettel a repülésbiztonságot veszélyeztető madárfajokra
DOI:
https://doi.org/10.56617/tl.3771Schlagwörter:
földhasználat tervezés, vadvédekezés, repülésbiztonságAbstract
A repülés biztonságára veszélyt jelentő állatfajok távoltartására az elmúlt évtizedekben számos módszert fejlesztettek ki, amelynek széles skáláját alkalmazzák hazánkban. Azonban az érintett fajok egyes ökológiai igényeire negatívan ható földhasználati eljárások célzott bevezetése - hatékonysága ellenére – ezidáig váratott magára. Kutatásunk célja ezen eljárás hazai bevezetésének módszertani megalapozása volt. Cikkünkben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földhasználati tervezésének első lépését jelentő, a repülésbiztonságot leginkább veszélyeztető madárfajok kiválasztásának egyik lehetséges módszerét mutatjuk be. A vizsgálat keretén belül megállapítottuk a területen előforduló madárfajok úgynevezett Flight Safety Index (FSI) értékeit és azokat összevetettük a rendelkezésre álló baleseti statisztikákkal. Mivel a FSI a fajok ökológiai igényeit is figyelembe veszi, így lehetőséget nyújt a repülésbiztonságot szem előtt tartó földhasználati tervezés irányvonalainak kijelölésére.
Literaturhinweise
Allan, J. R. 2002: The costs of bird strikes and bird strike prevention. In: Clark, L., Hone, J., Shivik, J. A.,Watkins, R. A., Vercauteren, K. C., Yoder, J.K. (Eds.): Human Conflicts with Wildlife: Economic Considerations, Proceedings of the Third NWRC Special Symposium. National Wildlife Research Center, Fort Collins, CO, USA, pp. 147–153.
Bird Strike Comittee USA 2007: Best Management Practices For Airport Wildlife Control, FAA, 2007
BUD. 2006: Madár és Vadvédekezési kézikönyv, Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér
Dekker, A., Van Gasteren, H., Both, I. 2010: A quantified species specific Bird Hazard Index. In: Proceedings of the 29th International Bird Strike Comm. Meeting, Cairns, Australia
Dolbeer, R. A., Wright, S. E., Cleary, E. C. 2000: Ranking the hazard level of wildlife species to aviation. Wildl. Soc. Bull. 28, 372–378.
Dolbeer, R. A., Eschenfelder, P. 2002: Population increases of large birds, airworthiness standards and highspeed flight: a precarious combination. In: Proceedings of the 55th International Air Safety Seminar, Dublin, Ireland. Flight Safety Foundation, Alexandria, VA, USA, pp. 273–281. https://doi.org/10.5070/V420110076
Dolbeer R. A.,Wright, S. E. 2008: Wildlife strikes to civil aircraft in the United States, 1990–2007. U.S. Department of Transportation, Federal Aviation Administration, Office of Airport Safety and Standards, Serial ReportNo. 14,Washington, DC, USA, 57 pp.
International Birdstrike Committee 2006: Standards For Aerodrome Bird/Wildlife Control Recommended Practices No. 1, 2006
Kelly T. C., Allan, J. 2006: Ecological effects of aviation. In: Davenport, J., Davenport, J. L. (Eds.), The Ecology of Transportation: Managing Mobility for the Environment. Springer, The Netherlands, pp. 5–24. https://doi.org/10.1007/1-4020-4504-2_1
Kelly T. C., O’callaghan, M. J. A., Bolger, R. 2001: The avoidance behaviour shown by the rook (corvus frugeilegus) to commercial aircraft. In: Pelz, H. -J., Cowan, D. P., Feare, C. J. (Eds.), Advances in Vertebrate Pest Management, pp. 291–299.
Maragakis I. 2009: Bird population trends and their impact on Aviation safety 1999–2008, European Aviation Safety Agency Safety Analysis and Research Department Executive Directorate, 2009
Morgenroth C. 2003: Development of an Index for Calculating the Flight Safety relevance of Bird Species for an Assessment of the Bird Strike Hazard at Airports. Bird and Aviation Vol 23 (2003) No.2.
Solman V.E.F. 1973: Birds and aircraft. Biol. Conserv. 5, 79–86. https://doi.org/10.1016/0006-3207(73)90082-7
Thorpe J. 2003: Fatalities and destroyed aircraft due to bird strikes, 1912–2002. In: Proceedings of the 26th International Bird StrikeComm.Meeting, Warsaw, Poland. pp. 85–113
Thorpe J. 2005: Fatalities and destroyed aircraft due to bird strikes, 2002–2004 (with an appendix of animal strikes). In: Proceedings of the 27th International Bird Strike Comm. Meeting, Athens, Greece. pp. 17–24
Thorpe J. 2010: Update on Fatalities and destroyed aircraft due to bird strikes, (with an appendix for 2008–2009). In: Proceedings of the 29th International Bird Strike Comm. Meeting, Cairns, Australia.
Zakrajsek E. J., J. A. Bisonette. 2005: Ranking the risk of wildlife species hazardous to militairy aircraft. Wildlife Society Bulletin 2005. 33(1):258–264. https://doi.org/10.2193/0091-7648(2005)33[258:RTROWS]2.0.CO;2
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2012 Balázs Gergely, Grónás Viktor, Heltai Miklós, Bleier Norbert
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).