A vállalkozói mentorálás értékei

Szerzők

  • Kéri Viktor Budapesti Metropolitan Egyetem, Master of Business Administration (MBA) szak
  • Horváth Zoltán Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet
  • Hegedűs Szilárd Budapesti Gazdasági Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5636

Kulcsszavak:

női vállalkozás, mentorálás, vállalkozásfejlesztés, üzleti mentorálás

Absztrakt

Az Országos Vállalkozói Mentorprogram jelentős pozitív hatással van a kis- és középvállalkozások (KKV-k) fejlődésére, különösen a nők által vezetett vállalkozások esetében. A mentorálás központi szerepe a gyakorlati tapasztalatokon és közvetlen információcserén alapuló tudásátadásban rejlik, ami elősegíti a vállalkozások növekedését. A mentorok kiválasztása során a szakmai tudományos ágazat dominanciája figyelhető meg, míg a földrajzi elhelyezkedés kevésbé befolyásolja a választást. A programban résztvevő nők felülreprezentáltak, ami azt jelzi, hogy számukra különösen fontos a mentorálás nyújtotta támogatás. A mentoráltak a magasabb végzettségű és nagyobb tapasztalattal rendelkező mentorokat részesítik előnyben, különösen a női vállalkozások esetében. Az eredmények azt mutatják, hogy a mentorálás kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalkozások sikerességében és fenntartható növekedésében, különösen azon főállású, fiatalabb korosztályba tartozó, felsőfokú végzettséggel rendelkező női vállalkozások esetében, akik teljes elkötelezettséggel dolgoznak vállalkozásuk fejlesztésén.

Szerző életrajzok

  • Kéri Viktor, Budapesti Metropolitan Egyetem, Master of Business Administration (MBA) szak

    Kéri Viktor
    0009-0002-7491-1512
    hallgató
    Budapesti Metropolitan Egyetem, Master of Business Administration (MBA) szak
    keriv81@gmail.com

  • Horváth Zoltán, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet

    Horváth Zoltán
    0000-0002-8505-5339
    PhD
    egyetemi docens
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet, Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Vállalati Gazdaságtan Tanszék
    horvath.zoltan@uni-mate.hu

  • Hegedűs Szilárd, Budapesti Gazdasági Egyetem

    Hegedűs Szilárd
    0000-0002-0286-1715
    PhD
    főiskolai docens
    Budapesti Gazdasági Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Kar, Pénzügy Tanszék
    Hegedus.Szilard@uni-bge.hu

Hivatkozások

Bencsik, A., – Juhász, T. (2017) A mentori gyakorlat elmélete. In Vilmányi, M. – Kazár, K. (szerk.) Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, Szeged, pp. 379–390.

Clutterbuck, D. (2005) Establishing and maintaining mentoring relationships: An overview of mentor and mentee competencies. SA Journal of Human Resource Management, 3(3), 2-9. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v3i3.70

Csákné, F. J., –, Szennay Á., – Timár G. (2024) Női vállalkozók Magyarországon. Global Entrepreneurship Monitor Különjelentés, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, p. 6. https://doi.org/10.29180/978-615-6342-78-2

de Janasz, S., – Peiperl, M. (2015) CEOs Need Mentors Too. In Harvard Business Review. On-line: https://hbr.org/2015/04/ceos-need-mentors-too, Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

European Commission - Directorate General for Enterprise and Industry. & Panteia (2014) Statistical Data on Women Entrepreneurs in Europe, [Kutatási tanulmány]. Publications European Comission, Brüsszel, p. 62. https://data.europa.eu/doi/10.2769/34288

Eurostat (2022) Internetes forrás. On-line: https://ec.europa.eu/eurostat, Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

Harrison, K. (2018) New study reveals entrepreneurs need more mentoring. In Forbes. Internetes forrás. On-line:https://www.forbes.com/sites/kateharrison/2018/10/30/new-study-reveals-entrepreneurs-need-more-mentoring/?sh=d6d376a7819c , Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

Hecht, J. (2019) Best ways to find a small business mentor. In Forbes. Internetes forrás. On-line: https://www.forbes.com/sites/nextavenue/2019/05/08/best-ways-to-find-a-small-business-mentor/?sh=3377813c2fbe, Letöltés dátuma: 2024. 04. 23.

