A survey on the effectiveness of teaching languages for specific purposes at MATE

Authors

  • Veresné Valentinyi Klára Hungarian University of Agriculture and Life Sciences

Keywords:

student satisfaction, teacher attitude, modern curriculum and methodology, motivation, languages for specific purposes

Abstract

In this article, a survey is presented in which we asked 11 questions about language teaching from students at the University of Agriculture and Life Sciences, MATE (528 students). The following questions were asked: How helpful was the language teacher? How up-to-date were the teaching materials? To what extent did the course material help you prepare for the professional language exam? To what extent did the course material help you to communicate in a foreign language in professional situations? To what extent did the final examination reflect the material covered in class? To what extent did the presentation in the examination reflect the material covered in class? To what extent were you prepared for each lesson? How many language classes did you miss? What would motivate you to attend and prepare for each lesson, i.e. to become a successful language learner?

Overall, the students are satisfied with the content of the language lessons and the methodology and attitude of language teachers. University students want to learn specialised foreign languages related to their field of study. They emphasize the importance of oral conversation and grammar. They value teacher explanation, classroom practice and review, and regular and continuous assessments. They learn more effectively with digital tools and interactive, playful exercises. The kindness and helpfulness of the language teacher is particularly important and motivating for them, especially when it comes to students with special educational needs (SEN).  They would be more motivated if they had more language classes, if the language classes had a credit value, and if their ESP classes did not overlap with other classes.It can be concluded that the situation and problems of language learning and teaching have remained unchanged for more than two decades (Veresné Valentinyi 2011: 99–103).

Author Biography

  • Veresné Valentinyi Klára, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences

    Dr. habil., PhD
    egyetemi docens
    E-mail: veresme-valentinyi.klara@uni-mate.hu

References

Asztalos, R., – Bánhegyi, M., – Fajt, B., –Pál, Á., – Szénich, A. (2021): Hallgatói visszajelzések a kényszertávoktatásra való átállásról és a digitális módszertani megújulásról az egyetemi szaknyelvoktatásban: egy kérdőíves felmérés tanulságai. Iskolakultúra, 31(6), 84–100.

Bárdos, J. (2000): Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata. Budapest: Nem-zeti Tankönyvkiadó.

Einhorn, Á. (2022): Az idegennyelv-tanítás célja és tartalma a felsőoktatásban. In: Modern Nyelvoktatás 26. 3.4. szám. 6-26. https://doi.org/10.51139/monye.2022.3-4.6.26.

Kóris, R., – Pál, Á., (2022): A hallgatói munka értékelésének újragondolása a hazai felsőokta-tásban tanító szaknyelvoktatók körében végzett kérdőíves felmérés tükrében. Modern Nyelvoktatás 2022/1-2. https://doi.org/10.51139/monye.2022.1-2

Kurtán, Zs. (2001): A szaknyelvoktatás tervezése nemzetközi kontextusban. In: Iskolakultúra (2001/8). Letöltve: 2023. június 20. forrás: http://real.mtak.hu/61042/1/EPA00011_iskola¬kultura_2001_08_079-086.pdf.

Pál, Á. – Kóris, R. (2021a). Kihívások és perspektívák a hallgatói munka értékelésében: európai szaknyelvoktatók tapasztalatai a kényszertávoktatással kapcsolatban. Iskolakultúra, 31(6), https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.06.35

Pál, Á. – Kóris, R. (2021b): LSP teacher perspectives on alternative assessment practices at European universities amid the COVID-19 crisis and beyond. In: Chen, J. (szerk.): Universities amid the COVID-19 crisis and beyond. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84067-9_24

Sándor, E. – Szirtesné Kiss, Á. (2016): Kooperatív tanulás a szaknyelvoktatásban: egy mód-szertani kísérlet tapasztalatai. In: Módszertani kísérletek a nyelvoktatásban – motiváció és eredményesség. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, pp. 217-226.

Veresné Valentinyi, K. (2011): Kérdőív a szaknyelvoktatás hatékonyságának javításáról a SZIE gödöllői karain. In: Fata, I. – Veresné Valentinyi, K. (szerk.): Szaknyelv és Szakfordítás. Ta-nulmányok a szakfordítás és a fordítóképzés aktuális témáiról 2010–2011. pp. 99–103.

Veresné Valentinyi, K. (2011): Kérdőív a szaknyelvoktatás hatékonyságának javításáról a SZIE gödöllői karain. In: Fata, I. – Veresné Valentinyi, K. (szerk.): Szaknyelv és Szakfordítás. Ta-nulmányok a szakfordítás és a fordítóképzés aktuális témáiról 2010–2011. pp. 99–103.

Published

2023-11-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

A survey on the effectiveness of teaching languages for specific purposes at MATE. (2023). Technical Languages and Translation | Szaknyelv és Szakfordítás, 1(2), 34-42. https://journal.uni-mate.hu/index.php/szsz/article/view/4877