Integration of science, environmental (green) and literary education through the use of children's and young people's literature (juvenile fiction, young adults' literature) in the practice of primary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.33569/akk.6042Keywords:
optional readings, contemporary children's and young people's literature, science, methodologyAbstract
According to the current regulation of the National Core Curriculum in Hungary, science education should be embedded in the field of Hungarian language and literature through the processing of informative texts aimed at text comprehension and knowledge extension in the first two grades of primary education. The teaching of environmental studies starts in the third grade and builds on the developments and activities in the fields of technology and design, Hungarian language and literature, visual culture, mathematics and ethics in the framework of the subjects of technology and design, Hungarian language and literature, visual culture and ethics in the first and second grades. The first cycle of primary education for grades 1–4, which followed the provisions of National Core Curriculum, has been completed in the school year 2023/2024, so it is examining how the aforementioned public education regulation has affected the everyday school practice in grades 1–4, especially seeing into how and in what ways the content of literature teaching has changed with the introduction of science studies content; whether practisioners have the opportunity to introduce pupils to fiction related to nature, environmental studies, environmental protection and the created world through optional reading materials, and to what extent teachers are familiar with contemporary, age-appropriate literature on such topics. The present paper presents the results of an empirical, small-sample (74 respondents) questionnaire survey on whether practising teachers in grades 1–4, when using optional reading materials in classrooms, pay attention to linking literary education with science education.
References
110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. URL: https://njt.hu/jogszabaly/2012-110-20-22 [2025. 01. 17.]
Balázsi Ildikó – Vadász Csaba (2019): TALIS 2018. Összefoglaló jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/talis/TALIS_jelentes_2018.pdf [2024. 08.08.]
Bódis-Nagy Franciska (2024): Az olvasóvá nevelés lehetőségei az alsó tagozaton, különös tekintettel a természetismeret témakörére. [szakdolgozat] Pécs: Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógiai és Vidékfejlesztési Kar
Cheek, L.R. – Carter, V. – Daugherty, M.K. – Goering, C. Z. (2024): Connecting Compassion: Empathy's Role in STEM and Literacy Integration. Read Teach. [2024. 08. 08.] DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.2359
ELTE TÓK (2023): Gondolatok az integrált környezetismeret tanításról. Bevezető kutató-csoportunk tématerv javaslataihoz. URL: https://www.tok.elte.hu/content/gondolatok-az-integralt-kornyezetismeret-tanitasrol.t.6973?m=489 [2025. 01. 16.]
Goga, Nina (2017): A feeling of nature in contemporary Norwegian picturebooks. Encyclopedia. 21(49), 81–97. URL: https://www.researchgate.net/publication/325892575_A_feeling_of_nature_in_contemporary_Norwegian_picturebooks [2025. 01. 16.] DOI: https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7605
Harmath Artemisz (2024): Fenntarhatóság, környezettudatosság a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalomban. Kecskemét, 2024. 06. 11. ZÖLD-TANODA Ismeret-terjesztő előadások és interaktív foglalkozások kicsiknek és nagyoknak a fenntarthatóság jegyében. NKA Környezetkultúra és Ismeretterjesztő Kollégium, A2032/N4272 azonosító számú pályázat
Homoki Erika (2021): A környezetismeret tantárgy a NAT 2020 alapján, elvesztegetett évek. In: Pedagógiai változások – a változás pedagógiája III. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Szaktudás Kiadó Ház. Budapest. pp. 137–144.
Homoki Erika – Mata Emese (2024): Mérhető változások a 3. osztályosok környezetismeret-tudásában. Új Pedagógiai Szemle. [online], 74(5–6), 92–110. URL: https://upszonline.hu/index.php?article=740506012 [2025. 01. 17.]
Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf [2025. 01. 16.]
Lengyel Balázs (1999): Nemes Nagy Ágnes: Összegyűjtött versei. Budapest: Osiris Kiadó.
Nahalka István (2020): Vélemény a NAT-2020 természettudományos nevelést érintő részeiről. URL: https://nahalkaistvan.blogspot.com/2020/02/velemeny-nat-2020-termeszettudomanyos.html [2025. 01. 17.]
Nyisztor Judit (2024): A környezeti nevelés lehetőségei az alsó tagozaton. Avagy a projektpedagógia és a mesevilág a környezettudatos szemléletmód kialakításának szolgálatában. Új Köznevelés [online], 2024/3–4. URL: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/a-kornyezeti-neveles-lehetosegei-az-also-tagozaton [2024. 08. 08.]
Pataky Adrienn (2019). A kortárs magyar líra elmúlt évtizedének biopoétikai irányáról - 2019. Bárka. URL: http://www.barkaonline.hu/esszek-tanulmanyok/6681-a-kortars-magyar-lira-elmult-evtizedenek-biopoetikai-iranyarol [2024. 08. 08.]
Stephens, John (2021): From Eden to Suburbia: Perspectives on the Natural World in Children’s Literature. Papers: Explorations into Children’s Literature, 16(2), 40–45. URL: https://ojs.deakin.edu.au/index.php/pecl/article/view/1213 [2025. 01. 17.]
Szabó Ildikó – Szinger Veronika (2015): „ISIT”: Távoktatási tanártovábbképző program az össztantárgyi olvasásfejlesztésért. Anyanyelv-pedagógia [online], 7(3), URL: https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=584 [2025. 01. 17.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Szabó Ildikó, Bódis-Nagy Franciska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.