Hoványi, G. (szerk.). (2005). Menedzsment versenyelőnyök a 21. század elején - A „Menedzsment tanácsadás” témakörben tartott előadások szerkesztett és tömörített szövege. Verseny és vezetés (Tanulmánygyűjtemény), Budapest, p. 131. https://mek.oszk.hu/03200/03253 Letöltés dátuma: 2024.05.02.

Kárpátiné Daróczi, J., Fenyvesi, É., – Vágány , J. (2015) A mentorálás lehetőségei a fiatal vállalkozók számára. In Ferencz Á., (szerk.). II. Gazdálkodás és Menedzsment Tudományos Konferencia - "A vidék él és élni akar", II., Kecskeméti Főiskola, Kecskemét pp. 794-799. https://www.researchgate.net/publication/291832747_A_MENTORALAS_LEHETOSEGEI_A_FIATAL_VALLALKOZOK_SZAMARA Letöltés dátuma: 2024.05.02.

Khademi-Vidra, A.; Bujdosó, Z. Motivations and Attitudes: An Empirical Study on DIY (Do-It-Yourself) Consumers in Hungary. Sustainability 2020, 12, 517. https://doi.org/10.3390/su12020517

Klasen, N., – Clutterbuck, D. (2004) Implementing mentoring schemes: A practical guide to successful programs. Elsevier Butterworth-Heinemann, Routledge, Oxford p.22.

Kubr, M. (szerk.). (2003) Management consulting: A guide to the profession (4. kiadás). International Labour Office, Geneva, p.10.

KSH (2022) Internetes forrás. On-line: https://www.ksh.hu/stadat, Letöltés dátuma: 2024. március 7.

Nagy, A. (2019) A tanácsadói piac átalakulása, avagy az Üzleti Mentor szerep megjelenése, In A felnőttkori tanulás elektronikus európai platformja. [Blog bejegyzés]. Internetes forrás. On-line: https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/tanacsadoi-piac-atalakulasa-avagy-az-uzleti-mentor-szerep-megjelenese, Letöltés dátuma: 2024. március 7.

Nádor, É. (2005) A tanácsadás marketing rendszere - A professzionális szolgáltatások vezetési és marketing kérdései. [Doktori disszertáció]. Miskolci Egyetem, Miskolc, pp.39-47., Letöltés dátuma: 2022.03.01., forrás: http://midra.uni-miskolc.hu/document/5680

Nemzetgazdasági Minisztérium. (2017) Vállalkozói Mentorprogram Módszertani Kézikönyve. Magyarország Kormánya, Budapest, pp. 10-11

Pelczné, G., – Szadai, Á. (2006) A vezetési tanácsadás alapja. Bíbor Kiadó, Miskolc, pp.46-51.

Poór, J. (Szerk.). (2017) Menedzsment-tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó, Budapest, p. 48.

St-Jean, E., – Audet, J. (2009) Factors Leading to Satisfaction in a Mentoring Scheme for Novice Entrepreneurs. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, Oxford Brookes University, 7(1), pp. 148–161. https://doi.org/10.24384/IJEBCM/7/1, Letöltés dátuma: 2022.03.01.

Stroh, L., – Johnson, H. (2006) The Basic Principles of effective consulting. Routledge, New York, pp. 9-11.

Száva, Zs. (2018) Vállalkozásfejlesztési mentorálási folyamat a karmester szemszögéből, avagy milyen elvárásoknak kell megfelelnie egy mentornak és hogyan tud sikeresen vezetni egy folyamatot? Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 49 (10–11), 17–32, https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.02, Letöltés dátuma: 2022.03.01.

Vicze, G. (2014) Versenyképességi tényezők és kitörési lehetőségek a magyar szolgáltató szektorban–a vezetésitanácsadás esete. [Doktori disszertáció]. Pannon Egyetem, (pp. 27-29). Letöltés dátuma: 2022.03.01., forrás: http://konyvtar.uni-pannon.hu/doktori/2014/Vicze_Gabor_dissertation.pdf

Letöltések

Megjelent

2024-12-03

Hogyan kell idézni

A vállalkozói mentorálás értékei. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(2), 70-89. https://doi.org/10.33032/acr.5636

Hasonló cikkek

11-17 a 17-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.