Examination of Tourism Development Grants in the NUTS2 regions of Hungary, focus on Northern Hungary
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.1.pp.71-88Keywords:
ESG factors, EU funding, regional competitiveness, sustainability, tourism developmentAbstract
The study examines the territorial aspects of the financial resources allocated to tourism development in Hungary between 2004 and 2020, with special emphasis on the North-Hungary region. The aim of the research is to explore the impact of EU funding on the performance and competitiveness of tourism in Hungary.The results show that the balanced development of Northern Hungary is on a sustainable growth path. Significant growth has been achieved in terms of turnover and capacity utilisation, reflecting the targeted and efficient use of EU funds. At the same time, stagnating indicators of embeddedness point to the need for further infrastructure expansion. Regional comparisons highlight the different development trajectories of the regions, for example, the Central Transdanubia region has shown a balanced performance, while the Northern Great Plain region has underperformed due to a weak demand side. In Western Transdanubia, we have seen an outstanding performance in terms of revenues from spa tourism, but a decline in efficiency indicators, which points to an under-utilisation of resources. The study makes recommendations for strengthening development strategies in underperforming regions, applying ESG principles that put sustainability first, and modernising infrastructure. The results highlight the significant contribution of EU funds to Hungary's tourism development, while underlining the need to further reduce regional disparities and increase the efficiency of resource use.
References
Aubert, A. – Barcza, A. – Gonda, T. – Horváth, Z. – Pálfi, A. (2017): Paradigmaváltás(ok) a magyarországi turisztikai desztinációk fejlesztésében és menedzselésében. Turizmus Bulletin, 17(1–2), 15–25. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2017v17n1-2.2
Aubert, A. – Miszler, G. – Szabó, G. (2004): A Regionális területfejlesztés és a turizmusterve-zés összefüggései a Dél-Dunántúlon. Turizmus Bulletin, 4(1), 33–37.
Băndoi, A. – Jianu, E. – Enescu, M. – Axinte, G. – Tudor, S. – Firoiu, D. (2020): The Relati-onship between Development of Tourism, Quality of Life and Sustainable Performance in EU Countries. Sustainability, 12(4), 1628. https://doi.org/10.3390/su12041628
Bujdosó, Z. (2016): A turizmus és a területfejlesztés kapcsolatrendszere Magyarországon. In,: Kókai S. (szerk.): A változó világ XXI. századi kihívásai, Nyíregyházi Egyetem, pp. 63–77.
Csorba, L. (2023): The Perfect Quality Model and the Quality of Public Finances. Pénzügyi Szemle/Public Finance Quarterly, 69(2), 51–66. https://doi.org/10.35551/PFQ_2023_2_3
Cvelbar, L. – Dwyer, L. – Koman, M. – Mihalic, T. (2015): Drivers of destination competitive-ness in tourism: a global investigation. Journal of Travel Research, 55(8), 1041–1050. https://doi.org/10.1177/0047287515617299
Dempere, J. – Modugu, K. P. (2022): Tourist destination competitiveness and esg performance in the airline industry. Problems and Perspectives in Management, 20(4), 153–165. https://doi.org/10.21511/ppm.20(4).2022.12
Diekmann, A. – Mccabe, S. (2011): Systems of social tourism in the European Union: A critical review. Current Issues in Tourism, 14, 417–430. https://doi.org/10.1080/13683500.2011.568052
Eckert, E. – Kovalevska, O. (2021): Sustainability in the European Union: Analyzing the Dis-course of the European Green Deal. Journal of Risk and Financial Management, 14(2), 80. https://doi.org/10.3390/jrfm14020080
Font, X. – Torres-Delgado, A. – Crabolu, G. – Palomo, M. J. – Kantenbacher, J. – Miller, G. (2021): The impact of sustainable tourism indicators on destination competitiveness: the European Tourism Indicator System. Journal of Sustainable Tourism, 31(7), 1608–1630. https://doi.org/10.1080/09669582.2021.1910281
Gyurkó, Á. (2018): Az általános gazdasági versenyképesség és a turisztikai potenciál kapcsolata az Észak-Magyarország régióban. In: Dinya L. – Csernák J. (eds.): XVI. Nemzetközi Tudo-mányos Napok. Líceum Kiadó, Gyöngyös, pp. 777–784.
