The Values of Mentoring Entrepreneurs

Authors

  • Kéri Viktor Budapesti Metropolitan Egyetem, Master of Business Administration (MBA) szak
  • Horváth Zoltán Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet
  • Szilárd Hegedűs Budapesti Gazdasági Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5636

Keywords:

female entrepreneurship, mentoring, business development, business mentoring

Abstract

The National Entrepreneur Mentoring Program has a significant positive impact on the development of small and medium-sized enterprises (SMEs), especially in the case of enterprises run by women. The central role of mentoring lies in the transfer of knowledge based on practical experience and direct exchange of information, which promotes the growth of businesses. During the selection of mentors, the dominance of the professional scientific sector can be observed, while the geographical location has less influence on the choice. Women participating in the program are overrepresented, which indicates that the support provided by mentoring is particularly important for them. Mentors with higher qualifications and more experience are preferred, especially for women-owned businesses. The results show that mentoring plays a key role in the success and sustainable growth of businesses, especially in the case of full-time, younger, highly educated female entrepreneurs who are fully committed to developing their businesses.

 

Author Biographies

  • Kéri Viktor, Budapesti Metropolitan Egyetem, Master of Business Administration (MBA) szak

    Kéri Viktor
    0009-0002-7491-1512
    hallgató
    Budapesti Metropolitan Egyetem, Master of Business Administration (MBA) szak
    keriv81@gmail.com

  • Horváth Zoltán, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet

    Horváth Zoltán
    0000-0002-8505-5339
    PhD
    egyetemi docens
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet, Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Vállalati Gazdaságtan Tanszék
    horvath.zoltan@uni-mate.hu

  • Szilárd Hegedűs, Budapesti Gazdasági Egyetem

    Hegedűs Szilárd
    0000-0002-0286-1715
    PhD
    főiskolai docens
    Budapesti Gazdasági Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Kar, Pénzügy Tanszék
    Hegedus.Szilard@uni-bge.hu

References

Bencsik, A., – Juhász, T. (2017) A mentori gyakorlat elmélete. In Vilmányi, M. – Kazár, K. (szerk.) Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Szeged, pp. 379–390.

Clutterbuck, D. (2005) Establishing and maintaining mentoring relationships: An overview of mentor and mentee competencies. SA Journal of Human Resource Management, 3(3), 2-9. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v3i3.70

Csákné, F. J., –, Szennay Á., – Timár G. (2024) Női vállalkozók Magyarországon. Global Entrepreneurship Monitor Különjelentés, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, p. 6. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-78-2

de Janasz, S., – Peiperl, M. (2015) CEOs Need Mentors Too. In Harvard Business Review. On-line: https://hbr.org/2015/04/ceos-need-mentors-too, Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

European Commission - Directorate General for Enterprise and Industry. & Panteia (2014) Statistical Data on Women Entrepreneurs in Europe, [Kutatási tanulmány]. Publications European Comission, Brüsszel, p. 62. https://data.europa.eu/doi/10.2769/34288

Eurostat (2022) Internetes forrás. On-line: https://ec.europa.eu/eurostat, Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

Harrison, K. (2018) New study reveals entrepreneurs need more mentoring. In Forbes. Internetes forrás. On-line:https://www.forbes.com/sites/kateharrison/2018/10/30/new-study-reveals-entrepreneurs-need-more-mentoring/?sh=d6d376a7819c , Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

Hecht, J. (2019) Best ways to find a small business mentor. In Forbes. Internetes forrás. On-line: https://www.forbes.com/sites/nextavenue/2019/05/08/best-ways-to-find-a-small-business-mentor/?sh=3377813c2fbe, Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

Hoványi, G. (szerk.). (2005). Menedzsment versenyelőnyök a 21. század elején - A „Menedzsment tanácsadás” témakörben tartott előadások szerkesztett és tömörített szövege. Verseny és vezetés (Tanulmánygyűjtemény), Budapest, p. 131. https://mek.oszk.hu/03200/03253 Letöltés dátuma: 2024.05.02.

