Changes in the character of training for aduts, including the purpose and funding of training for jobseekers in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.2.pp.74-85Keywords:
labour market, adult learning, vocational training, IT training, language training, financingAbstract
The basic expectation for adult training would be that it should respond immediately to the real needs of the labour market and that training provision should not be driven by the currently available capacities and resources. Training for jobseekers aims to get jobseekers back into the active labour market as quickly as possible by helping them learn a new marketable skill. By analysing statistical data series from secondary sources, my objective was to explore the characteristics of the process of adaptation to changing needs. In addition to the changes in the share of different types of training, I also analysed their financing over the period between 2010 and 2020. Following the increase in nationally funded training up to 2011, its role has declined and EU-funded training has become dominant. The number of students enrolled in state-recognised courses leading to an NQR qualification has shown an increasing trend, with some minor ups and downs. There has been a marked increase in IT courses after 2017, but the overall number of language courses has fallen after 2014.
References
Bancsók, J. – Kiss, I. (2006): A felnőttképzési támogatási rendszer elemzése, különös tekintettel a normatív támogatásokra, javaslat a rendszer korszerűsítésére. Kutatási zárótanulmány. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest, 11. http://mek.oszk.hu/06600/06649/06649.pdf (letöltés ideje: 2022.11.10.)
Borbély-Pecze, T. B. (2021): Felnőttképzés, felnőttkori tanulás, társadalom és munkapiac a 21. század elején. Új Munkaügyi Szemle, 2(3), 2–11.
Farkas, É. (2013): A szak- és felnőttképzés gyakorlata. SZTE JGYPK, Szeged.
Farkas, É. (2016): A felnőttképzés jogi szabályozása, minőségbiztosítása, finanszírozása Magyarországon. Kézirat, Háttértanulmány az Oktatási Hivatal megbízásából.
Gősi, Zs. (2009): Mérlegen az ember – Az emberi erőforrás értéke a vállalatok képzési gyakorlatának tükrében. Doktori (PhD) értekezés. Nyugat-magyarországi Egyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Széchenyi István Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola, Sopron, 120. http://www.nyme.hu/fileadmin/dokumentumok/ktk/Kepzes_doktori/2009/2009_GosiZsuzsanna_d.pdf (letöltés ideje: 2022.11.10.)
Hajdú, D. (2021a): Európai uniós forrásból támogatott munkaerő-piaci képzések területi eloszlása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. Studia Mundi – Economica, 8(1), 24–36. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.01.24-36
Hajdú, D. (2021b): Aspects Regarding the Development of “Adult Training” Programs for Jobseekers in Borsod-Abaúj-Zemplén County. Romanian Journal of Regional Science, 15(2), 15–36.
Hajdú, D. – Koncz, G. (2021): Megélhetési tanulók a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei felnőttképzésben. Területi Statisztika, 61(2), 229–254. https://doi.org/10.15196/TS610206
Hajdú, D. – Koncz, G. – Lipták, K. (2022): A közfoglalkoztatottak munkaerőpiacra való kilépését segítő képzések Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, 2016–2020. Területi Statisztika, 62(5), 510–537. https://doi.org/10.15196/TS620502
Homicskó, Á. O. (2017): A szakképzési és felnőttképzési rendszer és az ezekhez kapcsolódó támogatások bemutatása In: Kun, A. (szerk.) Az egész életen át tartó tanulás (lifelong learning) jogi keretei a munka világában, különös tekintettel a munkaviszonyra. Patrocinium Kiadó, Budapest, pp. 299–326.
ITM (2020): A felnőttképzés megújítása. 46 p. https://kormany.hu/dokumentumtar/a-felnottkepzes-megujitasa-2020
Kok, W. (2004): Facing the challenge. The Lisbon strategy for growth and employment. Report from the High Level Group chaired by Wim Kok. Publications Office of the European Uni-on: Luxembourg.
Németh, B. B. (2019): From Adult Education to Learning Cities: The Changing Faces of Uni-versity Lifelong Learning in the Context of Quality Education and Sustainable Development Goals. In: Orlović Lovren, V. – Peeters, J. – Matović, N. (Eds.): Quality of Education: Glo-bal Development Goals and Local Strategies. University of Belgrade, Institute for Pedagogy and Andragogy, Faculty of Philosophy, Belgrád, Szerbia, pp. 29–48.
Polónyi, I. (2014): A felnőttképzés finanszírozása: Vitaindító In: Kálmán, Anikó (szerk.) 9. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia. MELLearN Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért Egyesület, Debrecen, pp. 1–9.
Rothes, A. – Lemos, M. S. – Gonçalves, T. (2017): Motivational Profiles of Adult Learners. Adult Education Quarterly 67(1), pp. 3-29. https://doi.org/10.1177/0741713616669588
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Szabóné Tóth Éva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).