Environmental awareness of international students studying at University of Pannonia

Szerzők

  • Vafa Shikhiyeva Institute of Environmental Engineering, Faculty of Engineering, University of Pannonia, 10 Egyetem St., Veszprem, Hungary H-8200
  • Nagy Georgina Institute of Environmental Engineering, Faculty of Engineering, University of Pannonia, 10 Egyetem St., Veszprem, Hungary H-8200

Kulcsszavak:

climate change, environmental education, environmental awareness, environmental knowledge

Absztrakt

Az éghajlatváltozás olyan világméretű jelenség, amely rengeteg nyilvánosságot és intézkedést igényel annak érdekében, hogy enyhíthetőek legyenek az éghajlatra, az épített környezetre és a társadalomra gyakorolt jelentős hatásai. Az éghajlatváltozás számos szektort fog érinteni, különös tekintettel a mezőgazdaságra, ahol az aszály és a mezőgazdasági területek elvesztése jelentős mértékű lehet. Az emberiségnek szembe kell néznie a legnagyobb környezeti kihívással, amivel valaha találkozott, ezért a környezeti nevelés döntő szerepet játszik. A jól képzett és tájékozott lakosság képes lesz ésszerűbb és pontosabb döntéseket hozni, és reagálni az éghajlatváltozással kapcsolatos aggályokra. Tanulmányunkban egy kérdőív segítségével mértük fel az éghajlatváltozással kapcsolatos tudatosság mértékét a Pannon Egyetemen tanuló nemzetközi diákok körében. Az „Éghajlatváltozás a te szemedben” című kérdőív 15 kérdést tartalmazott. A tanulmány lehetővé tette számunkra, hogy meghatározzuk az éghajlatváltozáshoz való hozzáállást a fiatal generációk esetében akik a világ minden tájáról érkeztek.

Információk a szerzőről

  • Vafa Shikhiyeva, Institute of Environmental Engineering, Faculty of Engineering, University of Pannonia, 10 Egyetem St., Veszprem, Hungary H-8200

    levelezőszerző
    vafashikhieva@gmail.com

Hivatkozások

Abdel-Monem, T., Pytlik Zillig, L. M., Bernadt, T. K. and Wall, N.. 2014. "Climate Change Survey Measures: Exploring Perceived Bias and Question Interpretation." Great Plains Research. 24 (2) 153–168. https://doi.org/10.1353/gpr.2014.0035

Adedeji, O., Okocha, R. and Olufemi, O. 2014. "Global Climate Change." Journal of Geoscience and Environment Protection. 114–122. https://doi.org/10.4236/gep.2014.22016

Awusi, E. and Kofi, A. 2016. "Climate Change Knowledge and Awareness Creation in Relation to the Media among Senior High Students in Birim Central Municipal, Ghana." IOSR Journal of Environmental Science, Toxicology and Food Technology. 10 (9) 83–89. https://doi.org/10.9790/2402-1009018389

Barimah, P. T., Osei Kwadwo, S. and Oppong, D. 2015. "Assessment of People's Knowledge and Perception on Climate Change: a Case Study of Asunafo North District, Ghana." International Journal of Innovative Research in Science. 4 (1) 1841718424.

Bloomberg, Michael R. and Angel Gurría. 2014. OECD. September. http://www.oecd.org/general/searchresults/?q=Cities%20and% 20climate%20change&cx=012432601748511391518:xzeadub 0b0a&cof=FORID:11&ie=UTF-8

Bojovic, D. 2014. Climate Change Perception and Awareness level: An online survey of the Citizens of the Republic of Macedonia. December.

Buloshi, A. S. A. and Elnazir, R. 2015. "Climate Change Awareness and Perception amongst the Inhabitants of Muscat Governorate, Oman." American Journal of Climate Change. 4 (4) 331–336. https://doi.org/10.4236/ajcc.2015.44026

Carr, P., Buggy, C. J. and McGlynn, G. 2015. "Climate change awareness amongst secondary level students' in a Dar es Salaam University College of Education (DUCE) affiliated school in urban Tanzania." United Nations Sustainable Development Network 3rd Annual International Conference on Sustainable Development. Dublin: Proceedings From the ICSD 2015. 1–34.

Department, Ministry of Environment Climate Change. 2011. Understanding Publlic Perceptions of Climate Change in Cambodia. Cambodia: Trust, BBC World Service.

