The consumer perception and development opportunities of flavoured acacia honeys

Authors

  • Zsófia Janda Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Animal Sciences, 2100 Hungary, Gödöllő, Páter Karoly 1.
  • Rubina Tünde Szabó Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Animal Sciences, 2100 Hungary, Gödöllő, Páter Karoly 1.

DOI:

https://doi.org/10.17205/aweth.7328

Keywords:

acacia honey, flavoured honey, consumer preference

Abstract

Flavoured honeys, especially those based on acacia honey, are becoming increasingly popular in both domestic and international markets. The aim of our research was to assess consumer habits, knowledge, and perceptions after tasting. In our organoleptic test, five types of flavouring – lavender, sour cherry, black elderflower (Sambucus nigra L.), water mint, and lemon balm – were evaluated in a blind sensory tasting. The results of a questionnaire survey (308 respondents) showed strong consumer interest in flavoured acacia honeys, with preferences closely linked to natural ingredients, health benefits, harmonious flavours, and reliable, locally sourced products. In the sensory test, lemon balm and lavender honeys were the most favoured across several parameters, whereas elderflower, sour cherry, and water mint varieties catered more to specific niche preferences. The development of flavoured honeys offers new opportunities for Hungarian beekeeping, particularly among young, health-conscious consumers.

Author Biography

  • Rubina Tünde Szabó, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Animal Sciences, 2100 Hungary, Gödöllő, Páter Karoly 1.

    corresponding author, email:Szabo.Rubina.Tunde@uni-mate.hu

References

Alvarez-Suarez, J. M., Tulipani, S., Romandini, S., Bertoli, E., Battino, M. (2010): Contribution of honey in nutrition and human health: a review. Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism, 3(1), 15–23. https://doi.org/10.1007/s12349-009-0051-6

Bodor, Zs. (2023): Méz: összetétel, egészségvédő hatások és alkalmazási lehetőségek. Élelmiszervizsgálati Közlemények, 69(2), 120–130.

Bodor, Zs., Koncz, F. A., Zaukuu, J.-L. Z., Kertész, I., Gillay, Z., Kaszab, T., Kovács, Z., Benedek, C. (2017): Effect of heat treatment on chemical and sensory properties of honeys. Animal Welfare, Etológia és Tartástechnológia, 13(2), 39–48. https://doi.org/10.17205/SZIE.AWETH.2017.2.039

Bogdanov, S. (2017): Honey Composition. In: Bee Product Science. http://www.bee-hexagon.net (Utolsó letöltés: 2025. 07. 23.)

Chua, L. S., Rahaman, N. L. A., Adnan, N. A., Eddie Tan, T. T. (2013): Antioxidant activity of three honey samples in relation with their biochemical components. Journal of Analytical Methods in Chemistry, 1–8. https://doi.org/10.1155/2013/313798

Cosmina, M., Gallenti, G., Marangon, F., Troiano, S. (2016): Attitudes towards honey among Italian consumers: A segmentation approach. Food Quality and Preference, 54, 163–171. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.08.005

Ficzek, G. (2012): Gyümölcsök antioxidáns tartalma és egészségvédő szerepe. Magyar Dietetikusok Lapja, 21(3), 14–17.

Future Data Stats, (2024): Global Flavoured Honey Market Size, Share and Trends Analysis Report. https://futuredatastats.com (Utolsó letöltés: 2025. 07. 23.)

Horváth, G. (2024): Az akácméz szerepe a magyar méhészetben. Méhészeti Szemle, 72(1), 22–28.

Mascarello, G., Crovato, S., Rizzoli, V., Pinto, A. (2024): Consumers’ Perceptions and Behaviors Regarding Honey: A Cross-Country Study. Sustainability, 16(20), 8846. https://doi.org/10.3390/su16208846

Mezőné Oravecz, A., Kovács, A. (2019a): Fogyasztói preferenciák a magyar mézpiacon. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 16(2), 45–53.

Mezőné Oravecz, T. M., Kovács, I. (2019b): A hazai termelői mézek és méhészeti termékek iránti fogyasztói bizalom kvalitatív vizsgálata. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 14(2), 79–89. https://doi.org/10.14232/jtgf.2019.2.79-89

Oravecz, A., Kovács, A., Tóth, L. (2021): Az akácméz fizikai-kémiai tulajdonságai és piaci lehetőségei. Magyar Élelmiszeripar, 75(3), 139–144.

Oravecz, T.É. (2015): A magyar méz minőségi garanciája. Animal Welfare, Etológia és Tartástechnológia, 11(2), 140–147. https://doi.org/10.17205/SZIE.AWETH.2015.2.140

Oravecz, T., Kovács, I. (2019): Sensory examination of honey and the effect of sensory characteristics on purchase decisions. Analecta Technica Szegedinensia, 13(1), 64–71. https://doi.org/10.14232/analecta.2019.1.64-71

Oravecz, T., Mucha, L., Magda, R., Totth, G., Illés, C. B. (2020): Consumers' Preferences for Locally Produced Honey in Hungary. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 68(2). https://doi.org/10.11118/actaun202068020407

Predanócyová, K., Šedík, P. (2024): Honey market challenges: flavored honey as healthy food choice for consumers. Journal of Microbiology, Biotechnology and Food Sciences, 13(6), e11021. https://doi.org/10.55251/jmbfs.11021

Schmitzer, V., Slatnar, A., Stampar, F., Veberic, R. (2017): Elderberry (Sambucus nigra L.) fruit: A rich source of antioxidants. Journal of Food Science, 82(3), 640–646. https://doi.org/10.1021/jf102083s

Šedík, P., Čvirik, M., Pocol, C. B., Oravecz, T. (2025): Factors influencing honey choice in Slovakia and Hungary: A comparative study. Amfiteatru Economic, 27(69), 431–451. https://doi.org/10.24818/EA/2025/69/431

Szakály, Z., Soós, M., Berke, Sz., Szente, V. (2021): Egészségtudatos fogyasztói magatartás a mézpiacon. Marketing & Menedzsment, 55(1), 41–53.

Topa, S., (2023): Akácméz és ízesített mézek: technológia és piaci lehetőségek. Méhészeti Tudomány, 8(2), 88–94.

Trepinszki, Zs. (2022): Ízesített mézek érzékszervi vizsgálata. Élelmiszer Minőségbiztosítás, 33(1), 27–33.

Vásárhelyi, P. B., Szabó, R. T., Albert, C. (2024): Különböző székelyföldi mézminták változásának vizsgálata az idő függvényében. Animal Welfare, Etológia és Tartástechnológia, 20(1), 45–57. https://doi.org/10.17205/aweth.5910

Viuda-Martos, M., Ruiz-Navajas, Y., Fernández-López, J., Pérez-Álvarez, J. A. (2008): Functional properties of honey, propolis, and royal jelly. Journal of Food Science, 73(9), 117–124. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2008.00966.x

Published

2025-12-16

Issue

Section

Articels

How to Cite

Janda, Z., & Szabó, R. T. (2025). The consumer perception and development opportunities of flavoured acacia honeys. Animal Welfare, Ethology and Housing Systems (AWETH), 21(2), 143-154. https://doi.org/10.17205/aweth.7328

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>