Kárpátiné Daróczi, J., Fenyvesi, É., – Vágány , J. (2015) A mentorálás lehetőségei a fiatal vállalkozók számára. In Ferencz Á., (szerk.). II. Gazdálkodás és Menedzsment Tudományos Konferencia - "A vidék él és élni akar", II., Kecskeméti Főiskola, Kecskemét pp. 794-799. https://www.researchgate.net/publication/291832747_A_MENTORALAS_LEHETOSEGEI_A_FIATAL_VALLALKOZOK_SZAMARA Letöltés dátuma: 2024.05.02.

Khademi-Vidra, A.; Bujdosó, Z. Motivations and Attitudes: An Empirical Study on DIY (Do-It-Yourself) Consumers in Hungary. Sustainability 2020, 12, 517. https://doi.org/10.3390/su12020517

Klasen, N., – Clutterbuck, D. (2004) Implementing mentoring schemes: A practical guide to successful programs. Elsevier Butterworth-Heinemann, Routledge, Oxford p.22.

Kubr, M. (szerk.). (2003) Management consulting: A guide to the profession (4. kiadás). International Labour Office, Geneva, p.10.

KSH (2022) Internetes forrás. On-line: https://www.ksh.hu/stadat, Letöltés dátuma: 2024. március 7.

Nagy, A. (2019) A tanácsadói piac átalakulása, avagy az Üzleti Mentor szerep megjelenése, In A felnőttkori tanulás elektronikus európai platformja. [Blog bejegyzés]. Internetes forrás. On-line: https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/tanacsadoi-piac-atalakulasa-avagy-az-uzleti-mentor-szerep-megjelenese, Letöltés dátuma: 2024. március 7.

Nádor, É. (2005) A tanácsadás marketing rendszere - A professzionális szolgáltatások vezetési és marketing kérdései. [Doktori disszertáció]. Miskolci Egyetem, Miskolc, pp.39-47., Letöltés dátuma: 2022.03.01., forrás: http://midra.uni-miskolc.hu/document/5680

Nemzetgazdasági Minisztérium. (2017) Vállalkozói Mentorprogram Módszertani Kézikönyve. Magyarország Kormánya, Budapest, pp. 10-11

Pelczné, G., – Szadai, Á. (2006) A vezetési tanácsadás alapja. Bíbor Kiadó, Miskolc, pp.46-51.

Poór, J. (Szerk.). (2017) Menedzsment-tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó, Budapest, p. 48.

St-Jean, E., – Audet, J. (2009) Factors Leading to Satisfaction in a Mentoring Scheme for Novice Entrepreneurs. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, Oxford Brookes University, 7(1), pp. 148–161. https://doi.org/10.24384/IJEBCM/7/1, Letöltés dátuma: 2022.03.01.

Stroh, L., – Johnson, H. (2006) The Basic Principles of effective consulting. Routledge, New York, pp. 9-11.

Száva, Zs. (2018) Vállalkozásfejlesztési mentorálási folyamat a karmester szemszögéből, avagy milyen elvárásoknak kell megfelelnie egy mentornak és hogyan tud sikeresen vezetni egy folyamatot? Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 49 (10–11), 17–32, https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.02, Letöltés dátuma: 2022.03.01.

Vicze, G. (2014) Versenyképességi tényezők és kitörési lehetőségek a magyar szolgáltató szektorban–a vezetésitanácsadás esete. [Doktori disszertáció]. Pannon Egyetem, (pp. 27-29). Letöltés dátuma: 2022.03.01., forrás: http://konyvtar.uni-pannon.hu/doktori/2014/Vicze_Gabor_dissertation.pdf

Published

2024-12-03

How to Cite

The Values of Mentoring Entrepreneurs. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(2), 70-89. https://doi.org/10.33032/acr.5636

Similar Articles

1-10 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.