Frost, M., Baxter, J., Buckley, P., Dye, S. and Stoker, B. 2017. "Reporting marine climate change impacts: Lessons from the science-policy interface." Environmental Science and Policy. 78. 114–120. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2017.10.003

Gu, J., Humphrey, J. and Messner, D. 2008. "Global Governance and Developing Countries: The Implications of the Rise of China." World Development. 36 (2) 274–292. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2007.06.009

Gurría, A.. 2014. "Cities and Climate Change." The Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). September. http://www.oecd.org/

Hussain, M., Liu, G., Yousaf, B., Ahmed, R., Uzma, F., Ali, M. U., Ullah, H. and Butt, A. R. 2018. "Regional and sectoral assessment on climate-change in Pakistan:Social norms and indigenous perceptions on climate-change adaptation and mitigation in relation to global contex." Journal of Cleaner Production. 791–808. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.272

Leiserowitz, A., Maibach, E., Roser-Renouf, C., Rosenthal, S., Cutler, M. and Kotcher, J. 2017. "Climate Change in the American Mind." New Haven.

Leiserowitz, A., Feinberg, G., Rosenthal, S., Smith, N., Anderson, A. and Roser-Renouf, C. 2004. "Yale Project on Climate Change Communication." What's In A Name? Global Warming Versus Climate Change. Virgina: George Mason University; Center for Climate Change Communication. 6–7.

Leviston, Z., Leitch, A., Greenhill, M., Leonard, R. and Walker, I. 2011. "Australians' views of climate change." CSIRO Report, Canberra.

Li, Z. and Fang, H. 2016. "Impacts of climate change on water erosion: A review." Earth-Science Reviews. 163. 94–117. https://doi.org/10.1016/j.earscirev.2016.10.004

Lia, Q., Liua G., Leamonb, G., Liu, L-C., Cai, B. and Chen, Z-A. 2016. "A national survey of public awareness of the environmental impact and management of CCUS technology in China." 13th International Conference on Greenhouse Gas Control Technologies, GHGT-13. Lausanne, Switzerland: Elsevier Ltd. 14–18.

NCCARF. 2013. "Climate ready cities." National Climate Change Adaptation Research Facility. https://www.nccarf.edu.au/synthesis

Nguyen, T. H. T., King, D. and Boon, H. J. 2016. "Vietnamese Coastal Residents' Awareness and Attitude to Climate Change (A Case Study in Thinh Loc Community, Loc Ha District, Ha Tinh Province)." Journal of Agriculture and Environmental Sciences. 5 (1) 31–34.

Ochieng, M. A. and Koske, J. 2013. "The Level of Climate Change Awareness and Perception among Primary School Teachers in Kisumu Municipality, Kenya." International Journal of Humanities and Social Science. 3 (21) 174–179.

Pinto, G. and Ferranti, P. 2016. "Impact of Climate Change on the Food Chain." Italy. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100596-5.21012-3

Reis, J. and Ballinger, R. C. 2018. "Creating a climate for learning-experiences of educating existing and future decision-makers about climate change." Marine Policy.

Schneider, S. H., and Lane, J. 2006. "An Overview of "Dangerous" Climate Change." 7–23. https://doi.org/10.7551/mitpress/2957.003.0006

Seidenkrantz, M-S. 2017. "What makes the climate change? Part one." ScienceNordic. September 18. http://sciencenordic.com/what-makes-climate-change-partone

Singh, J., Singh, R. P. and Khare, R. 2018. "Influence of climate change on Antarctic flora." Polar Science. 18 94–101. https://doi.org/10.1016/j.polar.2018.05.006

Uitto, J. I., Puri, J. and van den Berg, R. D. 2017. Evaluating Climate Change Action for Sustainable Development. Switzerland: Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-319-43702-6

Zhong, L., Lee, C. S. and Haghighat, F. 2017. "Indoor ozone and climate change." Sustainable cities and society. 28. 466–472. https://doi.org/10.1016/j.scs.2016.08.020

Letöltések

Megjelent

2019-12-17

Hogyan kell idézni

Shikhiyeva, V., & Nagy, G. (2019). Environmental awareness of international students studying at University of Pannonia. GEORGIKON FOR AGRICULTURE, 23(3), 25-42. https://journal.uni-mate.hu/index.php/gfa/article/view/6292

Hasonló cikkek

1-10 a 70-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.