Possibilities of Robot Programming Education in Offline and Online Environments

Authors

  • Róbert Pántya Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék
  • Tamás Novák Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék
  • F. László Mucsics Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Matematika és Modellezés Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4873

Keywords:

robotics, programming, e-learning

Abstract

In the spring of 2020, the Covid-19 pandemic situation put everyone in a particularly difficult situation in all areas of life. Those working in education had to implement their courses online overnight, which until then had been mostly, or even exclusively, offline in the classroom. This challenge also put colleagues teaching robot programming in a difficult situation. At the Károly Róbert Campus and its predecessor institutions, we have been dealing with students studying information technology for almost a decade and a half. We teach subjects related to robotics as optional subjects in the Business Informatics BSc course launched in 2010, and as compulsory subjects in the higher education program for Computer Science running since 2019.

In our study, we compare the robotics education implemented in the higher education program for Computer Science in an online and offline environment. We present in detail how the subjects „Methodological Basics of Programming” (first semester) and „Basics of Robotics” (third semester) were implemented before (offline) and during (online) the Covid-19 pandemic. At the end of our investigations, we make conclusions and suggestions about the most important actions after the end of the epidemic situation, how we can prepare with our subjects taught for the situation, if everyday life and the educational environment were to change similarly drastically.

Author Biographies

  • Róbert Pántya, Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék

    ORCID: https://orcid.org/0009-0009-6325-1660
    pantya.robert@uni-bge.hu
    Corresponding author

  • Tamás Novák, Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék

    ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6253-4356
    PhD associate professor
    novak.tamas2@uni-bge.hu

  • F. László Mucsics, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Matematika és Modellezés Tanszék

    ORCID: https://orcid.org/0009-0007-3855-1886
    mucsics.fulop.laszlo@uni-mate.hu

References

Pántya R. (2017): Algoritmikus robot – gimnasztika. Agria Media 2017, ICI 15 Információtechnikai és Oktatástechnológiai Konferencia és Kiállítás Eger, október 11–13. https://doi.org/10.17048/AM.2018.135

Kusper G., Geda G., Pántya R. (2020): LEGO robotokkal támogatott programozás, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, egyetemi jegyzet

Novák T.; Pántya R.; Zörög Z.; Sike Z. (2020): Arduino és egyéb robotok programozási sajátosságai, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, egyetemi jegyzet

Pántya, R.; Mucsics, F. L.(2022): 10 éves a Robotika Szakkör a Gyöngyösi Károly Róbert Campuson In: Bujdosó, Zoltán (szerk.) XVIII. Nemzetközi Tudományos Napok [18th International Scientific Days] : A „Zöld Megállapodás” – Kihívások és lehetőségek [The ’Green Deal’ – Challenges and Opportunities] : Tanulmányok [Publikcations]. Gyöngyös, Magyarország : Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campus (2022) pp. 483–489. , 7 p.

Pántya, R.; Mucsics, F. L. (2022): Robotkutya építése és programozása Arduino platformon, In: Bujdosó, Zoltán (szerk.) XVIII. Nemzetközi Tudományos Napok [18th International Scientific Days] : A „Zöld Megállapodás” – Kihívások és lehetőségek [The ’Green Deal’ – Challenges and Opportunities] : Tanulmányok [Publikcations]., Gyöngyös, Magyarország : Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campus pp. 490–496. , 7 p.

https://scratch.mit.edu/projects/editor/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://elearning.uni-mate.hu/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://makecode.microbit.org/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://www.youtube.com/@robertpantya22/playlists Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://www.tinkercad.com/circuits Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://fritzing.org/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://projecthub.arduino.cc/category/Motors%20%26%20Robotics Letöltés dátuma: 2023. október 26.

Published

2023-12-15

How to Cite

Possibilities of Robot Programming Education in Offline and Online Environments. (2023). Acta Carolus Robertus, 13(2), 21-33. https://doi.org/10.33032/acr.4873