Gyurkó, Á. – Bujdosó, Z. (2019): Turisztikai versenyképesség és a potenciál kapcsolata az Észak-Magyarország régióban. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 4(3), 4–20. https://doi.org/10.15170/TVT.2019.04.03.01
Hassan, A. S. – Meyer, D. F. (2022): Does countries' environmental, social and governance (ESG) risk rating influence international tourism demand? A case of the Visegrád Four. Jour-nal of Tourism Futures, 1–20. https://doi.org/10.1108/JTF-05-2021-0127
Ionescu, G. – Firoiu, D. – Pîrvu, R. – Vilag, R. (2019): The impact of ESG factors on market value of companies from travel and tourism industry. Technological and Economic Development of Economy, 25(5), 820–849. https://doi.org/10.3846/tede.2019.10294
Kraftné Somogyi, Gy. (2000): A turizmus területi irányítása. Comitatus, 2000(1–2), 119–133.
Legendre, T. – Ding, A. – Back, K-J. (2024): A bibliometric analysis of the hospitality and tour-ism environmental, social, and governance (ESG) literature. Journal of Hospitality and Tourism Management, 58, 309–321. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2024.01.003
Lengyel, I. (2010): A globalizációs folyamatok térbelisége, területi verseny és versenyképesség. In: Süli-Zakar I. (eds.): A terület- és településfejlesztés alapjai II. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, pp. 184–202.
Lőrinc, B. – Káposzta, J. (2024): Az alacsony presztízsű foglalkoztatottak térbeli eloszlásának összefüggései Magyarországon, 2011-2022, Tér és Társadalom, 38(3), 34–56. https://doi.org/10.17649/TET.38.3.3548
Lukovics, M. (2017): Regionális gazdaságfejlesztés: eltérő fejlettségű megyék versenyképesség-ének összehasonlító elemzése. Tér és Társadalom, 18(4), 149–168. https://doi.org/10.17649/TET.18.4.976
Michalkó, G. (2016): Turizmológia – Elméleti alapok. Akadémiai Kiadó, Budapest, pp. 1–266.
Motsa, A. – Rybakova S. – Shelemetieva T. – Zhuvahina I. – Honchar L. (2021): The effect of regional tourism on economic development: Case study: The EU countries. International Re-view, 1–2, 67–75. https://doi.org/10.5937/intrev2102069M
Nagy, D. (2021): Turizmusfejlesztés a Duna-Sió desztinációban. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 3(1), 36–47. https://journals.lib.pte.hu/index.php/tvt/article/view/4370
Nakipova, G. – Mazhitova, S. – Gelmanova, Z. – Kudaibergenova, S. – Saparova, B. – Kuato-va, A. (2023): Competitiveness of the regional economy on the example of ESG technolo-gies and their impact on the tourism industry. Montenegrin Journal of Economics, 19(4), 7–18.
Papp, Zs. (2012): A turisztikai desztinációk versenyképessége – hogyan mérjük? Modellek és módszerek áttekintése. In: Bajmócy Z. – Lengyel I. – Málovics Gy. (szerk.): Regionális innová-ciós képesség, versenyképesség és fenntarthatóság. Szeged: JATEPress Kiadó, pp. 225–238. http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/30583
Paramati, S. R. – Alam, Md. S. – Lau, C. K. M. (2018): The effect of tourism investment on tourism development and CO2 emissions: empirical evidence from the EU nations. Journal of Sustainable Tourism, 26(9), 1587–1607. https://doi.org/10.1080/09669582.2018.1489398
Stacchini, A. – Guizzardi, A. – Costa, M. (2022): The Value of sustainable tourism destinations in the eyes of visitors. Highlights of Sustainability, 1(3), 203–223. https://doi.org/10.54175/hsustain1030015
Tarik, D. – Erdinc, A. – Oguzhan, C. – Ozgur, O. – Abhinav, S. – Muhammed, H. Y. (2022): The effect of environmental, social and governance risks. Annals of Tourism Research, 95, 103432. https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103432
Tóth, G. – Dávid, L. (2011): A turizmus szerepe a regionális fejlődésben. In: Dávid L. (eds.): Magyarország turisztikai régiói: „Komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a köz-gazdaságtudományi képzési terület turizmus alap- és mesterszakjaihoz” TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0051. Pécsi Tudományegyetem, Pécs, pp. 1–13.
Tóth, T. – Káposzta, J. (2021): Successful Management of Settlements to Boost Rural Deve-lopment. European Countryside, 13(4), 819–833. https://doi.org/10.2478/euco-2021-0044
Tömöri, M. – Staniscia, B. (2023): The impact of the COVID-19 pandemic on cross-border shopping tourism: the case of Hungary. Hungarian Geographical Bulletin, 72(2), 147–161. https://doi.org/10.15201/hungeobull.72.2.4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bujdosó Zoltán, Gyurkó Ádám, Némediné Kollár Kitti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).